Naga Markets



Ostatnio większość portali w Polsce zasypywało informacją, że kupujemy coraz więcej “małpek”, liczby sięgają trzech milionów sprzedanych małpek dziennie, czy mamy do czynienia z dramatyczną sytuacją jeśli chodzi o trzeźwość narodu?

Gość programu NA TAPECIE, Zbigniew Kawalec, manager ds. rozwoju sieci darwina.pl opowie Nam o rynku alkoholi w Polsce.

Czy Polacy piją coraz więcej?

Główny Urząd Statystyczny we wrześniu ub. roku podał dane o spożycie wódek, likierów i innych alkoholi w Polsce wzrosło w 2017 roku do 3,3 litra na osobę, gdy w 2005 roku było to tylko 2,5 litra. Zbigniew Kawalec tłumaczy podejście do tych danych statystycznych:

Ciężko jest określić, ponieważ w zakresie tych dat zmieniła się metodologia liczenia. GUS liczy to – z mojej perspektywy – w dość nieprecyzyjny sposób, dlatego, że oni używają metody bilansowej wykorzystując dane z zakładów produkcyjnych, odejmują od tego eksport, dodają import i jeszcze dodają do tego bilans stanów magazynowych producentów (…). To w jaki sposób jest liczona ilość spożytego alkoholu wynika ta niedokładność też z tego, że zmieniło się prawo co do raportowania podmiotów, które ten alkohol produkują. W tej chwili obowiązkiem są objęte podmioty, które zatrudniają powyżej dziesięciu pracowników, a jest mnóstwo w Polsce mikro producentów, którzy posiadają odpowiednie zezwolenia natomiast nie mają obowiązku raportowania. Dane GUS nie uwzględniają również przemytu, który na ścianie wschodniej kwitnie. Natomiast patrząc na dynamikę w ciągu ostatnich 10 lat kiedy ta metoda liczenia jest w miarę stała to tych danych możemy się trzymać. 

Sytuacja nie jest dramatyczna, nie ma wybuchu na rynku warszawskim, a raczej spada, podkreśla manager ds. rozwoju sieci. Specjalista raczej opiera się na wynikach ankiet z grup specjalistycznych na portalach społecznościowych. 

Akcyza stanowi większość ceny alkoholu.

Na Polskim rynku jak zawsze wiodącym tematem są podatki, które odpowiadają za większość wysokich cen produktów. Alkohol, papierosy to produkty mające ogromny wpływ do budżetu państwa. W minionym tygodniu gościł prezes Mazurskiej Manufaktury Alkoholi, który podkreślił, że akcyza stanowi zdecydowaną większość kosztów butelki wódki. 

Zbigniew Kawalec odnosząc się do tych słów podkreślił, że jest różnica w kosztach jakie ponosi producent, sklepy dodatkową płacą “podatek od podatku na alkohol” – tak nazywana jest potocznie opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu. – Każdy podmiot w łańcuchu dostaw jest zobowiązany płacić podatek związany z wydaniem pozwolenia – dodaje manager.

Po jakie alkohole najczęściej sięgają Polacy, czy zwracamy uwagę na to co pijemy? Wino coraz częściej gości na Naszych stołach? Alkohol premium wymagający oprawy podania staję się Naszym narodowym faworytem? Wszystkie zagadnienia poruszone w wywiadzie Adama Raka w programie Na Tapecie.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here