Naga Markets



Nowy gracz na rynku crowdfundinguRosnący rynek finansowania społecznościowego dla firm powoduje, że w Polsce startują nowe platformy crowdfundingowe. Najnowszą założyła grupa firm i przedsiębiorców, którzy połączyli kompetencje i zasoby, żeby zaoferować nową wartość spółkom szukającym kapitału i inwestorom.

Crowdfunding na wzrostowej

Rynek crowdfundingu udziałowego rośnie w siłę – w 2019 r. zainwestowano na nim ponad 40 mln zł, zaś w tym roku – mimo pandemii – już ponad 35 mln zł. To efekt spadających stóp procentowych i tego, że Polacy bogacą się i rośnie grupa inwestorów skłonnych zainwestować niewielkie kwoty w nowatorskie biznesy.

Inwestują, bo lubią

Inwestorzy w crowdfundingu inwestują przede wszystkim dlatego, że podobają się im zgłaszane koncepty biznesowe i chcą dołożyć swoją cegiełkę do ich rozwoju. Jednocześnie korzystają także z różnych benefitów i rabatów, dostępnych dla akcjonariuszy i liczą na zyski kapitałowe w przyszłości w myśl zasady, że jedna z kilkunastu spółek z portfela osiągnie spektakularny sukces.

Szansa dla innowatorów

Przedsiębiorcom crowdfunding pozwala finansować nowatorskie biznesy, które mają potencjał rynkowy ale są zbyt ryzykowne dla instytucji finansowych. Pozyskani inwestorzy stają się klientami, zaś dotychczasowi klienci wiążą się dodatkowo ze spółką jako akcjonariusze. Tworzy się społeczność osób, które dalej promują spółkę wśród swoich znajomych. Spółka zyskuje kapitał oraz zwiększa rozpoznawalność i sprzedaż.

Większe zbiórki – atrakcyjniejszy rynek

Znaczenie crowdfundingu dla finansowania przedsiębiorstw zostało dostrzeżone przez Komisję Europejską, czego efektem są procedowane obecnie nowe regulacje zwiększające limit zbiórek z 1 do 5 mln EUR. To zaś oznacza, że większe projekty i firmy będą mogły pozyskiwać finansowanie zaś rynek stanie się bardziej atrakcyjny dla inwestorów. Co więcej platformy będą mogły zaoferować inwestorom możliwość wystawiania ofert sprzedaży nabytych wcześniej akcji.

Wspólny interes

Rosnący rynek crowdfundingu to szansa dla nowych platform takich jak Wspolnyinteres.pl. Tworzą ją firmy i przedsiębiorcy, którzy współpracowali przy realizacji projektów biznesowych o wartości przekraczającej kilkanaście milionów złotych. – Udało się zebrać wspólników, którzy mają uzupełniające się kompetencje i zasoby pozwalające na skuteczną obsługę emitentów i inwestorów – mówi Maciej Dzierżanowski, prezes Wspólnego Interesu. To był swego rodzaju mikro crowdfunding, który zaangażował 11 partnerów zajmujących się finansami, doradztwem, tworzeniem stron internetowych, obsługą prawną, marketingową i PR-ową.

Więcej niż crowdfunding

– Chcemy być więcej niż platformą crowdfundingową oferując szersze i kompleksowe wsparcie emitentom od doradztwa prawnego, przez działania marketingowe i sprzedażowe, po analizę i optymalizację finansową, czy obsługę księgową – mówi Marcin Żebrowski, prezes agencji marketingowej BrandStars. – Nową platformę tworzą przedsiębiorcy, którzy z sukcesem rozwinęli swoje firmy i chcą podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem. To jest największy kapitał oferowany niejako obok crowdfundingu – świeże i biznesowe spojrzenie oraz kontakty i pozycja na rynku. Żadna inna platforma nie ma tak różnorodnych i bogatych kompetencji – dodaje Michał Herok, prezes SEOgroup.

Misja nowej platformy

Wspólny Interes planuje włączyć się w działania edukacyjne i promocyjne stąd polska nazwa, która dobrze oddaje istotę crowdfundingu udziałowego. Chcemy tworzyć lepsze możliwości rozwojowe dla innowacyjnych polskich przedsiębiorstw – dodaje prezes Wspólnego Interesu, który w przeszłości w ramach IBnGR zajmował się zagadnieniami rynku kapitałowego i nadzoru korporacyjnego.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here