Naga Markets

Spółki, które mogą zyskać na Piłkarskich Mistrzostwach ŚwiataMistrzostwa Świata FIFA Qatar 2022 mają w tym roku potrwać od 20 listopada do 18 grudnia. Na stadionach i przed telewizorami będą nam towarzyszyły piłkarskie emocje, natomiast na ekranach platform tradingowych wrażenia nie będą wcale mniejsze. W jaki sposób na największym światowym wydarzeniu najpopularniejszego sportu można nie tylko zyskać miesiąc wrażeń, ale również na nim zarobić? (i nie mówimy tutaj o zakładach bukmacherskich).

“Jak szaleć, to szaleć” czyli Mistrzostwa “na bogato”

Uważa się, że szacowany koszt budowy i przygotowań do organizacji Mistrzostw Świata w Katarze wynosi około 220 mld dol. Jest to najwyższy koszt w historii. Źródłem większości wydatków jest z budowa stadionów o międzynarodowej specyfikacji piłkarskiej. W związku z powyższym stadiony mogą przynieść krajowi długotrwałe korzyści, niezależnie od tego, czy będą utrzymywane jako obiekty sportowe, czy nie. Do innych ważnych kosztów należy zaliczyć 440 milionów dolarów nagród, które są finansowane z budżetu FIFA wynoszącego 4,6 miliarda dolarów.





Szacuje się, że około 1,2 miliona kibiców odwiedzi Katar podczas Mistrzostw Świata. Zapewni to wielomiliardowy boom dla flagowego przewoźnika, Qatar Airways, oraz hoteli i restauracji w kraju. I w tych branżach można szukać głównych typów spółek, które mogą być największymi beneficjentami Mistrzostw Świata.

I ty możesz być selekcjonerem … a przynajmniej jeśli chodzi o spółki

Skala takiego przedsięwzięcia wymaga ogromnych nakładów kapitałowych  zarówno ze strony publicznej, jak i prywatnej. Fundusze publiczne, instytucje finansowe i firmy budowlane, które będą zaangażowane we wczesną fazę rozwoju, już zaangażowały swój kapitał i zaczęły raportować zyski ze swoich inwestycji. Biorąc pod uwagę długi okres finansowania, budowy i przygotowania, FIFA ogłosiła zwycięskiego oferenta jako Katar prawie 12 lat temu, 2 grudnia 2010 roku.

W dalszej kolejności ogłoszono oficjalnych partnerów i sponsorów imprezy. To właśnie te spółki, które jeszcze nie odnotowały zwrotu z inwestycji w imprezę sportową są najbardziej prawdopodobnymi kandydatami do inwestycji dzisiaj, ponieważ tradycyjnie są to akcje, które zyskiwały na Mistrzostwach Świata w piłce nożnej.

Do tych spółek należą między innymi:

– Qatar Airways

– Qatar Energy

XTB

– Adidas

– Coca Cola

– McDonald’s

– Hyundai

– Visa

– Marriott

Cztery filary piłkarskiego inwestowania

Poniżej zamieszczamy charakterystyki czterech dużych, znanych i płynnych spółek, które mogą  odnotować wzrost dzięki FIFA World Cup 2022.

Adidas Group (ADS.DE)

ADS niedawno rozstał się z Kanye Westem po kilku kontrowersyjnych komentarzach gwiazdora. Powyższa sytuacja oraz presja inflacyjna pogrążyła i tak mocno zniżkujące notowania spółki. Spadek o ponad 60% od szczytów z końca 2021 roku sprawił, że ADS z trudem odnalazł się w obecnej sytuacji. W 2018 roku akcje wspięły się o ponad 10%, skok sprzedaży związany z mundialem w 2018 roku ponad dwukrotnie zwiększył kwartalne przychody w porównaniu do wyniku osiągniętego rok wcześniej.

Co ciekawe, benchmarkowy niemiecki indeks DAX spadł w tym samym roku o 19% co może  sugerować, że materialna korzyść z partnerstwa w Mistrzostwach Świata przełożyła się na oczekiwania rynku.

Wykres notowań Adidas Group, interwał D1. Źródło: xStation 5
Wykres notowań Adidas Group, interwał D1. Źródło: xStation 5

Istnieje możliwość, że ostatnia wyprzedaż jest przesadzona, a możliwość osiągnięcia zadowalającego zysku podczas Mistrzostw Świata na ożywionym zainteresowaniu produktami piłkarskimi stanowi okazję do zysku dla inwestora skłonnego do podjęcia ryzyka.

Coca-Cola (KO.US)

Coca – Cola jest największą firmą produkującą napoje bezalkoholowe na świecie. W kraju gospodarza, który w dużej mierze nie akceptuje napojów alkoholowych, są duże szanse na to, że spółka znajdzie chętnego partnera do zaopatrzenia i sprzedaży swoich linii produktów na tym mundialu. W związku z tym, że podczas rozgrywek oraz w wielu lokalach gastronomicznych i rozrywkowych w całym kraju dostępne będą wyłącznie napoje bezalkoholowe, Coca- Cola z pewnością skorzysta z napływu gości do Kataru.

