Naga Markets



Twoja firma stworzyła coś innowacyjnego. Zastanawiasz się teraz, jak to zabezpieczyć przed konkurencją? Pierwsze, co przychodzi Ci na myśl, to zapewne patent. Pytanie tylko, czy faktycznie stworzyłeś wynalazek? Może lepiej Twoje interesy chroniłby wzór użytkowy lub przemysłowy? Nie ma co zgadywać. Najbezpieczniej skonsultować się z rzecznikiem patentowym.

Ochrona własności intelektualnej.

Czy wiesz, że twoja firma wymaga ochrony? Zapewne stwierdzisz, że przecież stosujesz rozmaite zabezpieczenia jak kamery i alarm w biurze Masz jednak o wiele cenniejsze dobra niż te, które tak starannie chronisz. Chodzi o własność intelektualną.

Zastanów się, dlaczego twoja firma odniosła taki sukces. Często jest to połączenie determinacji oraz intensywnej pracy. Jeżeli dobrze pokierujesz tym procesem, to po kilku latach Twoja marka będzie cieszyła się dobrą opinią na rynku. Innymi słowy, wszystkie Twoje wysiłki włożone w rozwijanie firmy będą się odbijać w marce. Marce, która stanie się magnesem na klientów.

I teraz dochodzimy do tego, że najcenniejszym elementem firmy nie są wcale samochody, nieruchomości czy maszyny. To, co stanowi realną wartość to marka. Kiedy dochodzi do konfliktów ze wspólnikami czy konkurencją to każdy chce wejść w jej wyłączne posiadanie.

 

Czym jest własność intelektualna?

Do własności intelektualnej zalicza się prawo autorskie, know how (tajemnicę przedsiębiorstwa) oraz własność przemysłową.

Pojęcie prawa autorskiego pewnie nie jest Ci obce, więc tylko przypomnę, że są to wszelkie aspekty działalności twórczej o charakterze indywidualnym, które zostały ustalone w jakiejkolwiek formie (utwory). W oparciu o te przepisy chronione mogą być zdjęcia produktowe, katalogi, banery, grafiki oraz teksty sprzedażowe. Są też sytuacje, kiedy produkty o wyjątkowo oryginalnym wyglądzie będą uznane za utwory. Przykładowo w jednym ze sporów sąd uznał, że wygląd znicza jest chroniony prawem autorskim.

Z kolei know how, czyli tajemnica przedsiębiorstwa, polega na tym, że swoje rozwiązanie zachowujesz w poufności. Tak chroniony jest np. skład Coca Coli. Taka taktyka wynika najprawdopodobniej z tego, że patenty mogą obowiązywać maksymalnie 20 lat. Gdyby koncern zdecydował się na tę formę ochrony, dziś każdy znałby skład tego kultowego napoju.

Zobacz również:

Więcej o sposobach ochrony pomysłu na biznes dowiesz się z tego nagrania:

 

Czym jest własność przemysłowa?

Do przedmiotów własności przemysłowej zalicza się:

  • patenty na wynalazki;
  • wzory użytkowe;
  • wzory przemysłowe;
  • znaki towarowe;
  • nazwy handlowe;
  • oznaczenia pochodzenia;
  • zwalczanie nieuczciwej konkurencji.

Różnice pomiędzy własnością intelektualną a przemysłową warto znać w kontekście uprawnień rzeczników patentowych. Mogą oni bowiem reprezentować swoich klientów w sądach na równi z radcami prawnymi i adwokatami, pod warunkiem, że sprawa dotyczy własności przemysłowej. Nie ma więc tutaj praw autorskich. W tym aspekcie zapadło jednak niedawno ciekawe orzeczenie sądu najwyższego, który uznał, że jeżeli spór obejmuje zarówno własność przemysłową, jak i prawa autorskie, to rzecznik patentowy może być w nim pełnomocnikiem.

Co to jest patent, a czym jest wynalazek?

Przegląd najczęściej chronionych przedmiotów własności przemysłowej zaczniemy od wynalazku i ochrony patentowej.

Co myślisz, gdy wpadniesz na jakiś genialny pomysł? Oczywiście, że jest to „muszę to opatentować”. Tyle tylko, że nie wszystko da się w tej formie chronić. Co najważniejsze wynalazkiem jest techniczne rozwiązanie jakiegoś problemu. Jeżeli więc Twój pomysł nie spełnia tego wymogu, to ta forma ochrony nie jest dla Ciebie.

Sam patent to z kolei prawo wyłączne, które przyznaje jego właścicielowi monopol na korzystanie (i zarabianie) na swoim wynalazku. Od strony formalnej patent udziela się na wynalazki, bez względu na dziedzinę techniki. Jednak te wynalazki muszą spełnić jednocześnie trzy warunki tj. muszą:

  • być nowe w dacie zgłoszenie;
  • posiadać poziom wynalazczy – nie mogą wynikać bezpośrednio z aktualnego stanu techniki;
  • nadawać się do przemysłowego zastosowania.

 

Co musisz zrobić, aby dostać patent?

Droga do patentu wcale nie jest prosta.

W Urzędzie Patentowym RP składasz wniosek, do którego dołączasz opis, rysunki oraz zastrzeżenia patentowe. Wszystko musi być poprawnie zredagowane, bo inaczej nie dostaniesz patentu lub konkurencja go ominie. Dlatego najlepiej będzie, gdy zgłosisz się do rzecznika patentowego, który doskonale zna wymagającą procedurę i przygotuje wniosek z załącznikami poprawnie.

