Naga Markets



Na problem braku wymaganej infrastruktury do transportu ropy w USA zwracałem uwagę kilkukrotnie. Przy stale rosnącej produkcji z amerykańskich pól, krajowy eksport ma przed sobą barierę nie do sforsowania – przepustowość rurociągów i terminali eksportowych.


W czerwcu tego roku Stany Zjednoczone wysłały za granicę rekordową ilość czarnego złota – 3 miliony baryłek dziennie. Radość była jednak ograniczona ponieważ na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej znajduje się tylko jeden port, który jest w stanie obsługiwać tankowce z ładownością powyżej  2 milionów baryłek. Jest to morski port naftowy w Luizjanie, który jak się okazuje – wykorzystywany jest głównie do importu ropy.

Tygodniowy eksport ropy z USA. Źródło: eia.gov
Tygodniowy eksport ropy z USA. Źródło: eia.gov

Wraz ze wzrostem produkcji na polach Permian (w 2019 roku produkcja z tego regionu może sięgnąć już prawie 4 milionów baryłek dziennie), presja na budowę kolejnych terminali eksportowych jest coraz większa. Jak donosi agencja Reuters, Grupa Carlyle nawiązała współpracę z władzami portu Corpus Christi w Teksasie w celu zbudowania pierwszego lądowego terminalu, który będzie w stanie obsłużyć tankowce VLCC. Skrót ten pochodzi od Very large crude carrier – czyli jak sama nazwa mówi, są w stanie transportować olbrzymie ilości ropy – nawet 2 miliony baryłek. Według wstępnych zapowiedzi terminal może rozpocząć działalność nawet pod koniec 2020 roku – ale z racji na skalę przedsięwzięcia nie jest to data wiążąca.

Handluj ropą na platformie TMS Brokers

Propozycję rozbudowy infrastruktury zgłosiła również firma Trafigura oraz kilku producentów i operatorów rurociągów, proponując ułatwienia w dostawach ropy pozyskiwanej z łupków, oraz budowę kolejnych terminali w Teksasie. Jednak mało prawdopodobne jest, że wszystkie plany zostaną zrealizowane – są to bardzo kosztowne projekty. Co więcej, analitycy nie są przekonani, że taka ilość inwestycji ma rynkowy sens. Szacunki wskazują wzrost eksportu do 4 lub 5 milionów baryłek, więc może się okazać, że możliwości nowych terminali będą znacznie większe niż wymagane. Ekspert portalu oilprice.com zwraca uwagę na jeszcze jeden problem. Zwiększenie możliwości eksportu może nie wystarczyć – porty w Luizjanie i Corpus Christi są już teraz znacznie zatłoczone, a dodatkowa aktywność może jeszcze bardziej utrudnić logistykę.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here