Naga Markets



Pivot Points (punkty zwrotu) - czym są i jak je rozgrywać? - TradecietyPivot Points (pl. punkty zwrotu) w tradingu są od zawsze, jednak podobnie jak w przypadku wielu innych narzędzi tradingowych, na ich temat krąży wiele błędnych informacji. W tym artykule przedstawimy najważniejsze pojęcia, które pozwolą ci efektywniej wykorzystywać Pivot Points w handlu.


Co to są Pivot Points (PP)?

Pivto Points to poziomy cenowe obliczane na podstawie wcześniejszej akcji cenowej (price action). Obliczenie centralnego pivota jest bardzo proste:

(Maksimum z poprzedniego dnia/tygodnia + minimum z poprzedniego dnia/tygodnia + zamknięcie poprzedniego dnia/tygodnia) / 3 = Pivot Point

Jak widać, Pivot Point jest po prostu średnią akcji cenowej z zeszłego tygodnia / dnia.

Na poniższym zrzucie ekranu, zaznaczyłem maksima, minima oraz poziom zamknięcia akcji cenowej z poprzedniego tygodnia. Wynikowy Pivot Point (czerwona linia) jest średnią tych 3 poziomów cenowych.

Powyżej i poniżej Pivot Pointa (PP) można znaleźć kolejne poziomy zwrotu. Są one nazywane R1 – R4 dla poziomów oporu Pivot powyżej centralnego punktu Pivot (PP), a S1 – S4 dla poziomów wsparcia Pivot poniżej centralnego PP.

Poziomy S i R Pivot są obliczane na podstawie centralnego punktu Pivot (PP) oraz poprzednich szczytów i dołków akcji cenowej. Dlatego im bardziej odległe są maksima i minima od PP, tym dalej znajdują się cenowe poziomy S i R.

Jak używać Pivot Points

Istnieje wiele sposobów wykorzystania Pivot Points. W tym artykule przedstawię dwie techniki handlu bazujące na PP.

Ogólnie rzecz biorąc, Pivot Points używane są jako narzędzie w handlu bazującym na wsparciach / oporach, które pozwala nam efektywnie dobierać timing dla transakcji.

Po lewej stronie widać, jak Pivot Point wielokrotnie wielokrotnie sprawdzał się w roli wsparcia, w punktach (1) i (2). W punkcie (3) Pivot Point działał jako opór. PP działa szczególnie dobrze, ponieważ korzysta z niego wielu traderów. W dalszej części tego artykułu przyjrzymy się strategiom handlowym opartym na centralnym punkcie zwrotu.

Po prawej stronie, widzimy odrzucenie PP wraz z formacją flagi. Odrzucenia centralnego pivota są potężnym narzędziem i mogą budować fundamenty różnych systemów transakcyjnych, tak jak zobaczymy w dalszej części artykułu.

Koncepcje zawarte w tym wpisie możesz wypróbować na rachunku u brokera Royal , który oferuje ponad 125 instrumentów handlowych i jest regulowany przez ASIC oraz CySEC >>

Scenariusze handlu z wykorzystaniem Pivot Point

1. Odrzucenie Pivot Point

Odrzucenie i fałszywe przełamanie centralnego Pivot Point (PP) to jedna z popularnych strategii handlowych.

W tym celu trader czekałby, aż cena dotrze do PP, wykona ruch poza punkt zwrotu, a gdy następnie spadnie, zainicjuje trend.

Na poniższym zrzucie ekranu widać dwa takie przykłady. Cena przez dwa kolejne dni próbowała przełamać Pivot Point od dołu, ale za każdym razem kończyło się to porażką. Notowania nie były w stanie utrzymać się powyżej PP. Zwłaszcza podczas długotrwałych faz trendów, czas wejścia w transakcję przy podążaniu za trendem może być wyznaczany przez podejście polegające na wykorzystaniu fałszywego wybicia.