Jego pomoc przyda się również do utrzymania patentu w mocy. Co prawda taka ochrona może trwać maksymalnie 20 lat, ale rokrocznie musi być przedłużana. Jeżeli o tym zapomnisz, patent wygaśnie i wejdzie w stan techniki. Oznacza to, że każdy będzie mógł z niego legalnie korzystać. Również Twoja bezpośrednia konkurencja.

Skoro nie patent to może wzór użytkowy?

Jeżeli Twoje rozwiązanie nie jest wynalazkiem, to może kwalifikuje się na wzór użytkowy. Często nazywa się go „małym wynalazkiem”.

Polskie prawo za wzór użytkowy uważa nowe i użyteczne rozwiązanie, które ma charakter techniczny i dotyczy kształtu, budowy lub zestawienia przedmiotu o trwałej postaci. Ochrona wzoru użytkowego wynosi 10 lat, ale podobnie jak w przypadku patentu musisz ją przedłużać na kolejne okresy.

Jak odróżnić wzór użytkowy od wynalazku czy wzoru przemysłowego?

Wzór użytkowy nie musi mieć poziomu wynalazczego, czyli możesz śmiało korzystać z aktualnego stanu techniki. W przeciwieństwie do wzoru przemysłowego może chronić rozwiązania konstrukcyjne, których nie widać w trakcie normalnego użytkowania. Jednocześnie nie może to być mieszanina, czyli Coca Coli nie ochronisz wzorem użytkowym.

Zapytasz zapewne, co to znaczy, że musi być użyteczny. Oznacza to, że dzięki wzorowi możesz uzyskiwać cel, który ma praktyczne znaczenie przy wytwarzaniu czy korzystaniu z wyrobu.

Czasami można się spotkać z opinią, że wzór użytkowy, to coś pomiędzy wynalazkiem a wzorem przemysłowym. Jeśli w Urzędzie Patentowym nie chcą Ci przyznać patentu, możesz próbować zrobić konwersję zgłoszenia na wzór użytkowy. O szczegóły najlepiej spytać rzecznika patentowego.

 

Wygląd wyrobu też można chronić.

Kolejną ciekawą formą ochrony, która może Cię zainteresować jest wzór przemysłowy. W tej formie możesz zabezpieczyć zewnętrzny wygląd przedmiotów. W praktyce przedsiębiorcy najczęściej chronią:

  • opakowania (np. butelki, kartoniki);
  • zabawki;
  • meble;
  • odzież;
  • etykiety na opakowania i logo;
  • wygląd narzędzi i urządzeń.

Prawo z rejestracji wzoru przemysłowego trwa 25 lat (podzielone na pięcioletnie okresy).

Dokonując zgłoszenia musisz pamiętać, że masz na to tylko 12 miesięcy od daty ujawnienia wzoru. Po roku wprawdzie wzór także zarejestrujesz, ale z racji tego, że nie spełniłeś ustawowych wymogów, takie prawo może Ci unieważnić konkurencja. Z tego właśnie powodu warto korzystać z pomocy rzecznika patentowego, który będzie w stanie doradzić jak zmodyfikować wzór, aby nie dało się go unieważnić.

 

Chroń swoją cenną markę.

O ochronie marki bardzo wiele osób zapomina bądź świadomie tę kwestię bagatelizuje. Od strony formalnej polega to na rejestracji znaku towarowego w odpowiednim urzędzie patentowym. Same znaki towarowe to wszelkie oznaczenia, które służą do odróżniania towarów i usług na rynku. Najczęściej w tej formie chroni się nazwę i logo.

Ciekawą kategorią są tutaj znaki niekonwencjonalne. Do tego grona zaliczyć można: dźwięki, kolory (np. fioletowy PLAY), budynki, gesty (np. ruch palcami w reklamie TWIX-a), a nawet smaki i zapachy.

Aby zarejestrować swoją markę, musisz przejść całą procedurę, począwszy od zbadania, czy znak, który chcesz zastrzec, taką ochronę uzyska. Jak to zrobić? Najlepiej zgłosić się do rzecznika patentowego, który ma narzędzia pozwalające szybko sprawdzić, czy zgłoszenie ma sens. Musisz tutaj pamiętać, że wyłapanie ewentualnej kolizji nie jest zadaniem łatwym. Przeszkodą w rejestracji mogą być nie tylko znaki identyczne, ale i podobne. Pytanie więc, czy znak różniący się jedną, czy dwoma literkami może Ci zagrozić? To zależy od konkretnego przypadku.

 

Podsumowanie

Jak widzisz, ochrona własności przemysłowej to temat wielowątkowy. Formalna rejestracja niesie za sobą wiele korzyści. Największą jest ta, że w świadectwie wydawanym przez urząd jesteś wskazany jako właściciel praw. To daje Ci ogromną przewagę w sporze z nieuczciwą konkurencją.

Po drugie konkurencja będzie się mocno zastanawiała, czy warto podkradać Ci pomysły, szczególnie jeśli na stronie internetowej opublikujesz numer swojego prawa.

Naturalnie wadą ochrony w urzędach patentowych jest to, że musisz za to zapłacić. I tak jak rejestracja krajowa jest stosunkowo tania to monopol na skalę międzynarodową (szczególnie w przypadku patentów) to już znaczny wydatek. Rozwiązaniem jest jednak poszukanie inwestora. W takim przypadku Ty dysponujesz zgłoszonym do opatentowania wynalazkiem więc bez obaw możesz ujawnić jego szczegóły.

Tak czy inaczej, każdą taką strategię ochrony własności intelektualnej warto omówić z rzecznikiem patentowym. Te wyjątkowy zawód, który od początku kierowany jest na specjalizację – własność przemysłową.

 

Artykuł sponsorowany



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here