Naga Markets



Jako przedsiębiorca zdajesz sobie sprawę, że nazwa firmy jest niezwykle ważna. Pytanie tylko, czy nie należysz do grona osób, które wybrały nazwę, kierując się tylko względami marketingowymi? To będzie Ci generować sporo problemów w przyszłości. Przykładowo takiej samej lub bardzo podobnej nazwy będzie mógł legalnie używać twój konkurent. W poniższym artykule wyjaśniamy, dlaczego opisowa nazwa firmy jest zła, co możesz zyskać konsultując ostateczną decyzję z rzecznikiem patentowym.

Dobra nazwa firmy musi uwzględniać dwa cele

Dobra nazwa firmy przyciąga klientów. Oczywiście świetnie o tym wiesz, więc starasz się wymyślić jak najlepszą. Musisz jednak wiedzieć, że naprawdę dobra nazwa musi spełniać nie tylko cel marketingowy, ale też prawny.

Zastanawiasz się, co jest celem prawnym? To możliwość jej zastrzeżenia w Urzędzie Patentowym. Dzięki temu w swojej branży uzyskać monopol na jej używanie. Innymi słowny nikt inny nie będzie mógł używać nazwy nawet do niej podobnej. Taką podwyższoną ochronę prawną daje tylko rejestracja znaku towarowego. Samo założenie firmy i wpisanie jej do CEIDG lub KRS takich uprawnień nie daje. Co więcej, żaden urzędnik nie weryfikuje czy wybrana przez Ciebie nazwa nie łamie przypadkiem prawa. Efektem tego jest, chociażby fakt, że w CEIDG jest obecnie ponad 200 TOMBU-ów.

Zobacz również:

 

Nie każdą nazwę da się zarejestrować w Urzędzie Patentowym

Aby dana nazwa miała szanse na rejestrację nie mogą wystąpić żadne bezwzględne lub względne przeszkody rejestracji. Najważniejsze jest jednak to, że takie oznaczenie powinno pełnić funkcję znaku towarowego. Czyli musi nadawać się do odróżniania towarów lub usług na rynku.

Przykładowo takie zadanie spełnia marka „Pan Ząbek” dla usług dentystycznych. Pan Ząbek posiada dostateczny poziom fantazji i choć sugeruje uzębienie, to nie wskazuje na to jednoznacznie. Taka nazwa ma więc szanse na ochronę.

Co innego, jeżeli nasz dentysta umieściłby nad swoim punktem szyld „klinika dentystyczna”. Takim kreśleniem może się posługiwać każdy stomatolog. Oznacza to, że pojęcie „klinika dentystyczna” nie pełni funkcji znaku towarowego, bo jest to opisowa nazwa firmy. Nie mamy tutaj do czynienia z czymś oryginalnym a jedynie z prostą informacją o rodzaju świadczonych usług.

 

Opisowa nazwa firmy, czyli co?

Jak sprawdzić, czy nazwa firmy jest opisowa? Zastanów się czy osoby, które potencjalnie mogłyby być Twoimi klientami, łatwo domyślą się co oferujesz jedynie słysząc samą nazwę firmy. Jak myślisz, co sprzedaje przedsiębiorca pod marką „VIP MEBLE” albo „eRowery.pl”. Myślę, że nie miałeś problemów z odpowiedzią. Co innego gdyby to były marki typu FENIX czy Bocian. Te ostatnie zdecydowanie lepiej nadają się do wyróżnienia na tle konkurencji.

Od strony formalnej opisowa nazwa firmy to taka, która jednoznacznie wskazuje na rodzaj oferowanych towarów lub usług. To takie łopatologiczne określenie czym się zajmujesz.

Znaku opisowego nie uda Ci się zarejestrować, ponieważ nie ma on zdolności odróżniające. Poza tym rejestracja nazw opisowych sparaliżowałaby uczciwie działające firmy. Wyobraź sobie, że Urząd Patentowy zastrzeże nazwę okulista24. Wtedy praktycznie nikt nie będzie mógł używać tego określenia, a przecież okulista to zwrot używany na co dzień.

Pamiętaj przy tym, że nie zawsze łatwo jest zlokalizować nazwę opisową. Oczywiście w przykładach, które podaliśmy jest to banalnie proste. Życie jednak jest bardziej zawiłe. Jak myślisz, czy skrót BMS jest opisowy? Wszystko zależy od branży. Dla zabawek tak, ale dla urządzeń wykorzystywanych w „inteligentnych budynkach” już nie. Nawet Wikipedia podpowiada, że jest to branżowy skrót od słów Building Management System.

Z tego też powodu, zanim wybierzesz nazwę dla swojej firmy warto, abyś skorzystał z pomocy rzecznika patentowego. Osoby wykonujące ten zawód mają specjalistyczną wiedzę w zakresie prawnej ochrony marki. Rzecznik patentowy zrobi dla Ciebie badanie znaku towarowego, czyli sprawdzi, czy nie złamiesz prawa, wybierając taką nazwę firmy i jakie są szanse na jej rejestrację.

