Naga Markets



Rozprzestrzeniająca się na niemal całym świecie pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 przerodziła się z kryzysu zdrowotnego w największy od II Wojny Światowej kryzys gospodarczy. Z powodu zamknięcia gospodarki, wiele firm nie może normalnie funkcjonować, co natychmiast odbiło się na ich wynikach finansowych.

Sprzedaż detaliczna spada najszybciej w historii

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował właśnie najnowszy raport dotyczący wyników sprzedaży detalicznej. Wynika z niego, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2020 r. była niższa niż przed rokiem o 22,9% (wobec wzrostu o 11,9% w kwietniu 2019 r.). W porównaniu z marcem 2020 r. miał miejsce natomiast spadek sprzedaży detalicznej o 12,3%. Warto zwrócić uwagę, że jest to największy spadek retail sales w historii pomiarów. Poprzedni najgorszy wynik był w maju 2005, kiedy to w ujęciu rocznym odnotowano spadek 14,4-procentowy.

Sprzedaż detaliczna towarów | Źródło: GUS

– Na spadek sprzedaży detalicznej w kwietniu br. znaczny wpływ miały ograniczenia wprowadzone w związku z COVID-19. W kwietniu 2020 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła we wszystkich prezentowanych grupach – czytamy w raporcie GUS.

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” znaczne zmniejszenie sprzedaży wykazały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 54,4%) oraz paliwami stałymi, ciekłymi i gazowymi (o 32,9%). Niższą sprzedaż zaobserwowano także w grupie „pozostałe” (o 25,2%), jak również w jednostkach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 14,9%).

Spośród grup o mniejszym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy spadek sprzedaży odnotowano w grupie „tekstylia, odzież, obuwie” (o 63,4%).

Sprzedaż detaliczna towarów w kwietniu 2020 r. według rodzajów działalności przedsiębiorstwa | Źródło: GUS

Autorzy raportu zwracają także uwagę, że w związku z ograniczeniem handlu w stacjonarnych sklepach w kwietniu br. odnotowano znaczny wzrost sprzedaży detalicznej przez Internet (o 27,7%). Wzrost udziału sprzedaży przez Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 35,6% przed miesiącem do 61,3%), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,2% do 39,9%) oraz „meble, rtv, agd” (z 24,5% do 28,6%).

– Lockdown jest tutaj głównym winowajca, ale trzeba do razu pamiętać, że maj przyniósł odbicie konsumpcji, gdyż Polacy szturmem ruszyli do otwartych sklepów i galerii. Oczywistym jest, że odbicie będzie niższe z uwagi na wzrost bezrobocia i ostrożne unikanie skupisk ludzkich przez część konsumentów, ale nie można wyciągnąć silnie negatywnych wniosków z dzisiejszych danych – wskazuje Konrad Białas z TMS Brokers.

Kurs euro w okolicy istotnego wsparcia

Na notowaniach pary walutowej EURPLN zauważymy, że w samym tylko marcu kurs euro wzrósł o niemal 35 groszy osiągając w szczytowym momencie wycenę na poziomie 4,6345 PLN, co było najwyższą wyceną wspólnej waluty od poprzedniego kryzysu finansowego z 2009 roku.

Od drugiej połowy marca br. kurs euro porusza się jednak w trendzie horyzontalnym tworzącym formację klasycznej konsolidacji, której dolne ograniczenie stanowi wsparcie w wysokości 4,5150 PLN a górne opór 4,57 PLN. Wskutek majowych, spokojnych wzrostów rynek dotarł w okolice górnego ograniczenia tej formacji, gdzie z początkiem bieżącego tygodnia pojawiła się silna reakcja podażowa.

Od początku tygodnia obserwowaliśmy stosunkowo dynamiczną deprecjację kursu euro. Wspólna waluta straciła w tym czasie ponad 5 groszy, przez co dotarła ona w okolice dolnego ograniczenia wspomnianej wyżej formacji, gdzie dziś znów pojawiła się reakcja popytowa. Czyżby przed nami były kolejne wzrosty euro?

EURPLN Daily

Autor poleca:


logo Naga MarketsNaga Markets jest autoryzowany i regulowany przez CySEC. NAGA Markets jest członkiem założonej w 2015 roku, notowanej na niemieckiej giełdzie grupy FinTech THE NAGA Group AG. Ze względu na bezpieczeństwo funduszy, obsługę klienta na wysokim poziomie oraz szybką realizację zleceń, broker posiada ogromne zaufanie wśród traderów na całym świecie.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

Poprzedni artykułSantander CB: 12,2% Polaków loguje się do swojego banku za pomocą telefonu
Następny artykułW budowlance tylko lekkie spowolnienie. GUS podaje kolejne dane
Arkadiusz Jóźwiak redaktor Comparic.pl
Education Team Manager Comparic.pl. Autor licznych webinarów i felietonów oraz tekstów edukacyjnych poruszających szeroką tematykę inwestycyjną począwszy od psychologii a na analizie technicznej i fundamentalnej skończywszy. Jako menadżer działu edukacji w Comparic Media Group wykorzystuje wykształcenie pedagogiczne i stawia ogromny nacisk na prostotę przekazywanych informacji i wiedzy. Skrupulatność i konsekwencja w działaniu zostały docenione przez wielu traderów i inwestorów, co skutkowało m.in. nominacją w konkursie organizowanym przez fundację Invest Cuffs w kategorii Dziennikarz Roku 2019. Jego artykuły znaleźć można również w magazynach FxMag oraz I Love Crypto, gdzie prowadzi swoją stałą rubrykę. To także prelegent podczas licznych konferencji m.in. Festiwalu Inteligencji Finansowej, Seminarium XM w Warszawie czy Expo Invest Cuffs. Członek Rady Nexusów przyznającej wyróżnienia osobom i podmiotom, które w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju branży blockchain i kryptowalut a także twórca i główny prowadzący cotygodniowych, niedzielnych odpraw traderów, w których regularnie uczestniczy kilkaset osób oraz analityk kryptowalutowy w serwisie Krypto Raport.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here