W trzecim odcinku programu CrowdTalks, gościem Michała Stanka był Marcel Rowiński, dyrektor operacyjny w Crowdway, spółce wspierającej akcje społecznościowego finansowania udziałowego. Podczas rozmowy poruszono temat wyjścia z inwestycji crowdfundingowej, w celu realizacji zakładanych zysków.
- Sporo spółek pozyskujących kapitał przez crowdfunding już po 2-3 latach od wejścia crowdinwestorów jest w stanie zaoferować im dywidendę, co jest z jedną możliwości uzyskania zwrotu z inwestycji
- Możliwością wyjścia z inwestycji jest wykup udziałów przez inwestora strategicznego, gdzie przedsiębiorstwo zostaje wykupione przez większy podmiot
- Kolejna perspektywa to wykup właścicielski i odkupienie akcji od inwestorów mniejszościowych przez właścicieli. Ostateczna alternatywa to również wejście spółki na akcje i sprzedaż akcji w tym momencie
Crowdfunding: jak inwestor może wyjść z inwestycji i zrealizować zysk?
– Jeżeli chodzi o wyjścia z rynku crowdfundingowego, to strategie są bardzo podobne w różnych częściach świata. Rynek brytyjski jest jednak o wiele bardziej rozwinięty i dojrzały pod tym względem, więc na jego przykładzie można doszukiwać się udanych exitów. UK korzysta między innymi z rynku wtórnego dla crowdfundingu, czyli z rozwiązania, którego cały czas brakuje na rynku polskim – komentuje Marcel Rowiński.
Zdaniem dyrektora operacyjnego Crowdway, polski regulator rynków finansowych powinien przyjrzeć się zagadnieniu rynku wtórnego na potrzeby crowdinvestingu, co miałoby zapewnić „dodatkowego kopa” branży w kierunku rozwoju, zapewniając dużo większą płynności akcji.
Jego działanie miałoby być zbliżone do obecnego obrotu giełdowego, gdzie posiadacz udziałów w danym projekcie crowdfundingowym, może zbyć swoje akcje innemu inwestorowi poprzez platformę kojarzącą zlecenia kupna i sprzedaży.
– Z racji na dużo mniejszy wolumen projektów crowdfundingowych na poszczególnych platformach dochodzi do obrotu tylko w poszczególnych dniach. Można powiedzieć, że troszkę cofamy się jeżeli chodzi o historię do archaicznych rozwiązań giełdowych, kiedy notowania nie były ciągłe – dodaje Rowiński.
Autor poleca również:
- Alembik Polska: Janusz Palikot i crowdfunding projektu lokalnej wódki
- Emisja akcji United Label – wywiad z prezesem firmy, Tomaszem Litwiniukiem
- Incuvo zapowiada emisję akcji i plany debiutu na NewConnect