Naga Markets



Opis działalności

Orbis S.A. jest największą w Polsce spółką hotelarską, zatrudniającą 2,6 tys. osób (zatrudnienie przeciętne w etatach). Według stanu na dzień 31 grudnia 2017 roku Spółka prowadziła działalność w 47 hotelach (9 365 pokoi), zlokalizowanych w 14 miastach i miejscowościach wypoczynkowych w Polsce. Hotele należące do Orbis S.A. działają pod markami Accor: Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, ibis budget i ibis Styles.

Orbis S.A. jest wyłącznym licencjodawcą marek Accor w 16 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na dzień bilansowy w ramach umowy franczyzy funkcjonowało 37 hoteli (4 102 pokoje), natomiast w ramach umów o zarządzanie działało łącznie 13 hoteli (1 791 pokoi).

Ponadto spółce Orbis S.A., jako generalnemu franczyzobiorcy, przyznane zostało prawo do prowadzenia i rozbudowy sieci hoteli apartamentowych (aparthotels) działających pod następującymi markami Adagio: Aparthotels Adagio, Aparthotels Adagio Access oraz Aparthotels Adagio Premium. Orbis S.A. uprawniony jest do rozwoju sieci Adagio zarówno za pośrednictwem hoteli własnych, jak również poprzez przyznawanie podmiotom trzecim praw w tym zakresie na podstawie umów zarządzania, subfranczyzy lub licencji. Generalna Umowa Franczyzy zawarta została w październiku 2017 roku na okres 15 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 5 letnie okresy i obejmuje 8 następujących krajów: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Serbię, Estonię, Łotwę oraz Litwę. Na dzień bilansowy Orbis S.A. nie posiadał jeszcze hoteli własnych, franczyzowych oraz w zarządzaniu pod markami Adagio.

Analiza fundamentalna

  1. Iloczyn wskaźników C/Z oraz C/WK niższy niż 22,5
    Spółka jest droga pod względem wskaźników wyceny, iloczyn wynosi 45,70. Wartość nie odbiega jednak znacząco od średniej dla sektora. Ocena: 2,5
  2. Wzrost zysków
    Średni roczny zysk netto za ostatnie 3 lata wynosi ok. 207 mln zł, gdzie 6 lat temu spółka generowała średnio zaledwie 41 mln zł zysku rocznie. Wzrost o ponad 400% robi spore wrażenie. Ocena: 5
  3. Stabilny akcjonariat
    W rękach “twardego akcjonariatu” znajduje się około 79% akcji z czego około 53% posiada francuska grupa hotelowa Accor, a pozostałą część OFE AVIVA BZ WBK, OFE Nationale-Nederlanden oraz OFE MetaLife. Ocena: 5
  4. Polityka dywidendowa
    Spółka wypłaca dywidendy od 2002 r. z kilkuletnią przerwą w latach 2009-2011 (12 płatności łącznie!). Stopa dywidendy nie jest jednak na zachwycającym poziomie, średnia wynosi 2,13%, a najwyższa miała miejsce w 2013 roku tj. 4,4%. Ocena: 5
  5. Dobra kondycja finansowa
    Wskaźnik płynności bieżącej wynosi 1,82, natomiast zadłużenie długoterminowe w stosunku do kapitału obrotowego ma wartość 104%, a więc nieco wyżej niż dopuszczalny poziom. Ocena: 4
  6. Czy profil działalności jest zrozumiały
    Tak, spółka jest operatorem hoteli. Ocena: 5
  7. Rentowność kapitałów
    Wskaźniki ROE i ROA stabilnie rosną z roku na rok. Wskaźnik ROE spółki (11,17%) odbiega nieco od średniej z sektora (15,4%), natomiast rentowność aktywów jest o ok. 1,7% ponad sektor, który uzyskuje 6,22%. Ocena: 4
  8. Czy planowane są emisje akcji lub zwiększanie zadłużenia
    Brak planów emisyjnych – zarówno akcji jak i obligacji. Ocena: 5
  9. Poziom zadłużenia nie powinien przekraczać 50% kapitałów własnych spółki
    Zadłużenie około 40% kapitałów własnych nawet po dwóch emisjach obligacji w latach 2015 i 2016. Spółka utrzymuje zadłużenie na bezpiecznym poziomie. Ocena: 5
  10. Silna marka / rozpoznawalny produkt / ekspansja na rynki zagraniczne.
    Hotele takie jak Novotel, Mercure, ibis czy Sofitel są znane nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Rumunii i na Węgrzech oraz w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto spółka idzie w ślady zachodnich firm z branży i coraz śmielej wchodzi w system franczyzowy oraz zarządzanie hotelami, zamiast kupując własne nieruchomości. Ocena: 4
    Średnia arytmetyczna ocen: 4,45

