Naga Markets



Sprzedaż detaliczna w Polsce spada o 2,3% r.r. - podaje GUS Najnowsze dane GUS wskazują, że w październiku sprzedaż detaliczna była niższa o 2,3 proc. niż rok wcześniej. To wynik znacznie gorszy niż się spodziewano. Można to oczywiście wiązać z nasileniem epidemii koronawirusa w ostatnich tygodniach.

Pandemia odstrasza od zakupów

Po nadspodziewanie wysokiej, sięgającej 2,5 proc. dynamice we wrześniu (w cenach stałych), październik przyniósł zdecydowane wyhamowanie korzystnej tendencji z poprzednich miesięcy i spadek sprzedaży detalicznej o 2,3 proc. (w cenach bieżących spadek wyniósł 2,1 proc.). Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii liczyło, że w październiku sprzedaż detaliczna będzie wyższa niż przed rokiem o 2 proc. Znacznie mniej optymistyczne były oczekiwania ekonomistów, którzy spodziewali się spadku o 0,5 proc. Jak widać, rozbieżność między rzeczywistością a oczekiwaniami okazałą się bardzo duża. To oczywiście efekt niekorzystnego rozwoju sytuacji epidemicznej, co powoduje wprowadzanie ograniczeń administracyjnych, wzmaga obawy konsumentów o ich przyszłą sytuację materialną oraz powoduje ich samoograniczenia w aktywności społecznej, w tym zakupowej.

Te artykuły również Cię zainteresują




W okresie pierwszych dziesięciu miesięcy sprzedaż detaliczna była niższa o 3 proc., niż w tym samym okresie poprzedniego roku. W październiku, w porównaniu do poprzedniego miesiąca sprzedaż była jednak wyższa o 2,1 proc., ale to poprawa jedynie pozorna. W skali rocznej najmocniej, o 13,4 proc., zmniejszyła się sprzedaż paliw. O 9,7 proc. mniejsze były zakupy odzieży i obuwia, a o 8 proc. w dół poszła sprzedaż samochodów i części motoryzacyjnych. Na żywność i napoje konsumenci wydali w październiku o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. Tradycyjnie rosła sprzedaż mebli, artykułów RTV i AGD (o 11,9 proc.). Niewielki, sięgający zaledwie 1,3 proc. wzrost odnotowano w sprzedaży farmaceutyków i kosmetyków. Nasilenie się epidemii sprzyjało wzrostowi udziału sprzedaży przez internet, który zwiększył się z 6,3 do 7,3 proc.

Pierwsze sygnały możliwego pogorszenia się wyników sprzedaży detalicznej widoczne były już wcześniej, między innymi w badaniach nastrojów konsumentów. Po przejściowej poprawie wskaźników ufności w sierpniu i wrześniu, już w październiku miało miejsce niewielkie pogorszenie się nastrojów, a badanie zrealizowane w listopadzie, wykazało już bardzo mocny spadek zarówno bieżącego, jak i wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumentów, co nie jest dobrym prognostykiem na najbliższe miesiące. Obawy i ograniczenia związane z nasileniem się epidemii koronawirusa z pewnością będą wpływać ograniczająco na zakupy w okresie przedświątecznym. Konsumpcja indywidualna nie będzie więc wspierać koniunktury gospodarczej w czwartym kwartale i należy się liczyć ze spadkiem PKB, wbrew wcześniejszym optymistycznym prognozom.

Autor poleca również: 



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here