Naga Markets



Ropa naftowa i główne punkty transportowe. Kanał Sueski coraz mniej istotny?Kilka tygodni temu doszło do zdarzenia, które mogło mieć potencjalnie ogromny wpływ nie tylko na sektor naftowy ale i całą gospodarkę – zablokowanie kanału Sueskiego. Takich kluczowych miejsc na światowej mapie transportowej jest o wiele więcej i spora część z nich dotyczy bezpośrednio rynku ropy naftowej. Więcej na ten temat w najnowszym odcinku Rynkowego Tankowania, który prowadzi Łukasz Skiba.

  • Kanał Sueski jest dopiero czwartym na liście pod względem wielkości tranzytu ropy.
  • Przepływa przez niego około 5,5 mln baryłek dziennie, natomiast przez cieśninę Ormuz niemal 20 mln baryłek
  • Łukasz Skiba zaprasza na siedemnastą odsłonę programu Rynkowego Tankowanie, którego gościem specjalnym na antenie Comparic24.tv jest Andrzej Szczęśniak, niezależny ekspert rynku naftowego

HANDLUJ ROPĄ BEZ PROWIZJI Z PURPLE TRADING

Te artykuły również Cię zainteresują




Oil transit checkpoints, czyli kluczowe miejsca na mapie dla transportu ropy

Warto zaznaczyć, że kanał Sueski, który na liście głównych punktów transportu znajduje się dopiero na 4 miejscu (przepływa przez niego dziennie około 5,5 mln baryłek dziennie) musi ustąpić miejsca o wiele większym punktom przeładunkowym. Należą do nich między innymi cieśnina Ormuz (19 mln baryłek), cieśnina Malakka (16 mln baryłek), czy też Przylądek Dobrej Nadziei (5,8 mln baryłek).

Międzynarodowe rynki energii zależą od niezawodnych szlaków transportowych. Około 63% (56,5 mln baryłek dziennie) światowej produkcji ropy naftowej w 2013 r. przemieszczało się szlakami morskimi. Światowe punkty zwrotne dla morskiego tranzytu ropy naftowej stanowią krytyczny element globalnego bezpieczeństwa energetycznego ze względu na dużą ilość ropy naftowej i innych płynów transportowanych tymi szlakami.

Źródło: EIA

– Zablokowanie, nawet tymczasowe, punktu zwrotnego może prowadzić do znacznego wzrostu całkowitych kosztów energii i światowych cen energii, ponieważ zakłócenia na tych szlakach mogą wpłynąć na ceny ropy i spowodować wydłużenie o tysiące mil tranzytu alternatywnymi trasami. Miejsca przegrody powodują również, że tankowce są narażone na kradzieże dokonywane przez piratów, ataki terrorystyczne, wypadki żeglugowe, które mogą prowadzić do katastrofalnych wycieków ropy naftowej, oraz niepokoje polityczne w postaci wojen lub działań wojennych – komentuje Andrzej Szczęśniak.

Cieśnina Ormuz, prowadząca z Zatoki Perskiej, oraz Cieśnina Malakka, łącząca Ocean Indyjski z Oceanem Spokojnym, są najważniejszymi na świecie strategicznymi przejściami granicznymi mierzonymi wielkością tranzytu ropy naftowej, odpowiadającymi łącznie za 57% całego morskiego handlu ropą naftową.

Kanał Sueski i rurociąg SUMED, zlokalizowane w Egipcie, są strategicznymi szlakami dla przesyłek ropy naftowej i gazu ziemnego z Zatoki Perskiej do Europy i Ameryki Północnej. Cieśnina Bab el-Mandeb jest punktem zwrotnym między Rogiem Afryki a Bliskim Wschodem, a także strategicznym połączeniem między Morzem Śródziemnym a Oceanem Indyjskim. Cieśniny Duńskie i Cieśniny Tureckie są kluczowymi szlakami eksportu ropy naftowej do Europy dla Rosji i innych krajów euroazjatyckich, w tym Azerbejdżanu i Kazachstanu. Z czasem znaczenie Kanału Panamskiego i Gazociągu Trans-Panamskiego dla światowego handlu ropą naftową zmalało.

invest

Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: kurs ciech | system blik | kurs cdr | kurs ethereum | komentarz po sesji |



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here