Naga Markets


Stena Line to jeden z największych przewoźników promowych na świecie. Firma świadczy swoje usługi w takich krajach jak, Dania, Niemcy, Irlandia, Łotwa, Holandia, Norwegia, Polska, Szwecja i Wielka Brytania. Stena Line jest jedną z najważniejszych jednostek spółki Stena AB, należącej do holdingu Stena Sphere.


Historia firmy

Fundamenty dzisiejszego holdingu Stena Sphere sięgają 18 listopada 1939 roku, kiedy powstała firma handlowa Sten A Olsson Metallprodukter w szwedzkim mieście Göteborg. Założycielem spółki był Sten Allan Olsson, który żył w latach 1916 – 2013 i był synem kapitana Gustava Olssona. W 1946 roku Sten Allan Olsson kupił swój pierwszy statek za udzieloną pożyczkę w wysokości 25 000 SEK od banku Handelsbanken. W kolejnych latach firma rozszerzała swoją działalność zarówno w Szwecji, jak i poza granicami kraju. Obecnie holding Stena Sphere zrzesza trzy firmy:

  • Stena AB, która obsługuje między innymi promy Stena Line. Ponadto firmy zależne od Stena AB zajmują się budową, sprzedażą i czarterem statków, chociażby dla Stena Line, obsługują flotę tankowców na całym świecie, ale również świadczą usługi asset managementu.
  • Stena Sessan AB zakupiona przez Stena Sphere w 1980 roku była konkurencyjną firmą z siedzibą w Kattegatt, w Danii.
  • Stena Metall AB recyklinguje i przetwarza metale, papier, elektronikę, niebezpieczne odpady i chemikalia.

My zajmiemy się bliżej spółką Stena AB, a dokładniej jej spółką córką Stena Line. Spółka została założona w 1962 roku przez wspomnianego Stena A. Olssona w mieście Göteborg, które nadal służy jako siedziba firmy. Początkowa działalność żeglugowa była prowadzona na małą skalę. Na początku lat 60. rozpoczęły się żeglugi promowe między Göteborgiem a Skagen w północnej Danii.

W 1972 roku Stena Line była jednym z pierwszych operatorów promowych w Europie, która wprowadziła komputerowy system rezerwacji dla branży turystycznej. W 1978 roku wprowadzono również system rezerwacji komputerowych w transporcie towarów.

W latach 80. Stena Line nabyła trzy inne firmy zajmujące się żeglugą promową. W 1981 roku zakupiono spółkę Sessan Line, największego konkurenta Stena Line na trasach pomiędzy Szwecją a Danią. Firma Sessan Line została przejęta i włączona do linii Stena. Stena przejęła dwa duże nowe statki, Kronprinsessan Victoria i Prinsessan Birgitta, które stały się największymi statkami obsługiwanymi przez Stenę w tamtym czasie. W 1983 roku Stena nabył Varberg-Grena Linjen, a dwa lata później także prawo do dawnej nazwy firmy, Lion Ferry. Lion Ferry kontynuował działalność jako oddzielna firma zajmująca się marketingiem do 1997 roku, kiedy to został włączony do linii Stena. W 1989 roku Stena nabyła kolejną firmę promową, Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ), która w tym czasie działała pod marką Crown Line. Dzięki tej transakcji trasa pomiędzy Hoek van Holland w Holandii a Harwich w Essex w Anglii stała się częścią Steny Line.

W 1990 roku Stena Line zwiększyła dwukrotnie swoją działalność wraz z przejęciem Sealink British Ferries od spółki Sea Containers Ltd. Początkowo firma nazywała się Sealink Stena Line, a następnie Stena Sealink Line, aż wreszcie Stena Line (Wielka Brytania), która obecnie obsługuje wszystkie połączenia promowe Steny między Wielką Brytanią a Irlandią.

W 1996 r. Stena Line wprowadziła statek HSS (High-speed Sea Service) o wadze 20 000 ton, który działał na trasach Belfast – Stranraer (Szkocja), Holyhead (Irlandia) – Dun Laoghaire (Irlandia) oraz Hoek van Holland – Harwich (Essex). Oprócz trzech statków typu HSS o pojemności 1500 pasażerów Stena Line zamówiła dwa mniejsze statki typu HSS, które mieściły 900 pasażerów na trasie Göteborg – Frederikshavn (Dania). Z powodu bankructwa stoczni tylko jeden z tych statków został ukończony.

W 1998 roku rejsy z Dover i Newhaven w Anglii połączono z rejsami firmy P&O European Ferries w celu utworzenia nowej spółki P&O Stena, z czego 40% udziałów było własnością Stena Line, a 60% należało do P&O. W 2002 roku P&O nabył wszystkie udziały Stena Line w firmie, stając się tym samym jedynym właścicielem firmy P&O Stena, która wkrótce zmieniła nazwę na P&O Ferries.

