Naga Markets



Niskobudżetowe produkcje kluczem do sukcesu polskiego gamingu - rozmowa z Szymonem Nowakiem.Rok 2020 niewątpliwie zostanie zapamiętany jako przełomowy na wszystkich płaszczyznach. Nie inaczej jest w przypadku polskiego gamedevu. Choć do najgłośniejszych wydarzeń, na które oczekiwali inwestorzy, zaliczyć należy przede wszystkim premierę gry Cyberpunka2077 ze stajni CD Projekt czy też giełdowy debiut People Can Fly (tak więc spółki nastawione na jakość), to nie wolno zapomnieć, że mijający rok był również momentem debiutu wielu spółek stawiających na produkcję tytułów niskobudżetowych w znacznej ilości, które w ten sposób chcą powtórzyć sukces PlayWay – mówił Szymon Nowak, Analityk BNP Paribas.

  • Debiutujące spółki polskiego gamedevu skupiają się na produkcji tytułów niskobudżetowych.
  • Odpowiednia kontrola kosztów produkcji pozwala na osiągnięcie zwrotu nakładów nawet w przypadku gdy gra nie okaże się być sukcesem.
  • Kontrowersje związane z premierą Cyberpunk2077 rzucają cień na całą branże.

Te artykuły również Cię zainteresują




Gamedev w Polsce – solidna branża czy bańka spekulacyjna?

Pandemia koronawirusa wpływała bardzo pozytywnie na rynek gamingu zarówno w wymiarze krajowym, jak i międzynarodowym. Szczególnie w okresie marzec/kwiecień firmy notowały rekordowe wzrosty swoich przychodów, co w połączeniu z dynamicznym zwiększaniem wyceny giełdowej powoduje coraz częstsze postrzeganie tego segmentu jako potencjalną bańkę spekulacyjną.

Stoję na stanowisku, że ciężko, generalnie, mówić o bańce  w stosunku do gamedevu. Nawet w segmencie symulatorów, który może wydawać się męczący, bo powielają schemat i niektóre produkty są naprawdę dziwne. – twierdzi analityk BNP Parbias, Szymon Nowak, w rozmowie na antenie Comparic24.

Cieniem na branży położyła się natomiast owiana już złą sławą premiera cyberpunka. Problemy z prawidłowym działaniem tytułu na konsolach starszego typu pomimo zapewnień prezesa CD projektu skutkuje podważeniem zaufania zarówno do spółki jak i reszty branży, która wyrastała właśnie w blasku CD projektu. Niemniej należy mieć na uwadze, że w przypadku PC gra zbiera coraz lepsze recenzje a ilość błędów uznana jest za „w normie”. Również sprzedaż, która wg. zapowiedzi ma wynieść do końca roku nawet 20 mln sztuk na PC (uwzględniając zwroty) powoduje, że sprzedażowo gra jest sporym sukcesem.

Produkcje niskobudżetowe szansą na sukces?

Pojawiające się wcześniej opinie mówiące, że masowa produkcja tytułów niskobudżetowych nie może trwać wiecznie, ze względu na brak pomysłów, również okazuje się nietrafiona, co pokazuje przykład spółki PlayWay. Ilość pomysłów wydaje się wręcz nieograniczona, choć jak zaznaczył rozmówca Comparica, niektóre pomysły (koncepcje) wydają się już mocno przejedzone (np. symulatory).

Rosnąca liczba graczy na wszystkich platformach (co widać m.in. po liczbie zarejestrowanych użytkowników platformy Steam) wskazuje, że branża ma przed sobą dobre perspektywy, choć i tutaj pojawiają się zagrożenia związane z ekonomicznymi następstwami kryzysu 2020 roku. Podstawowym pytaniem nasuwającym się na usta w przypadku spółek nastawionych na ilość (a nie jakość) jest rentowność tego typu produkcji.

Tutaj koszt mamy z góry określony i spółki powielający ten model bardzo mocno zwracają uwagę na kontrolę tych kosztów. Nawet gdy gra nie odnosi sukcesów, to szansa na zwrot kosztów produkcji jest naprawdę bardzo duża, więc z tego punktu widzenia wydaje się, że jest to model bezpieczny — stwierdził analityk.

Zobacz również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here