Naga Markets



Sprzedaż detaliczna w Polsce w dół. Kurs złotego bardzo silnie traciSprzedaż detaliczna w Polsce w listopadzie spadła o 5,4 proc. m/m po wzroście o 2,3 proc. w październiku. Rynek zakładał silniejszy spadek (prog. -8,9 proc.) w związku z wprowadzonymi restrykcjami i zamknięciem galerii handlowych. Wyprzedaże w ramach Black Friday pod koniec ubiegłego miesiąca złagodziła jednak spadek. Nie zmienia to faktu, że kurs złotego dynamicznie traci, co jest odpowiedzią na wzrost awersji do ryzyka na rynkach oraz interwencję walutową Narodowego Banku Polskiego (NBP).

  • W ujęciu rocznym sprzedaż dołuje o 5,3 proc., mocniej od 2,1 proc. spadku w październiku, komentował Konrad Białas z TMS Brokers
  • W ubiegłym miesiącu największy spadek odnotowano w kategorii odzież (-21,9 proc.) i paliwa (-14,7 proc.), co jasno pokazuje wpływ obostrzeń i zamknięcia sklepów. W żadnej kategorii nie odnotowano wzrostu.
  • Kurs złotego silnie traci w poniedziałek, do euro osuwając się o 1%, do dolara amerykańskiego o ponad 1,5%.

Sprzedaż detaliczna w dół, e-commerce jednak wyraźnie w górę

Największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem (o 21,9% wobec wzrostu o 4,8% przed rokiem). Znacznie mniejszą sprzedaż zaobserwowano również w grupach: „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 14,7%); „pozostałe” (o 12,4%); „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 9,6%) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 7,5%).

Te artykuły również Cię zainteresują




Sprzedaż detaliczna. Źródło: GUS

W listopadzie br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 47,9%). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 7,3% w październiku br. do 11,4% w listopadzie br. Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano we wszystkich prezentowanych grupach przy czym znaczący wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 19,4% przed miesiącem do 35,4%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 25,2% do 38,1%) oraz „meble, rtv, agd” (z 12,8% do 22,5%).

Po listopadzie znaczenie e-commerce dla handlu jeszcze wzrosło. Widać to w nowych danych GUS, ale potwierdza to też analiza wyników naszych największych klientów prowadzących przede wszystkim sprzedaż w kanale tradycyjnym, ale jednocześnie u których e-handel stanowi w tym roku coraz większy udział w obrotach. Historycznie listopad zawsze ważył w ich e-sprzedaży bardzo dużo – zwykle odpowiadał za 9-14 proc. obrotów online wygenerowanych w czasie pierwszych 11 miesięcy roku. Tym razem ten udział wzrósł średnio o 4 pkt. proc. względem stanu z bardzo dobrego dla e-commerce, ale wciąż przedpandemicznego 2019 r., i mieścił się w przedziale 13-19 proc. To zdecydowanie efekt drugiej fali Covid, która zawitała do Polski po wakacjach – powiedział Grzegorz Rudno-Rudziński, Managing Partner w Unity Group.

Wprowadzone przez rząd obostrzenia oraz rekordowe wzrosty zachorowań na koronowirusa znalazły swoje odzwierciedlenie w najnowszych danych dotyczących sprzedaży detalicznej. Opublikowany w dniu dzisiejszym przez GUS odczyt sprzedaży za miesiąc listopad wskazuje na jej spadek o 5,3 proc. zarówno w ujęciu rocznym, jak i miesięcznym. Po okresie pierwszej fali pandemii, kiedy to w miesiącach marcu, kwietniu i maju odnotowaliśmy spadki sprzedaży na poziomach odpowiednio: 9 proc., 22 proc. oraz 7 proc., listopad okazał się kolejnym trudnym miesiącem dla handlu.

Czynnikiem decydującym o tak gwałtownym osłabieniu wyników sprzedaży były obowiązujące przez zdecydowanie większą część miesiąca obostrzenia dotyczące zamkniętych galerii handlowych, dużych sklepów meblowych oraz ograniczenia co do liczby osób w sklepach. Nie bez znaczenia na najnowszy odczyt sprzedaży miało istotne nasilenie pandemii koronowirusa w listopadzie oraz wywołane tym samoograniczanie się konsumentów – komentowała Magdalena Szlezyngier, Menedżer ds. Klientów Strategicznych z DNB Bank Polska.

Mimo drugiej fali pandemii oraz ujemnej dynamiki sprzedaży detalicznej zanotowanej w październiku i listopadzie DNB Bank Polska prognozuje, iż spadki rocznej dynamiki sprzedaży w IV kwartale będą płytsze, niż na wiosnę w momencie wybuchu COVID-19. Miejmy nadzieje, że świąteczny nastrój pozwoli podtrzymać optymizm oraz skłonność konsumentów do zwiększonych wydatków świątecznych.

– Po usunięciu wpływu czynników sezonowych sprzedaż byłą niższa tylko o 0,6 proc. względem października, co należy uznać względnie dobry wynik w obliczu panujących warunków związanych z pandemią. Dane sugerują, że polski konsument zdołał się już przyzwyczaić do skutków restrykcji i zamykania sklepów i dostosowuje spełnianie swoich potrzeb zakupowych poprzez inne kanały – komentował Konrad Białas z TMS Brokers.

Kurs złotego wyraźnie w dół. EUR/PLN i USD/PLN mocno odbijają

Lepsze dane nie znajdują odbicia w złotym, który osłabia się do 4,5180 za euro na fali pogorszenia nastrojów na rynkach zewnętrznych, a także obaw, że NBP może dalej sprzedawać złotego w ramach interwencji walutowych.

Najsilniej polski złoty traci do dolara amerykańskiego, a para walutowa USD/PLN rośnie o 1,5% osiągając poziom powyżej 3,70 zł. Oznacza to, że dolar jest najmocniejszy od dwóch tygodni i powraca nad ważne strefy wsparć.

Powodów do zadowolenia nie mają też z pewnością frankowicze. Para walutowa CHF/PLN od piątku odbija bowiem o ponad 7 groszy i z poziomu poniżej 4,10 zł wzrasta do 4,1726 zł.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

Poprzedni artykułgenXone powraca do projektu Nanobiome
Następny artykułKursy walut: euro i funt kończą rok do dolara w silnych technicznie kanałach wzrostowych
Krzysztof Kamiński redaktor Comparic.pl
Wiedzę z zakresu inwestowania oraz produktów finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych, a jej praktyczne zastosowanie zdobywał na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Uczestnik obrotu na największych rynkach giełdowych świata – NYSE, NASDAQ i LSE. Specjalista rynku kontraktów terminowych na surowce, głównie ropy WTI oraz złota. Autor strategii Wide View Strategy (WiViSt), którą doskonalił zgodnie z maksymą „Tnij szybko straty, pozwól zyskom rosnąć”. Zwolennik analizy technicznej. Sukces w inwestycjach zapewnia mu chłodne podejście do analizy wykresów połączone z konsekwencją i żelaznymi zasadami zarządzania kapitałem. W trakcie swej kariery na rynkach finansowych dzielił się swoim doświadczeniem z inwestorami jednego z największych brokerów Forex na świecie. Redaktor telewizji internetowej Comparic24.tv, odpowiedzialny za prowadzenie programów informacyjnych oraz poświęconych tematyce szeroko pojętego tradingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here