Czasami, fałszywe wybicie występuje z sygnałem potwierdzenia w postaci formacji świecowej. Na poniższym zrzucie ekranu cena spadła pod Pivot Point, a następna świeca uformowała niewielki pin bar. Idealnie byłoby, gdyby pin bar był większych rozmiarów, koncepcja pozostaje jednak niezmienna. Pin bar pokazuje brak chęci do kontynuacji ruchu i wskazuje odrzucenie.

Na poniższym zrzucie ekranu najpierw widzimy odrzucenie Pivot Point w punkcie (1), w którym cena próbowała przebić się ponad ten punkt, a następnie szybko zniżkowała pod niego. Świeca, która pokazuje odrzucenie była bardzo duża i niedźwiedzia, a jej zamknięcie ma miejsce z powrotem pod PP. Ta duża świeca wyraźnie pokazuje brak zainteresowania kupujących.

Punkt (2) jest zapowiedzią naszej następnej strategii z wykorzystaniem Pivot Point. Często może być tak, że zobaczysz jak cena unosi się po jednej stronie centralnego pivota, nie mogąc go przełamać. Czasami będziemy w stanie zidentyfikować formacje price action wokół tych poziomów. W takim przypadku możemy narysować linię trendu, zaznaczając formację flagi. Wybicie z formacji pozwala nam wyznaczyć czas wejścia w transakcję z dala od PP. Pierwszą wskazówką był tu brak momentum, który nie pozwolił, by cena przebiła Pivot Point.

2. Przełamanie formacji Pivot Point

Gdy cena unosi się poniżej lub powyżej PP w trakcie formowania wielu kolejnych świeć, ale nie jest w stanie go pokonać, może to wskazywać na brak momentum.

Na poniższym zrzucie ekranu, cena długo unosiła się pod centralnym Pivot Pointem w punktach (1) i (2). Jednocześnie, w tym czasie ustalono linię trendu poniżej centralnego punktu zwrotu. Wtedy, trader musiałby tylko poczekać, aż cena przełamie linię trendu, by zacząć szukać okazji do spekulacji.

W punkcie (3) cena poruszała się już w przedłużającym się trendzie spadkowym i nawet nie zbliżyła się do centralnego PP w trakcie ustanawiania linii trendu.

Podczas panującego na rynku trendu, takie podejście można zastosować, by wyznaczać czas wejścia w transakcję, zgodne z kierunkiem tendencji.

Scenariusz w punkcie (1) na zrzucie ekranu poniżej pokazuje kolejne wybicie linii trendu tuż po tym, jak cena długo unosiła się pod centralnym pivotem (PP).

W punkcie 2, cena ustanowiła horyzontalne wsparcie jako poziom przebicia. Notowania także w tym przykładzie przez dłuższy czas przebywały pod PP, nie będąc w stanie go pokonać. Ilekroć masz możliwość zdefiniować formację z horyzontalną linią wsparcia / oporu lub linią trendu, możesz wypatrywać okazji handlowych, jeśli kontekst wynikający z Pivot Point również wskazuje na potencjalną koncepcję transakcyjną.

Oczywiście, trading z wykorzystaniem wyłącznie Pivot Points zwykle nie jest wystarczający i zawsze zaleca się nałożenie dodatkowych czynników konfluencji do takiego podejścia handlowego. Jest to jednak świetny punkt wyjścia dla każdej strategii handlowej, a także jako alternatywne podejście do popularnych narzędzi wyznaczania wsparcia / oporu.

Więcej od Tradeciety:


logo Tradeciety tcArtykuł powstał dzięki współpracy Comparic.pl z Tradeciety.com, portalem tworzonym przez dwóch traderów – Rolfa i Moritza, którzy dzielą się swoją wiedzą na temat tradingu w artykułach, podcastach oraz nagraniach wideo. Oryginalny tekst znajdziesz na Tradeciety.com.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here