Naga Markets



Usługa asset management adresowana jest do zamożnych klientów, którzy chcą – z jednej strony – chronić swój majątek – z drugiej strony – zarabiać. Żeby skorzystać z tej usługi trzeba dysponować pewnym majątkiem.

Rynek polski

Polskie firmy zarządzania aktywami najbogatszych klientów można podzielić na dwie grupy:

  • pierwsza to firmy asset management, które należą do banków;
  • druga to firmy niezależne.

Przez wiele lat na tym rynku prawdziwymi dominatorami były spółki bankowe, ale w ostatnich latach ta sytuacja systematycznie – i coraz szybciej – się zmienia. Coraz większą część rynku zdobywają niezależne firmy. To one są bardziej elastyczne, odważnie finansujące na rynkach zagranicznych – znacznie bardziej dochodowych niż krajowy – i oferujące bardziej spersonalizowane produkty. Z kolei banki sukcesywnie wycofują się z tego sektora, bo obsługa bogatych klientów wymaga sporych nakładów, indywidualnego podejścia i elastyczności.

Sektor bankowy

Od kilku lat sektor bankowy woli skupiać się na bardziej licznym kliencie i zautomatyzowanej – a więc znacznie mniej kosztowej i pochłaniającej mniejsze zasoby – obsłudze. To, co jest atutem w wypadku masowego klienta – stało się słabością w ofercie dla najbogatszych klientów. Na dodatek, bankowe firmy asset management oferują klientom z reguły wyłącznie produkty własnej grupy – co mocno ogranicza możliwości inwestycyjne.

Klienci

Na co może liczyć klient asset management? Przede wszystkim na indywidualne podejście i wyższe stopy zwrotu – niż w wypadku funduszy inwestycyjnych. Przy zarządzaniu środkami takich klientów, przepisy są mniej restrykcyjne – jeśli chodzi o politykę inwestycyjną – niż w wypadku funduszy inwestycyjnych. To powoduje, że strategie asset management wypracowują z reguły wyższe stopy zwrotu. Dodatkowo, klienci mogą liczyć na bezpieczeństwo – wiele firm asset management wprowadziło prowadzenie rachunków klientów przez bank powierniczy. W wypadku zarządzania aktywami najbogatszych klientów, mają oni większy wpływ na strategię zarządzania. Warto też pamiętać, że takie inwestowanie jest tańsze niż samodzielne kupowanie akcji spółek. Nie mówiąc już o tym, że zdejmuje z klienta konieczność stałego monitorowania rynku, śledzenia postępu spółek, w które zainwestował i czytania regularnych raportów spółek.

Co wybrać?

Ważnym czynnikiem – decydującym o wyborze odpowiedniej dla inwestora strategii – jest cel inwestycyjny. Jeśli jest nim ochrona kapitału i przekazanie majątku sukcesorom – a taki z reguły wybierają klienci – to lepiej skoncentrować się na konserwatywnej strategii, w której dominują produkty bezpieczne. Przynoszące jednak stopę zwrotu przewyższającą inflację. Jeśli natomiast celem jest pomnożenie majątku, to wówczas trzeba się zdecydować na bardziej agresywne strategie, co w obecnych warunkach oznacza inwestowanie w strategie akcyjne. Analiza rynku wskazuje, że lepiej wybrać te firmy, które inwestują w akcje spółek zagranicznych – na przykład Caspar Asset Management SA. Przynoszą one znacząco lepsze wyniki i zapewniają szerszą dywersyfikację – która ogranicza potencjalne ryzyko.

Artykuł partnera



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here