 

Im bardziej fantazyjna nazwa, tym silniejsza ochrona prawna

Jeśli chcesz, aby twoja firma rzeczywiście miała świetny znak towarowy, to użyj nazwy fantazyjnej. Wcale nie musi to być neologizm, czyli nowo wymyślone słowo, którego nie ma w słownikach i które niekoniecznie musi coś znaczyć w danym języku. Jeśli wymyślisz nazwę, która nie będzie się od razu kojarzyła z oferowanym przez Ciebie towarem czy usługą, to także będzie nazwa fantazyjna.

Takim przykładem może być BAKOMA, która powstała z pierwszych sylab imion i nazwisk twórców firmy czy znana firma komputerowa i elektroniczna Apple.

Jeśli zdecydujesz się na nazwę fantazyjną, to będzie Ci o wiele łatwiej uzyskać ochronę prawną. Ma ona naturalną zdolność odróżniająca. Jednak od razu przygotuj się na większe wydatki na promocję i reklamę, bo dla klientów będzie to nowość, z którą muszą się oswoić i zapamiętać.

 

Korzyści z fantazyjnej nazwy firmy

Zdecydowałeś się na fantazyjną nazwę. Co jeszcze, oprócz łatwej rejestracji znaku, da Ci użycie znaku fantazyjnego? Korzyści z posiadania zarejestrowanego słownego znaku towarowego jest sporo.

Przede wszystkim o wiele łatwiej możesz sądownie zmusić konkurenta do zmiany nazwy firmy. Pokazując w sądzie świadectwo rejestracji, wykazujesz, że to Ty masz prawo do tej marki.

Konkurent ma domenę internetową z Twoją nazwą firmy, ale innym rozszerzeniem? Bez problemu mu ją odbierzesz w sporze przed Sądem Arbitrażowym ds. Domen Internetowych.

Sprzedajesz na Allegro lub innym portalu tego typu i zobaczyłeś, że ktoś firmuje swoją sprzedaż Twoją nazwą. Wystarczy, że zgłosisz ten fakt i pokażesz świadectwo rejestracji. Z uwagi na oryginalną nazwę łatwo to wykazać.

Również na portalach społecznościowych np. Facebooku czy Instagramie możesz zażądać zablokowania kont, które posługują się twoim znakiem towarowym.

O pomoc w przypadkach naruszenia twojego znaku towarowego możesz poprosić rzecznika patentowego. Sprawdzi on, czy znak, którym posługuje się konkurencja, rzeczywiście jest zapożyczeniem twojej nazwy i wskaże najlepsze sposoby uporania się z problemem.

Jeśli natomiast opisową nazwę firmy, to takie działania są zdecydowanie mniej skuteczne. Konkurencja może bardzo łatwo obejść twoje prawa, zmieniając jedynie szatę graficzną swojego logo.

Wyjątkowa sytuacja, kiedy opisowa nazwa firmy ma szansę na rejestrację

Już wiesz, że opisowej nazwy firmy w wersji słownej nie zastrzeżesz. Jest jednak pewien wyjątek od tej zasady i mało kto o nim wie.

Ta specyficzna sytuacja zachodzi wtedy, kiedy opisowa nazwa firmy nabywa tzw. wtórną zdolności odróżniającą. Dzieje się tak, gdy marka staje się niezwykle popularna i kojarzy się z konkretnym przedsiębiorcą. Świetnym przykładem jest nazwa eObuwie. Choć jednoznacznie mówi ona o internetowym sklepie obuwniczym, to dzięki ogromnej rozpoznawalności klienci kojarzą tę markę tylko z jednym przedsiębiorcom.

Jeśli więc masz opisową nazwę firmy, którą chciałbyś zachować, to razem z rzecznikiem patentowym zastanówcie się, czy nie warto spróbować wykazać, że twój znak towarowy ma już wtórną zdolność odróżniającą. Ważne jest, aby ta wtórna zdolność odróżniająca pojawiła się przed datą zgłoszenia. Wymaga to dobrej promocji i dokładnego rozeznania, czy marka jest już na tyle znana, że kojarzy się jednoznacznie z twoją firmą.

 

Opisowa nazwa firmy – podsumowanie

Jak widzisz, wymyślenie dobrej nazwy firmy wcale nie jest łatwe. Idealna marka powinna zadowolić zarówno dział marketingu, jak i rzecznika patentowego. Niestety wielu przedsiębiorców popełnia błąd i na tę kwestię patrzy tylko z punktu widzenia promocji.

Dobrze więc, aby rzecznik patentowy był przy narodzinach marki. To pozwoli Ci uniknąć błędu opisowej nazwy firmy. Na krótką metą ma ona wiele zalet, ale wraz z rozwojem firmy uwypuklają się wady. Przykładowo możesz zainwestować w promocję marki 100 tys. złotych, by po kilku miesiącach znaleźć sklep internetowy i identycznej nazwie.

Oczywiście rejestracja znaku towarowego nie jest obowiązkowa, ale warto się na nią zdecydować. Sytuacja prawna takiego przedsiębiorcy diametralnie się zmienia. Więcej na ten temat dowiesz się z poniższego nagrania.

 

Artykuł partnera



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here