W 2000 roku Stena Line zakupiła kolejnego skandynawskiego operatora promów, a mianowicie Scandlines AB. W listopadzie 2006 roku Stena zamówiła parę “super promów” o tonażu brutto 62 000 z norweskiej firmy Aker Yards. Dostawa nastąpiła w 2010 roku. Promy znalazły się wśród największych statków na świecie, które są eksploatowane na Morzu Północnym na trasie z Hoek van Holland do Harwich. Pływające do tej pory statki z Morza Północnego miały zostały przeniesione na szlak Kilonia (Niemcy) – Göteborg, podczas gdy statki z Kilonii przeniesione zostały na trasę Gdynia – Karlskrona (Szwecja).

W lipcu 2009 roku Stena Line odkupiła dawny statek, Stena Parisien, od firmy SeaFrance. Statek jest teraz znany jako Stena Navigator i przeszedł gruntowny remont. Statek został wprowadzony na trasie Stranraer – Belfast, obok HSS Stena Voyager i Stena Caledonia.

W grudniu 2010 roku Stena Line ogłosiła, że przejęła Northern Ireland. Sprzedaż obejmowała trasy z Belfastu do Heysham i Birkenhead (Anglia), dwa statki pływające do Heysham (Scotia Seaways i Hibernia Seaways) oraz dwa statki do Birkenhead (Mersey Seaways i Lagan Seaways).

W 2012 Stena Line wprowadziła dwa nowe statki Stena Superfast VII i Stena Superfast VIII, które zastąpiły Stena Navigator i Stena Caledonia. Z kolei Stena Voyager została usunięta w 2013 roku. Statek Stena Voyager został sprzedany firmie Stena Recycling i wysłana do złomowania.

Wypadki promów Stena Line

Wypadki z udziałem promów Stena Line zdarzają się nie tak rzadko, bo średnio co kilka lat. Jedne są bardziej groźne, drugie mniej. W 2012 roku prom Stena Spirit uderzył w suwnicę na gdyńskim nabrzeżu. Trzech pracowników portowych zostało rannych, jeden z nich ciężko. Inne wypadki promów Stena Line na trasie między Gdynią a Karlskroną to między innymi ocieranie się o falochron, nabrzeże, niszczenie rękawów pasażerskich. W połowie października 2009 roku Stena Baltica zaczepiła o rękaw, którym wychodzą pasażerowie. Stało się to podczas podchodzenia do nabrzeża terminalu w Karlskronie. W efekcie rękaw przewrócił się na stojącą poniżej cysternę z paliwem dla statków. W wyniku czego 800 litrów paliwa wylało się na nabrzeże. Na pokładzie było 170 osób, na szczęście nikomu nic się nie stało.

Podczas dnia „otwartego”, kiedy każdy może wejść i zwiedzić prom, jednostka otarła się o Nabrzeże Pomorskie. W efekcie na długości około 2 metrów powstało wgniecenie głębokie na około 20 – 30 cm. Zniszczone zostało też nabrzeże, ale tuż przed jego remontem, więc port nie zażądał od armatora odszkodowania. Co ciekawe, Stena Baltica pływała z nim jeszcze jakiś czas, nie została od razu odesłana do stoczni.

Oczywiście zdarzały się również wypadki w innych miejscach. Prom Stena Line przewożący około 600 osób został poważnie uszkodzony po zderzeniu z tankowcem na wyspie Vinga obok Göteborg w 2015 roku.

Trzeba jednak pamiętać, że Stena Line obsługuje tysiące połączeń, a przypadki kolizji zdarzają się sporadycznie i na szczęście nie są one bardzo groźne w skutkach, przynajmniej w ostatnich latach.

Stena AB na giełdzie

Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Sztokholmie (Stockholm Stock Exchange) przejętej przez Nasdaq. Giełda obecnie nosi nazwę Nasdaq Stockholm i jest częścią Nasdaq Nordic, która zrzesza giełdy skandynawskie oraz państw bałtyckich.

Część brokerów oferuje kontrakty CFD na akcje zagranicznych spółek, w tym akcje firmy Ericsson. Za pomocą kontraktów CFD możemy spekulować odnośnie zmian cen, nie nabywając fizycznie papierów wartościowych, co często nie jest takie proste, nie będąc rezydentem danego kraju. Kontrakt Różnic Kursowych (Contract for Differences), oznacza transakcję elektroniczną opartą o cenę takich instrumentów, waluty, indeksy, akcje towary i wiele innych. Handlując kontraktami CFD praktycznie nie mamy żadnych ograniczeń odnośnie krótkiej sprzedaży. Oznacza to, że możemy zarabiać podczas trwania bessy oraz możemy zabezpieczyć portfel składający się z akcji z regulowanego rynku. Podczas bessy spadają akcje wszystkich spółek, również tych o dobrych fundamentach. Jeżeli obawiasz się, że Twoje inwestycje na rynku akcji mogą stracić na wartości, możesz wykorzystać kontrakty CFD do skompensowania potencjalnych strat, zajmując krótką pozycję. Załóżmy, że posiadasz akcje spółki Stena AB i nie chcesz ich sprzedawać tylko dlatego, że są słabe nastroje na rynkach. W takiej sytuacji możesz zarabiać na krótkiej pozycji zajętej na kontrakcie CFD, co zrekompensuje straty z rynku giełdowego.

Partnerem cyklu jest TMS Brokers



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here