Naga Markets



Sprzedaż detaliczna ponownie wzrasta, podaje GUSPo kwietniowym załamaniu sprzedaży detalicznej, maj przynosi lekką poprawę sytuacji. W maju konsumenci wydali na zakupy o prawie 15 proc. więcej niż miesiąc wcześniej, ale to wciąż o niemal 8 proc. mniej niż w maju 2019 r.

Sprzedaż detaliczna rozpoczyna powrót do wzrostów

Według najnowszych danych GUS, sprzedaż detaliczna w maju była licząc w cenach stałych, wyższa niż miesiąc wcześniej o 14,9 proc. W porównaniu do maja ubiegłego roku spadek wyniósł 7,7 proc., ale to wynik znacznie lepszy niż w kwietniu, gdy spadek liczony rok do roku sięgał aż 22,9 proc. Wszystko więc wskazuje na to, że konsumencie otrząsnęli się z pierwszego epidemicznego szoku i korzystają z luzowania związanych z koronawirusem ograniczeń. Powrót gotowości do zakupów jest jednak mocno zróżnicowany.

O ponad jedną trzecią (34 proc.) mniej w maju wydawaliśmy na kupno aut, motocykli i części do pojazdów. O prawie 18 proc. spadła sprzedaż paliw, co wynika częściowo z niższych cen, ale także z mniejszej chęci do podróżowania. Wartość wydatków na żywność i napoje oraz wyroby tytoniowe w maju była niższa niż przed rokiem o 7,4 proc. Mniejsze obawy związane ze zdrowiem spowodowały 14 proc. spadek wydatków na leki. Chętniej kupowano z kolei meble, których sprzedaż zwiększyła się aż o 14,4 proc. „Odmrożenie” działalności sklepów stacjonarnych i galerii handlowych spowodowało obniżenie się udziału sprzedaży internetowej z 11,9 do 9,1 proc. w porównaniu do wyników kwietniowych.

Okazuje się, że jeśli są odpowiednie warunki, odzież i buty wolimy kupować w tradycyjnych sklepach. W przypadku tej kategorii udział sprzedaży internetowej z miesiąca na miesiąc obniżył się z 61,3 proc. w kwietniu do 26,8 proc. w maju. Podobnie było w przypadku sprzętu AGD i RTV, gdzie udział handlu elektronicznego obniżył się z 28,6 do 15,6 proc.

Na możliwość dalszej poprawy w handlu wskazują opublikowane w ubiegłym tygodniu dane GUS, dotyczące nastrojów konsumentów. Choć wskaźniki pozostają w czerwcu nadal mocno na minusie, to jednak są o wiele lepsze niż miesiąc wcześniej. W górę poszły oceny związane z możliwością dokonywania większych zakupów oraz perspektyw przyszłej sytuacji ekonomicznej. Gospodarstwa domowe bardziej optymistycznie oceniają także perspektywy rynku pracy w horyzoncie najbliższych miesięcy oraz swojej przyszłej sytuacji finansowej. Spośród ankietowanych gospodarstw domowych ponad 38 proc. wpływ epidemii na swoją sytuację ocenia jako znaczny, ale jedynie nieco ponad 10 proc. obawia się utraty pracy bądź przychodów z działalności gospodarczej. Prawie 21 proc. ankietowanych określiło wpływ epidemii na stan swoich finansów jako stanowiący duże zagrożenie, a niemal 42 proc. jako zagrożenie znaczące.

Nastroje i oceny formułowane przez konsumentów w dużym stopniu przekładają się na decyzje zakupowe gospodarstw domowych, a więc mogą stanowić cenną wskazówkę, dotyczącą dynamiki sprzedaży detalicznej, szczególnie w kategorii dóbr trwałego użytku.

Dziś GUS podał również wyniki badań koniunktury w głównych działach gospodarki. One z kolei mogą sygnalizować decyzje przedsiębiorców, przede wszystkim w kwestiach zatrudniania pracowników oraz inwestycji. Już majowe wyniki były mniej pesymistyczne niż te z kwietnia, które wskazywały na rekordowo złe nastroje przedstawicieli firm. Badanie czerwcowe potwierdza stopniową poprawę postrzegania przez nich zarówno sytuacji bieżącej, jak i perspektyw prowadzenia biznesu. Wartości wskaźników są wciąż głęboko ujemne, ale minus przy niemal każdym z nich jest wyraźnie „krótszy” niż w kwietniu i maju. Nadal najgorszej sytuację oceniają przedsiębiorcy z branży hotelarskiej i gastronomicznej, zaś najmniej pesymistycznie nastawieni są przedstawiciele firm zajmujących się informacją i komunikacją oraz ubezpieczeniami i finansami. Mniejszym pesymizmem niż miesiąc wcześniej charakteryzują się oceny w niemal wszystkich głównych działach gospodarki, czyli przemyśle, budownictwie, handlu hurtowym i detalicznym, transporcie oraz zakwaterowaniu i gastronomii.

Warto zobaczyć również: 



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here