Naga Markets



Wpływ rekomendacji na notowania spółek. Zalecenia skuteczne tylko w krótkim terminie Interesującą tematykę porusza książka poświęcona rekomendacjom giełdowym. Mowa o pozycji „Rekomendacje giełdowe a ceny akcji” autorstwa Jakuba Kellera. W książce omówiono możliwości wykorzystania rekomendacji w celu osiągania zysków w krótkoterminowym horyzoncie. Przedstawiono też wybrane cechy rekomendacji, które determinują ich faktyczny wpływ na ceny spółek.

Prezentowane analizy pozwoliły na utworzenie narzędzi mogących zwiększyć poziom efektywności decyzji inwestycyjnych dokonywanych zarówno przez profesjonalnych, jak i indywidualnych inwestorów.

  • Na podstawie 12 000 obserwacji, zauważono że rynek silniej reaguje na rekomendacje sprzedaży niż kupna akcji
  • Rekomendacje mają największy wpływ na notowania w krótkim okresie czasu
  • Autorzy rekomendacji nie są wolni od wpływu emocji na rynek

O wartości książki świadczyć może ogrom przeprowadzonej pracy badawczej. Autor zbadał ponad 12 tysięcy rekomendacji z lat 2005-2016. Jako pierwszą ciekawostkę można potraktować fakt, że w każdym domu maklerskim zalecenie kupna akcji znaczy coś innego.
DM PKO BP rekomendując kupno akcji sugeruje, że dane akcje mają 10% potencjał wzrostu. DM mBanku ocenia takie akcje na 15% potencjał zwyżki w ciągu roku, a np. DM BZ WBK ocenia potencjał na ponad 15%.

votum
Najnowszy przykład wpływu rekomendacji – spółka Votum i gigantyczny wzrost po publikacji wyceny mocno przewyższającej aktualną cenę akcji.

Rekomendacje wydawane dla własnych korzyści

W opracowaniu poświęcono także miejsce nadużyciom ze strony pracowników biur maklerskich. Warto tu przytoczyć choćby krajowy przykład Jacka Grubmana, znanego analityka sektora telekomunikacyjnego, który na przełomie XX i XXI wieku manipulował sprawozdaniami, ukrywając fakty i celowo wprowadzając inwestorów w błąd dla własnych korzyści.

Najciekawsze w książce są jednak fakty dotyczące skuteczności rekomendacji. Główne wnioski są takie:

  • rekomendacje mają wpływ na wycenę akcji szczególnie w krótkim terminie do 20 dni
  • szczególnie jeśli są cytowane w TV
  • silniejsze reakcje występują na rekomendacje pochodzące od brokerów cieszących się większym poważaniem
  • rynki o wiele silniej reagują na rekomendacje „sprzedaj”, niż „kupuj”.

Keller zbadał też czy możliwe jest zbudowanie systemu inwestycyjnego opartego o rekomendacje, które dają jakiś efekt w ciągu najczęściej 10 dni od publikacji. Głównym narzędziem weryfikacji była analiza stóp zwrotu z inwestycji w wybrane akcje. Źródłem informacji o rekomendacjach były strony branżowe, a próba badawcza objęła 11 824 obserwacji z lat 2005-16, pochodzące z 48 instytucji (brokerzy polscy i zagraniczni), dotyczące 326 spółek z 28 sektorów. Wioski są następujące:

  • w 7 dni po rekomendacji kupna kurs średnio zyskuje o 1,19% więcej niż średnia stopa zwrotu w tym czasie
  • rekomendacja „sprzedaj” wywołuje w 10 dni średni spadek o 3,3% więcej niż średnia stopa zwrotu

Więcej optymistów wśród autorów rekomendacji

A więc rekomendacje mają jakiś wpływ na notowania, szczególnie w krótkim czasie i szczególnie akcjonariusze boją się rekomendacji „sprzedaj”. Na szczęście średni stosunek rekomendacji pozytywnych do negatywnych kształtuje się zazwyczaj w stosunku 3:1.

cognor
Podobna sytuacja na spółce Cognor. Miesiąc temu mocna wycena spowodowała gwałtowne odbicie notowań.

Często podkreśla się, że na rynku warto w pewnym zakresie być tzw. kontrarianinem czyli postępować wbrew większości. Tu warto przytoczyć statystykę, która może nieść inne światło na rekomendacje. Okazuje się bowiem, że analitycy wydający rekomendacje nie zawsze są w stanie opierać się rynkowym emocjom. Keller przytacza statystyki, że najwięcej negatywnych rekomendacji wypuszczanych jest w okresie bessy np. w 2009 roku było ich 316. Jak się okazało był to dobry okres do kupowania akcji.


Dołącz do największej grupy dyskusyjnej na Facebooku poświęconej GPW: Zyskowna strona giełdy prowadzonej przez Comparic.pl. Zapraszamy do jej aktywnego tworzenia!

Przeczytaj również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here