Naga Markets



Prezydent Donald Trump wskazuje palcem
UE odpowie na ewentualne cła nałożone przez USA z równomierną siłą

Unia Europejska jest przygotowana na nałożenie niemal 23 miliardów dolarów w cłach na amerykańskie dobra handlowe, odpowiadając na groźby prezydenta Donalda Trumpa odnośnie planów dodatkowego opodatkowania samochodów i części motoryzacyjnych importowanych z terytorium zjednoczonego bloku, poinformował jeden z urzędników ds. handlowych UE.


Eskalacja konfliktu handlowego USA vs UE znowu możliwa?

Twierdzenie Jeana-Luca Demarty’ego, dyrektora generalnego ds. handlu w Komisji Europejskiej, będącego ramieniem wykonawczym UE, podkreśla ryzyko nagłej eskalacji transatlantyckich napięć handlowych po rozejmie dokonanym pół roku temu.

„Będziemy nadal odczuwać presję ze strony amerykańskiej administracji, która grozi nowymi miarami handlowymi nawet w przypadku najbliższych sojuszników i partnerów, chcąc zakłóć status quo w dążeniu do osiągnięcia swoich celów. Powinniśmy jednak zachować spokój” – twierdził Demarty w wypowiedzi przed Parlamentem Europejskim.

Europa przygotowuje się do większych amerykańskich ograniczeń importu, jednocześnie starając się pokazać postęp w realizacji porozumienia politycznego osiągniętego w Białym Domu w lipcu, aby “wspólnie pracować na rzecz zerowych taryf celnych, zerowych barier pozataryfowych i zerowych opłat w przypadku nie-motoryzacyjnych towarów przemysłowych”. W zeszłym tygodniu Komisja przedstawiła projekt umowy o wolnym handlu z USA, który obniżyłby cła na szeroki zakres towarów przemysłowych, w tym na samochody.

Powraca problem sprzed pół roku? Cena aut wzrośnie nawet o 10 tys. EUR?

Pakt zawarty 25 lipca między Trumpem a przewodniczącym Komisji Europejskiej Jean-Claude’em Junckerem wstrzymał ryzyko nałożenia amerykańskich taryf celnych na samochody i części samochodowe z UE, które opierałyby się na tych samych podstawach bezpieczeństwa narodowego, przywoływanych w przypadku kontrowersyjnych amerykańskich ceł od zagranicznej stali i aluminium.

Amerykańskie taryfy celne na europejskie samochody i części samochodowe oznaczałyby znaczną eskalację napięć transatlantyckich, ponieważ wartość eksportu samochodów z UE na rynek amerykański jest około 10 razy większa niż wartość eksportu stali i aluminium z bloku łącznie. W rezultacie, europejskie cła odwetowe byłyby skierowane na większą ilość eksportu USA do Europy.

25 procent amerykańskiej opłaty od zagranicznych samochodów dodałoby średnio 10 tysięcy euro do cen pojazdów, które trafią ze Starego Kontynentu do USA. “Powinniśmy być gotowi do odpowiedniego i skutecznego reagowania na wszelkie nowe ograniczenia w handlu, które administracja amerykańska może dla nas stworzyć” – powiedział Demarty. “Przygotowaliśmy projekt listy importu z USA o wartości 20 mld euro, który pozwoliłby podjąć działania równoważące”

Demarty dodał, że 28 państw UE powinno odrzucić każdy plan administracji Trump w odniesieniu do taryf celnych lub opłat na europejskie towary samochodowe z przyczyn związanych z bezpieczeństwem krajowym. W zeszłym roku blok odrzucił amerykański projekt blokad nakładanych na wysokość eksportu europejskich metali.

“Jeśli w ciągu najbliższych kilku tygodni administracja USA wyda raport, w którym zaproponuje cła przywozowe lub ograniczenia na europejskie samochody i części samochodowe, powinniśmy być pewni, że nie jesteśmy zainteresowani żadnymi zarządzanymi rozwiązaniami handlowymi i że zareagujemy współmiernie”, konkludował Demarty.

Kurs euro i dolara bez reakcji na napięcia celne

W trakcie środowej sesji kurs euro do dolara amerykańskiego (EUR/USD) nie wykazuje większej zmienności i kolejną sesję z rzędu unosi się nad poziomem 1,1350, pozostając w średnioterminowej konsolidacji. Dopiero wybicie okolic 1,1550 lub 1,1300 pozwoli określić dalsze ruchy eurodolara na rynkach finansowych:

kurs eurodolara 23 stycznia
Kurs euro do dolara stoi w miejscu czwartą sesję z rzędu. Źródło: Tradingview.com


tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here