Fundamentalnie jest to jedna z lepszych spółek na GPW charakteryzująca się dynamicznym wzrostem zysków oraz długoterminową polityką dywidendową. Spółka posiada znane marki oraz korzysta ze wsparcia know-how swojego głównego akcjonariusza – grupy hotelowej Accor (2 mld EUR przychodów i 500 mln EUR zysku rocznie). Istnieje oczywiście ryzyko pełnego wykupienia udziałów przez potentata z Francji i ściągnięcie spółki z parkietu, ale przy obecnej cenie akcji koszt takiego wykupu waha się w granicach 2,4-2,5 mld PLN, a więc nawet dla takiej spółki jak Accor – bardzo dużo.

Analiza techniczna

[Ważne: dane na wykresach aktualne na dzień 22.02.2018 r.]

Kurs akcji spółki Orbis pokonał historyczne szczyty z hossy 2007 roku. Czy to już zbyt drogo by kupić akcje tej firmy? Dla sprawdzenia umieściłem na wykresie wartości wskaźnika cena/zysk w 2007 roku oraz przy obecnym kursie i wynikach. Jak się okazuje cena akcji ma jeszcze ponad 100% „zapasu” aby można było nazwać ją przewartościowaną tak jak w roku 2007. Warto zauważyć, że cena akcji jest od kilku lat w silnym trendzie wzrostowym, a przed wybiciem kolejnych szczytów zazwyczaj koryguje poprzedni wzrost (prostokąty).

W ujęciu tygodniowym można bardzo dokładnie nakreślić kanał cenowy w jakim porusza się cena akcji. Obecnie cena znajduje się w okolicy górnej granicy kanału co oznacza zbliżającą się korektę do poziomu około 95 zł lub nawet 89 zł. Te okolice mogą stanowić dobry moment do zakupu patrząc na wykres z perspektywy czasu.

Wykres dzienny bardzo dokładnie wskazuje strefę wsparcia, która może nam posłużyć jako pomoc w zakupie akcji tej spółki po korzystnej cenie. Powrót do tej strefy i wygenerowanie w niej dodatkowego sygnału np. w postaci wzrostowej formacji świecowej, będzie doskonałą okazją do nabycia pakietu akcji. W tej chwili istnieje duże prawdopodobieństwo korekty, potwierdza to tworząca się formacja podwójnego szczytu i dywergencja ceny ze wskaźnikiem RSI.

Podsumowanie w trzech zdaniach

Spółka bardzo mocna fundamentalnie i znajdująca się w długoterminowym trendzie wzrostowym, czyli krótko mówiąc – marzenie każdego inwestora. Zarząd bardzo dobrze realizuje strategię spółki, kładąc coraz większy nacisk na gastronomię i obsługę w hotelach, odchodzi też z modelu assets-heavy w kierunku assets-light (czyli zarządzanie hotelami i franczyza hoteli). Technicznie spółka również wygląda bardzo dobrze i w ciągu ostatnich miesięcy pobiła historyczne szczyty.

OPINIA ANALITYCZNA:

Technicznie: kupno, spółka w długoterminowym trendzie wzrostowym, silny sygnał do kupna nastąpił już jakiś czas temu, ale obecnie warto poczekać na korektę w granicach 88,00-95,00 zł/akcję i tam ustawić zlecenia oczekujące.

Fundamentalnie: kupno, spółka wypracowała +20% EBITDA r/r, płaci regularnie dywidendy i posiada stabilny akcjonariat, jedynym minusem jest dość wysoka wycena wskaźnikowa, która może nieco odstraszać inwestorów długoterminowych.

Krzysztof Strauchmann, pieniadzenagieldzie.pl.



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here