Naga Markets



Zakupy online – chwilowy efekt pandemii czy nowy trend zachowań konsumenckich
Czy tradycyjne robienie zakupów przejdzie wkrótce w Polsce do lamusa? Zapewne nie, ale rosnąca z roku na rok wartość rynkowa branży e-commerce, zwłaszcza jej dynamiczny wzrost w roku 2020, pokazuje nowy trend w nawykach zakupowych Polaków, który oznacza jedno: zakupy w sieci stają się nieodłącznym elementem naszego codziennego życia.



Rok 2020 wywrócił wszystko do góry nogami. Podczas gdy niektóre sektory gospodarki zmagały się z kryzysem, inne notowały spektakularny rozwój. Do takich z pewnością należy zaliczyć branżę e-commerce. O ile popularność handlu elektronicznego wzrastała od kilku lat, o tyle rok 2020 wystrzelił zakupy w sieci w konsumencki kosmos, niczym Elon Musk swojego Starmana orbitującego Ziemię. We wspomnianym roku zarejestrowano w Polsce blisko 12 tys. witryn e-commerce, a wszystkich aktywnych sklepów na początku 2021 r. było ok. 44 tys., czyli o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Wartość rynkowa e-commerce wyniosła niemal 100 mld zł, przy aktywnym zaangażowaniu konsumenckim aż 73 proc. użytkowników sieci.

Zakupy prosto z kanapy

Na tak dynamiczny rozwój internetowych usług wpłynęła bez wątpienia pandemia. Z jednej strony brak możliwości zrobienia tradycyjnych zakupów w związku z wprowadzanymi obostrzeniami oraz obawy przed kontaktem społecznym, z drugiej konieczność dywersyfikacji prowadzonej działalności zarówno przez przedsiębiorców, jak i lekarzy, trenerów personalnych, nauczycieli języków i wielu innych grup zawodowych, które przed eskalacją COVID-19 nawet nie brały pod uwagę takiej formy prowadzenia działalności. Niektóre branże, takie jak gastronomia, musiały wręcz stanąć przed zero-jedynkowym wyborem – przejście na tryb online albo zawieszenie działalności, a w najbardziej dramatycznych przypadkach nawet całkowite zamknięcie. Czy to tylko wymuszone, chwilowe zmiany, czy jednak gwałtowne przyśpieszenie i tak nieuchronnego procesu zmian współczesnych trendów zakupowych? Wiele przemawia za tym, by uznać ten drugi wariant za bardziej prawdopodobny. Coraz więcej konsumentów szuka promocji i okazji do zrobienia zakupów taniej niż dotychczas. Bez wątpienia jedną z głównych zalet zakupów w sieci jest możliwość wielkiej swobody wyszukiwania, porównywania i analizowania najkorzystniejszych ofert. Drugą zaś – by te zakupy bądź usługi można było zrealizować bez wychodzenia z domu. Zmieniające się trendy konsumenckie oraz zwiększająca się konkurencja stanowią nie lada wyzwanie zarówno dla przedsiębiorców prowadzących już sklepy online, jak i tych, którzy dopiero zamierzają je uruchomić.

invest

Większa konkurencja, większe wymagania

Zwiększająca się dostępność usług oraz rosnące oczekiwania klientów sprawiają, że sieciowe sklepy muszą przekraczać kolejne granice konkurencyjności związane z minimalizowaniem czasu realizacji zamówień oraz dostępnością różnorodnych form płatności i rodzajów dostaw. Również pod względem informatycznym należy dbać o sieciową infrastrukturę, by uniknąć widma utraty klienta przez zbyt wolno ładujące się strony bądź nieefektywny system wyszukiwania produktów. Proces zakupowy powinien być czytelny, zrozumiały, przebiegać szybko, intuicyjnie i bezpiecznie. Nie należy bagatelizować braku mobilnej wersji sklepu, gdyż, jak pokazują statystyki, w roku 2020 już 10 proc. wszystkich zakupów online zostało zrealizowanych za pośrednictwem smartfonów i przewiduje się systematyczny wzrost tej tendencji.

Jeśli chcesz poszerzyć swoją wiedzę z zakresu e-commerce lub właśnie stoisz przed decyzją o uruchomieniu sprzedaży internetowej, skorzystaj z oferty Orange dla Firm i odwiedź: www.orange.pl/poradnik-dla-firm/firma-online/zakupy-w-internecie/

Artykuł partnera



Jesteśmy w Google News. Szukaj to co ważne i bądź na bieżąco z rynkiem! Obserwuj nas

Conotoxia

Obejrzyj również w Comparic24.tv:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here