
Fałszywe airdropy oraz oszuści podszywający się pod znane postacie świata kryptowalutowego w mediach społecznościowych organizujące nieprawdziwe kampanie „giveaway” wykradli co najmniej 8,5 mln XRP od użytkowników sieci Ripple, wynika z informacji udostępnionych przez agregator danych xrplorer.
- Posiadacze XRP wypłacili 6 mln tokenów w 2019 roku i przesłali je na adresy oszustów. W Samym 2020 r. wartość ta wynosiła niemal 3 mln tokenów
- Fałszywe airdropy oraz kampanie giveaway są problem wielu popularnych kryptowalut, w tym sieci Ethereum oraz Monero
- Oszuści obiecują darmowe kryptowaluty w zamian za przesłanie im określonej ilości tokenów znajdujących się na portfelu użytkownika, po czym znikają ze środkami
Oszuści wykorzystują niewiedzę i naiwność posiadaczy XRP
XRP Forensics został zainicjowany początkowo jako inicjatywa wspólnotowa mająca na celu pomoc w zapobieganiu i zwalczaniu nieuczciwej działalności w księdze XRP. Wysiłki te są obecnie kontynuowane w ramach xrplorer, wynika z informacji znajdujących się na stronie projektu, który obecnie znajduje się w wersji beta.
– Chcesz chronić swoich użytkowników przed oszustwami? W 2019 roku więcej niż 6 milionów XRP zostało wypłaconych bezpośrednio z giełd na adresy giveaway scamów. W tym roku wartość ta sięga niemal 3 milionów. Możesz ostrzegać użytkowników kiedy wypłacają środki – komentował na Twiterze xrplorer.
Do you want to protect your users against scams? You can! In 2019 more than 6M XRP was withdrawn directly from exchanges to giveaway scams. This year, already close to 3M. You can warn your users, when they withdraw, by using our advisory list. pic.twitter.com/M1TT2cu9c0
— xrplorer.com (@xrplorer) April 23, 2020
Prezes Ripple pozwał serwis YouTube z powodu fałszywych kampanii promujących XRP
Problem z fałszywym rozdawnictwem w sieci XRP oraz powszechną działalnością oszustów jest na tyle szeroki, że prezes Ripple, Brad Garlinghouse, zdecydował się pozwać serwis YouTube za niezablokowanie treści, w której rzekomo namawiał ludzi do skorzystania z darmowych tokenów (aż 50 mln XRP). Zanim serwis zareagował, materiał obejrzało 14 tysięcy osób, a kanał na którym był wyświetlany posiadał 342 tysiące subskrybentów.
– YouTube i inne duże platformy technologiczne i media społecznościowe muszą ponosić odpowiedzialność za niewystarczające wdrożenie procesów umożliwiających zwalczanie tych oszustw – uważa Ripple.
Twórcy tokenów XRP uważają, że brak rozwiązania przez YouTube problemu „wszechobecnych i szkodliwych oszustw” zaszkodziło reputacji zarówno Ripple, jak i Garlinghouse’a.