Naga Markets



Wśród większości miliarderów, Warren Buffett spada na 8. pozycję wśród najbogatszych ludzi. Wyprzedził go "Samotny Wilk" może być uznawany za outsidera, ponieważ w porównaniu do reszty, nie zarabia on pieniędzy na przełomowych technologiach czy dobrze zaplanowanych inwestycjach, ale na stosunkowo prostym biznesie: rozlewaniu wody i jej masowej sprzedaży.

  • Zhong Shanshan kontroluje chiński rynek wody butelkowanej
  • Obecna kapitalizacja rynkowa Nongfu Spring wynosi prawie 92 miliardy dolarów
  • Miliarder zyskał przydomek “Samotnego Wilka”

Warren Buffett i założyciel Google musieli uznać wyższość najbogatszego Chińczyka

Prezes chińskiego imperium wody butelkowanej Nongfu Spring, stał się szóstą najbogatszą osobą na świecie – dużą rolę odegrały udziały w jego firmie z początku 2021 roku, które wzrosły o prawie 20%. Wartość netto jego firmy wynosi obecnie 91,7 miliardów dolarów i znajduje się tuż za założycielem Facebooka Markiem Zuckerbergiem (103 miliardy dolarów). Obecny majątek pozwolił miliarderowi wyprzedzić m.in. amerykańskiego inwestora Warrena Buffetta (86 miliardów dolarów) czy założyciela Google Larry’ego Page’a (82 miliardy dolarów).

Te artykuły również Cię zainteresują




Fortuna Zhonga jest obecnie największa w Chinach. Jego majątek przewyższył majątek chińskich potentatów technicznych, takich jak: założyciel Pinduoduo – Colin Huang (66 miliardy dolarów),  założyciel Tencent – Pony Ma (59 miliardów dolarów) i założyciel Alibaba – Jack Ma (51,5 miliarda dolarów).

Kim jest Zhong Shanshan?

Zhong urodził się w 1954 roku we wschodnim mieście Hangzhou w Chinach. Dorastając wśród burzliwej chińskiej rewolucji kulturalnej, opuścił szkołę już w piątej klasie. Jak podają chińskie media, miliarder spędził około dekady wykonując prace m.in. w stolarstwie i budownictwie.

Kiedy chińska rewolucja kulturalna się skończyła, Zhong ukończył dziennikarstwo na lokalnym uniwersytecie i na początku lat 80. zaczął pracę jako reporter. Po pięciu latach postanowił założyć własny biznes sprzedając różne towary – od grzybów, po suplementy żywieniowe pochodzące od żółwi.

W 1996 roku Zhong skierował swoje przedsiębiorcze dążenia ku wodzie – wcześniej pracował jako sprzedawca dla innej firmy produkującej wodę butelkowaną. W rodzinnym mieście Hangzhou uruchomił źródło Nongfu, sprzedając lokalnym mieszkańcom wodę butelkowaną z pobliskiego zbiornika.

Człowiek, który jako pierwszy zamienił wodę w złoto

Działalność Zhongaa opierała się na fakcie, że chińska woda z kranu była – i nadal pozostaje – prawie nie do picia. W 2016 roku chińskie Ministerstwo Zasobów Wodnych stwierdziło, że ponad 80% wód gruntowych w kraju stanowi niebezpieczeństwo dla zdrowia.

W tym samym czasie chiński rynek wody butelkowanej gwałtownie wzrósł wraz z ożywieniem gospodarczym kraju. Sukces Zhongaa można również przypisać jego zdolności do przekonywania chińskich konsumentów, że woda z Nongfu jest wyższej jakości niż woda konkurencji. Chwalił się, że Nongfu sprzedaje tylko naturalną wodę, a jego firmowy slogan brzmi: “Nongfu smakuje trochę słodko”. Slogan ten szybko stał się znany w gospodarstwach domowych w całym kraju.

W 2018 roku, Nongfu był największym sprzedawcą wody butelkowanej w Chinach, kontrolując ponad 26% udziałów na rynku. Zhong dodał również do oferty swojej firmy inne produkty, takie jak napoje energetyczne czy wody witaminowe.

We wrześniu 2020 roku postanowił przenieść swój biznes na rynek publiczny. Nongfu Spring zadebiutowało na giełdzie w Hongkongu z wyceną rynkową wynoszącą 48 mld dolarów. Obecna kapitalizacja rynkowa Nongfu wynosi około 91,7 miliardów dolarów.

Nongfu jest postrzegany przez inwestorów jako bezpieczny biznes w warunkach burzliwego klimatu gospodarczego. Jego działalność jest odporna na wszelkie globalne wstrząsy gospodarcze i napięcia na linii Stany Zjednoczone – Chinach. Te czynniki również decydują o wielkim sukcesie firmy.

Dodatkowo Zhong kontroluje również firmę Beijing Wantai Biological – producenta szczepionek, którą założył w 1993 r. w ramach działalności związanej z suplementami żywieniowymi. Spółka zadebiutowała w kwietniu 2020 roku na giełdzie w Szanghaju, jej kapitalizacja rynkowa wynosi obecnie około 17 miliardów. W 2019 roku wygenerowała przychody w wysokości 171 mln dolarów.

Zhong nie bez przyczyny został okrzyknięty “samotnym Wilkiem”

Poprzez swoją niechęć do rozmów z prasą bądź spotkań towarzyskich w elitarnych kręgach Zhong od dawna jest nazywany przez chińskie media “Samotnym Wilkiem”. Miliarder stroni także od polityki, a także rzadko udziela się w mediach czy na publicznych imprezach.

Nie lubię zaprzyjaźniać się z biznesmenami. W świecie biznesu chcę, żeby to był tylko biznes – powiedział Zhong w wywiadzie dla China Daily w 2016 roku.

Autor poleca również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here