CMC Markets
Christan Hammer, Saxo Bank

Saxo Bank udostępnił inwestorom z Polski platformę skierowaną do zaawansowanych traderów, SaxoTraderPRO. Portal Comparic.pl o najnowszych zmianach ofertowych oraz regulacyjnych w Europie rozmawiał z Christanem Hammerem, dyrektorem ds. platform instytucji. Zapis tej rozmowy w formie wywiadu zaprezentowano poniżej. Serdecznie zapraszamy do lektury i zapoznania się z najnowszą platformą.


Saxo Bank udostępnił niedawno w Polsce platformę dla zaawansowanych inwestorów – SaxoTraderPRO – czym różni się ona od innych rozwiązań Saxo?

SaxoTraderPRO to przyjazna dla użytkownika, profesjonalna platforma obrotu dla zaawansowanych inwestorów i klientów instytucjonalnych, dostępna zarówno dla środowiska Windows, jak i Mac.

Podczas gdy SaxoTraderGO to platforma skierowana do szerokiego grona indywidualnych inwestorów, którzy potrzebują bieżącego dostępu na różnych typach urządzeń, to SaxoTraderPRO opracowano na potrzeby profesjonalnego inwestowania i wyposażono w zaawansowane funkcje transakcyjne, takie jak Enhanced Trade Ticket, oferującą wiele szczegółów zlecenia, zawieranie transakcji jednym kliknięciem, skróty i dostęp do wielu typów zleceń, w tym algo.

Platforma oferuje nowe funkcje zarządzania ryzykiem oraz raportowania, zapewniające pełną przejrzystość zysków i strat, a także prowizji i odsetek.

Korzystamy z jednej infrastruktury jako podstawy dla różnych interfejsów dostosowanych do potrzeb klientów. SaxoTraderPRO ma zatem wiele wspólnych elementów z SaxoTraderGO – naszą platformą na komputery stacjonarne, telefony komórkowe i tablety. Przykładowo, szczegóły transakcji w SaxoTraderPRO są identyczne, co w przypadku aplikacji na telefony i tablety SaxoTraderGO, jednak PRO daje większy wybór typów zleceń i funkcji. Wszystko sprowadza się więc do konfiguracji poszczególnych funkcji na potrzeby różnych potrzeb klientów oraz optymalizacji użytkowania pod kątem typu wykorzystywanego urządzenia.

ZAPOZNAJ SIĘ Z OFERTĄ SAXO BANKU

Określacie SaxoTraderPRO jako “zaawansowaną, a przy tym przyjazną dla użytkownika platformę” – jakie rozwiązania to zapewniają?

Naszym celem było stworzenie platformy, którą można szybko i prosto zainstalować, a która jednocześnie oferuje zaawansowane funkcje transakcyjne. Jedną z kluczowych cech jest w pełni personalizowana przestrzeń robocza z wykorzystaniem wielu ekranów – jeżeli trzeba, można korzystać nawet z sześciu monitorów.

SaxoTraderPRO zapewnia płynność zawierania transakcji i możliwość inwestowania w środowisku wykorzystującym różnorodne aktywa, przy równoczesnym wysokim poziomie kontroli dzięki zaawansowanym narzędziom transakcyjnych, szybkiej realizacji zleceń oraz rozszerzonej personalizacji, pozwalającej dostosować platformę do indywidualnych potrzeb inwestorów.

Korzystaliśmy z najnowszych technologii front-end, takich jak HTML5/JS/REACT, połączonych z pojedynczym REST API, do którego klienci mają również bezpośredni dostęp. Pozwala to na tworzenie własnych funkcji i dalszą personalizację.

Jak można korzystać z SaxoTraderPRO? Czy trzeba ją pobrać na urządzenie, czy też platforma jest dostępna przez przeglądarkę internetową?

SaxoTraderPRO jest dostępna jako aplikacja, którą należy pobrać na komputer. Działa zarówno w środowisku Windows, jak i Mac, bez konieczności płacenia miesięcznego abonamentu. Proces instalacji jest prosty – należy odwiedzić naszą stronę internetową: https://www.home.saxo/pl-pl/platforms/saxotraderpro.

Jaki kapitał jest potrzebny, aby otworzyć rachunek?

Rachunek można założyć posiadając dwa tysiące dolarów lub równowartość tej kwoty w innej walucie.

W jaki sposób zabezpieczone są środki polskich inwestorów indywidualnych zdeponowanych na kontach Saxo?

Środki polskich klientów deponowane są na rachunkach Saxo Bank A/S, który podlega duńskiemu Funduszowi Gwarancyjnemu. Oznacza to, że są one objęte gwarancją Funduszu do kwoty 100 tysięcy euro w przypadku depozytów pieniężnych (a także depozytów zabezpieczających w przypadku produktów które je wykorzystują).

Warto dodać, że polscy klienci Saxo są obsługiwani w ojczystym języku z centrum obsługi oferującego dużą wiedzę na temat inwestowania. Oferujemy możliwość otwarcia rachunku w języku polskim, a także zorganizowanie spotkania z naszym przedstawicielem na terenie Polski.

Jakie były największe wyzwania, przed którymi stanęliście podczas tworzenia nowej platformy?

