Rynek tokenów niezamienialnych (z ang. non-fungible token, NFT) przeżywa rozkwit, a najlepsze instrumenty w kategorii „collectible” (czyli kolekcjonerskiej) odnotowują rekordowe wyniki sprzedaży. Jak wynika ze statystyk udostępnionych przez serwis CryptoSlam sprzedaż NFT w przeciągu ostatnich 30 dni przekroczyła poziom 100 mln dol.
- NFT to specjalny rodzaj tokenów kryptograficznych, które reprezentują coś unikalnego. Nie są wzajemnie zamienne, przez co kontrastują z tradycyjnymi kryptowalutami
- Obecnie najpopularniejszy collectible NFT to NBA Top Shot, który w przeciągu ostatni 30 dni zarobił ponad 60 mln dol.
- Część ekspertów jest zdania, że niezamienialne tokeny to nowa bańka wykorzystująca technologię blockchain, która może wkrótce pęknąć
Collectible NFT to jak zbieranie kart z piłkarzami, tylko na blockchainie
Wspomniany we wstępie przykład najpopularniejszych obecnie tokenów NFT o nazwie NBA Top Shot jest doskonałym sposobem na zaprezentowanie czym tak naprawdę są NFT. Tak jak przez lata popularne było kolekcjonowanie kart z zawodnikami popularnych dyscyplin sportowych, tak teraz popularne stało się kolekcjonowanie „momentów” będących cyfrowym odpowiednikiem kart.
Te artykuły również Cię zainteresują
Na takiej zasadzie działa właśnie NBA Top Shot sprzedając w formie kolekcjonerskiego momentu tokeny z konkretnych akcji poszczególnych zawodników podczas rozgrywek amerykańskiej ligi koszykarskiej. Najdroższe z nich potrafią kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy dolarów.
Przy takich cenach i kilkudziesięciu tysiącach kupujących, nikogo nie powinno dziwić, że tokeny NFT generują swoim emitentom tak wysokie zyski. Jak zauważa współzałożyciel kryptowalutowej firmy inwestycyjnej Paradigm, Matt Huang, w przeciągu ostatnich 30 dni na rynku kryptowalutowych artykułów kolekcjonerskich zebrano ponad 100 mln dol.
Over $100M+ in crypto collectibles (NFT) sales, last 30 days pic.twitter.com/72VTwc5Hg7
— Matt Huang (@matthuang) February 16, 2021
CryptoSlam donosi, że NBA Top Shot, kolekcja oparta na lidze koszyków w USA wprowadzona w październiku 2020 r., jest najlepiej sprzedającą się platformą NFT z 5,8 mln dol. w transakcjach w ciągu doby i sumą 68,5 mln dol. w ciągu ostatnich 30 dni.
Top Shot to pierwszy przykład w historii, kiedy NBA zawarła umowę licencyjną z firmą wykorzystującą technologię blockchain. Rozmawiając z ESPN, wiceprezes NBA ds. licencjonowania, Adrienne O’Keeffe, powiedziała:
– Blockchain jest wyjątkowy. Może dostarczyć wartość właścicielom własności intelektualnej. Naprawdę wierzymy, że technologia blockchain ma siłę przebicia i może świetnie wpływać na naszą działalność – komentowała.
Hashmasks i CryptoPunks są na drugim i trzecim miejscu pod względem sprzedaży według dostawcy danych NFT. Szwajcarska firma Hashmask oferuje kolekcję unikalnych cyfrowych portretów stworzonych przez kolektyw ponad 70 artystów. W ciągu ostatnich siedmiu dni sprzedano tokeny warte 8 milionów dolarów, a jeden z rzadkich portretów osiągnął cenę 650 tysięcy dol. w ETH na początku tego miesiąca.
CryptoPunks to z kolei obrazki o wymiarach 24×24 pikseli generowane algorytmicznie. W ciągu ostatnich 24 godzin sprzedano reprezentujące je tokeny warte 1,5 miliona dolarów, a w ciągu ostatniego tygodnia, według CryptoSlam, sprzedaż przekroczyła 13,4 miliona dolarów. Jeden z tego typu obrazków sprzedał się pod koniec stycznia za niebotyczną kwotę 605 ETH.
Należy zauważyć, że „kolekcjonerskie NFT” to tylko jeden z rodzajów, obecnie bardzo popularnych, zastosowania tokenów niezbywalnych