Bezpośrednia sprzedaż w lokalach gastronomicznych w Katarze będzie stanowić tylko niewielki procent sprzedaży, którą spółka ma nadzieję osiągnąć dzięki temu partnerstwu. Mistrzostwa Świata w 2018 roku oglądało prawie 3,6 miliarda widzów. Zgodnie z oczekiwaniami liczba ta w 2022 roku zostanie przekroczona.

Wykres notowań Coca-Cola, interwał D1. Źródło: xStation 5
Wykres notowań Coca-Cola, interwał D1. Źródło: xStation 5

Coca – Cola wydaje około 4 mld dolarów rocznie na reklamę, a kolejne 400 mln dolarów zostało zarezerwowane tylko na kampanię reklamową Mistrzostw Świata.

W 2010 r. Coca-Cola odnotowała 5% wzrost sprzedaży dzięki temu wydarzeniu. Oznacza to wzrost sprzedaży o 550 mln dolarów tylko dzięki Mistrzostwom Świata. W stosunku do publiczności równej 3.6 miliardów lub więcej, wydatki reklamowe dla imprezy w wysokości 400 mln dolarów  dają koszt na potencjalnego klienta równy zaledwie 11 centów na osobę.

McDonald’s (MCD.US)

McDonald’s to koncern posiadający sklepy i franczyzy w niemal każdym zakątku globu. Mając tak ogromną platformę dla swoich produktów, Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, z ponad 3,6 miliardami widzów, stanowią doskonałą okazję do reklamy i poprawienia swojej reputacji.

McDonald’s jest długoletnim sponsorem Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, ale zazwyczaj nie odnotowuje bezpośredniego wzrostu sprzedaży dzięki tej współpracy. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej są postrzegane raczej jako opłacalny sposób dotarcia do jak największej liczby klientów. Strategia jest dobrze sprawdzona – McDonald’s pobiło szacunki dotyczące sprzedaży porównywalnej i zysku w swoim ostatnim raporcie kwartalnym. Akcje odbiły się o 3,5% po tej wiadomości.

Wykres notowań McDonald’s, interwał D1. Źródło: xStation 5
Wykres notowań McDonald’s, interwał D1. Źródło: xStation 5

Z solidną stopą dywidendy na poziomie 2,3% w połączeniu z 20% wzrostem przychodów w roku kalendarzowym 2021, McDonald’s zapewnia stały i przewidywalny strumień przychodów, podobnie jak Coca-Cola.

Marriot (MAR.US)

Marriot, ze swoimi nieruchomościami w Katarze, w tym pięciogwiazdkowym Ritz-Carltonem, będzie odnotowywał bezpośrednie korzyści z dodatkowych 1,2 mln klientów płacących za pobyt podczas Mistrzostw Świata.

Marriot odnotował niewielki, niemal 5% spadek YTD, po tym jak ucierpiał z powodu rosnących płac, ograniczonego przepływu klientów i problemów z pracą w trakcie pandemii COVID w ostatnim czasie. Jednak udało mu się pokonać swojego najnowszego rywala, ponieważ cena akcji Airbnb spadła w tym roku o 32%.

 Wykres notowań Marriott, interwał D1. Źródło: xStation 5
 Wykres notowań Marriott, interwał D1. Źródło: xStation 5

Powrót do normalizacji ugruntował model biznesowy w oczach turystów biznesowych i rekreacyjnych jako wysokiej jakości usługa z łatwą do zrozumienia strukturą płatności i bez dodatkowych opłat, które mogą pojawić się przy rezerwacji w Airbnb. Wygoda i przyjemność z pobytu w Marriot to bardzo trwała oferta usługowa, którą dostrzegli również inwestorzy giełdowi.

Marża brutto trailing twelve-month (TTM) wynosi obecnie 21% w porównaniu do 15% przed pandemią. Tak więc podczas gdy przychody TTM są nadal 15% poniżej 2019 roku, dochód netto jest obecnie wyższy o prawie 40%.

Marriot to z pewnością akcje branży, którą wielu spisało już na straty jako przestarzały i zagrożony model biznesowy w porównaniu ze spektakularnym wzrostem Airbnb. Jednak wyniki spółki nadal się poprawiają, więc są to akcje, które warto rozważyć.

Autor poleca również:



Śledź nas w Google News. Szukaj to co ważne i bądź na bieżąco z rynkiem! Obserwuj nas >>






Poprzedni artykułKursy walut 18.11.2022 r. Dolar blisko 200-dniowej MA, funt ponownie najsilniejszy
Następny artykułDeal dotyczący eksportu zbóż z Ukrainy przedłużony
XTB to działający od 2005 roku, nadzorowany m.in. przez Komisję Nadzoru Finansowego polski dom maklerski. Od 2016 roku broker notowany jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W ofercie XTB znaleźć można przeszło 5400 instrumentów, w tym CFD na waluty, indeksy, surowce, obligacje czy kryptowaluty. Dodatkowo, broker oferuje dostęp do prawdziwych akcji i funduszy ETF notowanych na 16 największych giełdach z całego świata m.in. GPW, LSE czy NYSE.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here