Naga Markets



Toshiba z najgorszym wynikiem kwartalnym od niemal 4 lat
Budynek Toshiby w Osace. Źródło: Wikimedia Commons

Kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa doprowadził do zmniejszenia popytu na urządzenia wykorzystywane w przemyśle i służące jako wyposażenie biur. Skutki załamania popytu odczuwa Toshiba, która odnotowała pierwszą od czterech lat stratę.

  • W drugim kwartale strata japońskiej firmy wyniosła 12,6 miliardów jenów.
  • Według prognoz giganta może on stracić do września nawet 20 miliardów jenów.
  • Toshiba wycofuje się z rynku komputerów osobistych po 35 latach.

Fatalny kwartał japońskiej spółki

Z opublikowanego w środę raportu wynika, że w drugim kwartale spółka odniosła stratę w wysokości 12,6 miliardów jenów, w porównaniu do 7,83 miliarda jenów zysku w drugim kwartale 2019 roku. Odniesiona strata jest dużo wyższa niż oczekiwali analitycy, którzy prognozowali, że wyniesie ona 3,43 miliardy jenów.

Toshiba szacuje, że w okresie sześciu miesięcy od kwietnia do września firma odniesie stratę w wysokości od 10 do 20 miliardów jenów.

Japoński gigant swoją ostatnią stratę odnotował w czwartym kwartale 2016 roku, kiedy to jego inwestycja w Westinghouse okazała się fiaskiem.

Zobacz również: Wiesław Żyznowski, prezes Mercator Medical, to nowy miliarder na GPW

W sierpniu firma sprzedała swoje pozostałe udziały w Dynabook – spółce produkującej komputery. Oznacza to, że japońska korporacja całkowicie zrezygnowała z produkcji komputerów osobistych i laptopów po 35 latach obecności na rynku.

“Bezlitosny rynek”

W 2018 roku Toshiba sprzedała 80,1% swojego działu zajmującego się rozwojem komputerów osobistych za kwotę 36 milionów dolarów innemu japońskiemu gigantowi – Sharp.

Sprzedaż komputerów tokijskiego producenta nieustannie spadała. W 2017 roku firma sprzedała ich tylko 1,9 miliona, w porównaniu do 17 milionów w 2011 roku.

Popyt konsumentów na laptopy wzrósł w ciągu ostatnich kilku miesięcy z powodu pandemii COVID-19 i globalnej kwarantanny, ale ogólnie rzecz biorąc, rynek komputerów osobistych był trudny od dłuższego czasu. Tylko tym, którym udało się utrzymać skalę i cenę (jak Lenovo), lub mieli markę premium (jak Apple) udało się na bezlitosnym rynku komputerów osobistych, gdzie wielkości sprzedaży spadają od lat. – ocenia Marina itKoytcheva z CCS Insight.

Wykres przedstawiający zmianę ceny akcji Toshiby w ciągu 5 ostatnich miesięcy, źródło: stooq.pl

Autor poleca również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here