Alfa Forex

Rzut okiem na złotego to cykl analiz, który na łamach portalu Comparic.pl można śledzić dwa razy w tygodniu. Jego założeniem jest przedstawienie aktualnej sytuacji rynkowej na parach walutowych z PLN.


Po godzinie 10:00 Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze wyniki sprzedaży detalicznej. Jak przeczytać możemy w raporcie, w marcu 2018 r. tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w cenach stałych r/r było o 1,1 p. proc. wyższe niż w poprzednich miesiącach br.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu br. była wyższa niż przed rokiem o 8,8% (wobec wzrostu o 7,9% w marcu ub. roku). W porównaniu z lutym br. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej aż o 17,9%.

“Pomimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedziele, w marcu sprzedaż detaliczna wzrosła aż o 9,2 proc. Ostatnio tak silną zwyżkę zanotowano w styczniu ubiegłego roku, ale był to jedynie jednorazowy skok. Systematycznie z wyższą dynamiką sprzedaży mieliśmy do czynienia w okresie poprzedniego boomu gospodarczego z lat 2005-2008. Marcowe wyniki okazały się też dużo lepsze od prognoz, ekonomiści spodziewali się bowiem wzrostu o 8,1 proc. Sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych, czyli skorygowanych o wpływ inflacji, była wyższa o 8,8 proc., co również oznacza znaczące przyspieszenie, w porównaniu do lutowej zwyżki o 7,7 proc.” – czytamy w koemntarzuRomana Przasnyskiego, Głównego Analityka Gerda Broker

Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa

Wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” najwyższy wzrost w marcu 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku (w cenach stałych) zaobserwowano w przedsiębiorstwach z grupy „pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (o 17,4% wobec wzrostu o 3,7% przed rokiem). Znaczny wzrost sprzedaży odnotowano także w przedsiębiorstwach handlujących żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 13,8%), co spowodowane było m.in. przesunięciem zakupów świątecznych na marzec br. w związku z wcześniejszą datą Świąt Wielkanocnych w 2018 r. (tzw. efekt kalendarza).

Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” wysoki wzrost wykazały podmioty wchodzące w skład grupowań „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 14,1%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (o 13,0%). Spadek sprzedaży zanotowały natomiast jednostki z grup: „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (o 2,5%); „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 0,6%).

Źródło: GUS

W okresie styczeń-marzec br. sprzedaż detaliczna zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku o 8,1% (wobec wzrostu o 7,1% w 2017 r.).

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo

Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu br. była o 0,5% wyższa w porównaniu z poprzednim miesiącem.

Źródło: GUS

Spoglądając na notowania pary walutowej EURPLN zauważymy, że kurs od kilku dni porusza się na północ. Jeżeli tendencja ta będzie kontynuowana, z technicznego punktu widzenia w najbliższym czasie spodziewać moglibyśmy się ponownego przetestowania okolic poziomu 4.1875.

EURPLN Daily
STO

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here