Amazon opublikował wczoraj po zamknięciu sesji na Wall Street wyniki za drugi kwartał. Okazały się one znacznie lepsze od oczekiwań. Według raportu, wszystko dzięki zmniejszeniu wzrostu zatrudnienia oraz lepszym przychodom z reklam. Cena akcji w godzinach posesyjnych wzrosła o około 3%. Firma zdecydowanie nie poszła śladami Facebooka, który z kolei zanotował najgorszy jednodniowy spadek wartości w historii giełdy.
Zaskakujące zyski giganta
Amazon od zawsze był znany jako firma, która notowała olbrzymie przychody, jednak zaraz potem inwestowała je w innym miejscu. Dlatego rynki zostały wzięte z zaskoczenia przez wczorajsze wyniki kwartalne. Spółka nigdy nie zanotowała zysku netto przekraczającego 2 mld USD, a w najnowszym raporcie pochwaliła się wynikiem 2,5 mld USD.
Gdy podczas konferencji z analitykami jedna z osób zapytała, jak to możliwe (oczekiwania rynkowe były w okolicach połowy tej kwoty), dyrektor finansowy spółki Brian Olsavsky odpowiedział zwięźle: „Mniej wydatków, szczególnie na zatrudnienie, oraz więcej dochodów z reklam”.
Liczby mówią same za siebie
W 2017 roku Amazon zatrudnił oszałamiające 225 tys. nowych pracowników (z czego około 90 tys. osób przy zakupie Whole Foods Market). Oznaczało to wzrost zatrudnienia o 65% w skali roku. Jak na razie w 2018 roku zatrudniono 9 tys. osób, czyli jakieś 1,7% całkowitej siły roboczej spółki. Olsavsky powiedział, że nie wiadomo jeszcze, czy to długotrwały trend, dopiero dojdzie do ewaluacji wymaganego zatrudnienia.
Nie oznacza to jednak, że Amazon ogranicza wydatki. W drugim kwartale koszty operacyjne firmy wyniosły 49,9 mld USD, o 33,7% więcej niż rok temu. Przychody odnotowały jednak jeszcze lepszy wzrost, bo aż o 39,3%, sprzedaż netto przekroczyła 50 mld USD trzeci kwartał z rzędu.
Amazon zarabia na reklamach
Jak zaznaczył sam Olsavsky, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że Amazon zarabia niezłe kwoty na sprzedaży reklam online. Gałąź ta rośnie błyskawicznie. W II kwartale spółka zarobiła na reklamach ponad 2 mld USD, 125% więcej niż rok wcześniej.
Coraz więcej spółek chce przyciągać klientów Amazon Prime, to tam spółka zarabia na reklamach. Podobnie jak w przypadku AWS, jest to działalność przynosząca olbrzymie stopy zwrotu. Nie wymaga zatrudnienia dużej liczby pracowników, nie potrzeba produkować żadnych materiałów, a dodana moc obliczeniowa niezbędną do obsługi jest marginalna.