Klienci cenili dostęp do różnych klas aktywów i instrumentów – ETF, akcji, obligacji, CFD, opcji, kontraktów terminowych i walut – chcieliśmy jednak zaoferować więcej narzędzi umożliwiających monitorowanie ryzyka i bardziej zaawansowane moduły składania zleceń. Dużym wyzwaniem było uwzględnienie wszystkich zaawansowanych funkcji przy równoczesnym zapewnieniu dotychczasowej łatwości użytkowania.

Proces tworzenia opierał się na generowaniu pomysłów, prototypowaniu ich na wczesnym etapie oraz słuchaniu opinii użytkowników. Dwa lata temu, gdy rozpoczęliśmy opracowywanie platformy, proces ten został znacznie usprawniony i jak nigdy dotąd połączył klientów, właścicieli produktów i zespoły programistów.

Najaktywniejsi traderzy i klienci instytucjonalni chcą unikalnej konfiguracji w oparciu o własne style inwestowania, strategie czy indywidualne preferencje. Uniwersalna platforma nie sprawdza się w tym segmencie i dlatego przy opracowywaniu SaxoTraderPRO tak wielki nacisk położyliśmy na personalizację.

Zaprosiliście klientów do tworzenia nowej platformy – jak wyglądał ich udział?

Wstępne badanie rynku obejmowało ponad 50 dogłębnych wywiadów z obecnymi klientami. Otrzymaliśmy setki sugestii, w tym te dotyczących optymalizacji czarno-białego tła, a także zwiększenia kontrastu i jasności, ponieważ wielu klientów korzystało z aplikacji w dobrze oświetlonych biurach lub siedząc przy oknie. Klienci coraz częściej używają też ekranów o rozdzielczości 4K w środowisku Windows 10, dlatego analizowaliśmy sposób, w jaki najlepiej dostosować interfejs platformy do wymogów takiej rozdzielczości.

Stworzyliśmy dwa prototypy i przeprowadziliśmy dla nich testy A/B, w tym trzy laboratoryjne badania użyteczności z udziałem przyszłych i obecnych klientów. Wersję BETA udostępniliśmy wybranym międzynarodowym klientom i naszym pracownikom na rok przed oficjalnym uruchomieniem platformy. W efekcie wpłynęło do nas ponad 500 pomysłów. Do czasu oficjalnego startu platformy wdrożyliśmy wiele z nich, a pozostałe będą wprowadzane w najbliższym czasie.

Jakie technologie możemy zobaczyć w obszarze platform transakcyjnych w nadchodzącym czasie?

Dużym krokiem dla banków i instytucji finansowych będzie wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do zapewniania sprawnej, wysokiej jakości obsługi klienta i na odpowiednią skalę.

Od kilku lat Saxo pracuje nad optymalnym wykorzystaniem AI i mamy przykłady na to, że jest ona przydatna w tworzeniu spersonalizowanych, zróżnicowanych, wysokiej jakości usług. Stwierdziliśmy na przykład, że AI ma dużą skuteczność w prezentowaniu klientom spersonalizowanych treści. Żyjemy w czasach, w których jesteśmy bombardowani informacjami z tak wielu różnych źródeł, że często jest to przytłaczające, w szczególności, gdy treści te nie odpowiadają naszym potrzebom. Dzięki AI możemy zidentyfikować wartościowe informacje i kierować je do zainteresowanych klientów. Sprawdziliśmy już, że tak zindywidualizowane treści i rekomendacje znacznie zwiększają współczynniki ich wykorzystania w porównaniu z ogólnymi informacjami.

Czy start platformy w tym momencie jest związany ze zmianami regulacyjnymi ESMA oraz chęcią kwalifikacji coraz większej ilości inwestorów jako “klientów profesjonalnych”?

Uruchomienie SaxoTraderPRO nie jest związane z ostatnimi zmianami regulacyjnymi ESMA, mimo iż niektóre spersonalizowane funkcje zawierania transakcji, monitorowania ryzyka i raportowania z pewnością okażą się przydatne w tym zakresie.

Decyzję o budowie SaxoTraderPRO podjęliśmy w związku z koniecznością wprowadzenia większego zaawansowania, m.in. możliwości wykorzystania wielu ekranów i tworzenia spersonalizowanej przestrzeni roboczej dla środowiska zarówno Windows, jak i Mac, w porównaniu z dwunastoletnią platformą, którą SaxoTraderPRO zastępuje.

Co Saxo sądzi o wprowadzanych przez regulatora zmianach i jak zamierza się do nich ustosunkować?

Cieszymy się z działań ESMA wprowadzających zmiany w oferowaniu CFD klientom indywidualnym. Naszym zdaniem środki te, m.in. limity dźwigni finansowej, są sprawiedliwe i proporcjonalne. Przewidujemy, że te działania będą korzystne dla klientów i przyczynią się do większego wyrównania szans wśród podmiotów z UE oferujących zawieranie transakcji z wykorzystaniem depozytu zabezpieczającego, co z kolei doprowadzi do sytuacji, w której podmioty te będą ze sobą konkurować nie za pomocą dźwigni finansowej, ale za pomocą jakości swoich platform, cen, produktów i usług.

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

STO

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here