
Grupa Mercator Medical jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Tajlandii, który ma wydajność około 110 mln sztuk rękawic miesięcznie.
Obecnie trwa proces rozbudowy fabryki, a wartość całej inwestycji szacowana jest na około 119 mln zł. Grupa sprzedaje swoje produkty i towary w ponad 50 krajach. W ofercie spółki oprócz jednorazowych rękawic medycznych, lateksowych, syntetycznych czy chirurgicznych, znajdziemy też m.in. opatrunki medyczne, odzież medyczną oraz obłożenie pola operacyjnego.
Mercator na przestrzeni ostatnich lat poprawia zarówno przychody, jak i zyski. W roku 2015 spółka wypracowała na poziomie skonsolidowanym 227 mln zł przychodów, 23 mln zł wyniku EBITDA i 10 mln zł zysku netto. Liczne przewagi konkurencyjne i skuteczną strategię potwierdza wysoka dynamika długookresowego wzrostu skali działalności biznesowej i realizowanych wyników finansowych. Średnioroczny wzrost przychodów Grupy Mercator Medical w latach 2010-2015 to 21%, wyniku EBITDA – 32%, a zysku netto – 120%. Biorąc pod uwagę pierwsze 9 miesięcy 2016 roku przychody wyniosły 197,1 mln zł wobec 165,3 mln zł w I-III kw. 2015 roku. Wzrósł też zysk operacyjny do 14,2 mln zł z 12,5 mln zł i zysk netto do 12,3 mln zł z 8,2 mln zł rok wcześniej.
Najważniejszym obecnie projektem rozwojowym dla spółki jest znaczące zwiększenie mocy produkcyjnych fabryki w Tajlandii. Po jej rozbudowie Mercator będzie w stanie produkować 3 mld sztuk rękawic rocznie wobec 1,2 mld sztuk obecnie. Przełoży się to na niemal 150% wzrost możliwości produkcyjnych. Należy w tym miejscu podkreślić, że koszt rozbudowy fabryki wzrósł o 12 mln zł z początkowo zakładanych 107 mln zł. Wpływ na to miały dwa podstawowe czynniki – pierwszym z nich było rozszerzenie projektu o budowę hosteli dla robotników w lepszym standardzie, a drugim wzrost kursu dolara amerykańskiego wobec pierwotnych założeń.
W kolejnych okresach sprawozdawczych należy liczyć się ze wzrostem poziomu kapitału dłużnego, co związane będzie z uruchomieniem kredytów przeznaczonych na rozbudowę fabryki w Tajlandii. Po jej uruchomieniu w 2018 roku wskaźniki te powinny – zgodnie z założeniami zarządu spółki – dynamicznie maleć w ślad za skokowo rosnącymi wynikami segmentu produkcyjnego (wzrost mocy produkcyjnych o 150%).
W jakim tempie rozwija się rynek rękawic medycznych na świecie i jaką ma obecnie wartość? Jaka jest dokładna sytuacja majątkowo-finansowa Grupy? Jak kształtują się wskaźniki finansowe i rynkowe Mercator Medical? Gdzie spółka zamierza ulokować swoje
produkty po dużym wzroście mocy produkcyjnych? Jakie inne inwestycje przeprowadziła spółka w ostatnich kwartałach? Na te i wiele innych pytań próbuje znaleźć odpowiedź raport analityczny SII dostępny w pełnej wersji na stronie www.sii.org.pl.
Źródło: Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych