Naga Markets

Paliwo po 10 zł? Ekspert rynku paliw odpowiada czy już w 2023 rokuPaliwa znacząco podrożały w tym roku, o czym doskonale wie każdy kierowca. Powodów takiego stanu rzeczy jest sporo: wojna na Ukrainie, przerwane łańcuchy dostaw, polityka OPEC+. O komentarz do sytuacji i prognozę ceny ropy na kolejne miesiące poprosiliśmy dr Jakub Boguckiego, analityka rynku ropy.





Czy paliwa potanieją w kolejnych miesiącach?

Wszyscy Polacy zastanawiają się czy sytuacji na globalnym rynku ropy naftowej poprawi się, a kwestie logistyczne ulegną usprawnieniu. Jakub Bogucki, analityk rynku paliw e-petrol.pl, odniósł się do tej kwestii:

– Mówienie o niskich cenach paliw jest nieuprawnione biorąc pod uwagę to, że dzisiejsza cena E95 to 6,59 zł za litr, a w przypadku diesla to 7,79 zł. Dalszych długotrwałych spadków nie powinniśmy się spodziewać, przynajmniej w perspektywie liczonej w kilku tygodniach.

Wraz z końcem tego roku przestanie obowiązywać tarcza antyinflacyjna, która zmniejszyła stawkę VAT na paliwa, przez co klienci klienci detaliczni płacą “mniej” tankując na stacji niż jeśli obowiązywałaby stawka na poprzednich zasadach. Oczywiście, przedsiębiorcy wliczający paliwo w koszty nie korzystają z żadnej ulgi.

Paliwo po 10 zł? Ekspert rynku paliw odpowiada czy już w 2023 roku
Cena kontraktów na ropę Brent. Źródło: tradingview.com

– Od stycznia wraca znormalizowana stawka VATowska, czyli ta, która była przed tarczą antyinflacyjną. Można zakładać, że paliwa mogłyby podrożeć o złotówkę. Zatem, 7,50 zł dla benzyny jest możliwe na początku przyszłego roku. – zaznaczył dr Jakub Bogucki.

– Oczywiście, jeżeli ktoś w łańcuchu dostaw weźmie choć część tej podwyżki w jakiś sposób na siebie, to nie będzie ona tak drastyczna. Natomiast zdecydowanie nie zanosi się na obniżkę. – dodał.

Rzecz jasna, jest możliwe, że rząd będzie kontynuował politykę luzowania presji na portfele wyborców w oczekiwaniu na wybory. Jednak na ten moment, tarcza antyinflacyjna ma wygasnąć z początkiem stycznia.

XTB

– Jeżeli mówimy o jakiejś dalszej perspektywie, to wydaje mi się, że duże podwyżki są mało prawdopodobne. Nawet pomimo tego, że przed nami kryzys, a w kryzysie paliwa są tańsze, bo ludzie nie mają tyle pieniędzy, żeby je na paliwa wydawać. – stwierdził Bogucki.

– Europa Środkowa jest w trudnej sytuacji logistycznej i musi zmienić swoje kanały zaopatrywania się w ropę i paliwa gotowe, to niestety nie sugeruje, żeby w najbliższym czasie, nawet liczonym wielu miesiącach, znacząco potanieją. – skomentował dr Jakub Bogucki.

Cena PALIWA przebije 10 złotych?! Wywiad z dr Jakubem Boguckim

Autor poleca również:



Śledź nas w Google News. Szukaj to co ważne i bądź na bieżąco z rynkiem! Obserwuj nas >>






Poprzedni artykułKurs EUR/CHF: korekta prognozowana na 2023 rok przez JP Morgan
Następny artykułBitcoin nie zniknie, ale wiele tokenów nie przetrwa tej krypto-zimy, ostrzega Mike Novogratz
Comparic.pl jest portalem tworzonym przez traderów, z myślą o traderach. W naszej codziennej pracy skupiamy się na dostarczaniu Państwu najświeższych rynkowych informacji, wartościowych analiz, praktycznych i realnie testowanych strategii inwestycyjnych, ciekawostek ze świata bankowości centralnej i makroekonomii oraz wywiadów z najbardziej poważanymi osobami w branży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here