Naga Markets


Nial Fuller AuthorPoniższy post został napisany przez światowej klasy tradera Niala Fullera, który specjalizuje się w analizach price action.

Oryginalny tekst możesz znaleźć tutaj – “Context Is King in Price Action Trading


Zdarzyło Ci się kiedyś rozegrać wyglądający “perfekcyjnie” sygnał price action, by chwilę po wejściu zobaczyć jak zostajesz wyrzucony z rynku? Nie powodowało to w tobie uczucia zakłopotania, złości czy też desperacji, by zrozumieć co się stało i co zrobiłeś źle?

Cóż, jest w puzzlach zwanych price action jeden ogromny kawałek układanki, który jeśli zostanie pominięty, może sprawić, że będziesz czuł się w ten sposób nawet jeśli czekasz cierpliwie na setup, który czujesz, że jest “dobry”.

Tym elementem układanki jest KONTEKST w obrębie, którego formuje się setup price action. O czym mówię kiedy wypowiadam słowo “kontekst”? W zasadzie jest to otoczenie akcji cenowej i bieżących / niedawnych warunków rynkowych, które mają znaczenie wraz z sygnałem jaki chcesz rozgrywać. Musisz zrozumieć, że nie tylko sygnał tworzy dobrą okazję transakcyjną, lecz ma on sens dopiero w obrębie kontekstu, w jakim się uformował. Powiem więcej, kontekst w jakim formuje się sygnał jest CO NAJMNIEJ tak samo ważny (jeśli nie bardziej) jak sam sygnał. Sygnał, który nie ma sensu w otaczającym go kontekście, a także w bieżących warunkach rynkowych jest niczym więcej jak tylko zwykłym szumem.

Jak odróżnić “dobry” sygnał price action od “złego”

Łatwo jest stać się podekscytowanym jakimś setupem, kiedy zapomni się o kontekście rynkowym. Dla przykładu, mamy dwa identycznie wyglądające pin bary, ale zależnie od kontekstu rynkowego, jeden z nich może być warty rozegrania, a drugi już nie. Pozwól, że wyjaśnię trochę w jaki sposób odróżniam dobre i złe sygnały price action.

Po pierwsze, zadaj sobie poniższe pytania:

1. Czy ten sygnał ma sens jeśli chodzi o ogólny obraz rynku?

Czy rynek jest w trendzie? A może porusza się w konsolidacji? Pytanie samego siebie o obraz rynku, pomoże ci określić czy warto wchodzić po tym konkretnym sygnale. Jeśli masz na przykład silny trend wzrostowy, branie sygnału sprzedażowego przeciw temu trendowi sprawia, że powinieneś być bardzo ostrożny, nawet jeśli sygnał wygląda “perfekcyjnie”. Zazwyczaj sygnały przeciwtrendowe zawodzą i jak zawsze mówię: musisz być najpierw odnoszącym sukcesy traderem grającym z trendem, zanim zaczniesz rozważać grę przeciwko panującej tendencji.


Chcesz handlować na platformie tradingowej i wykresach preferowanych przez Niala Fullera? - Załóż bezpłatne 60-dniowe konto próbne u brokera FXTRADING.com.

Jeśli rynek porusza się w zakresie, wypatrujesz sygnałów price action na ograniczeniach (wsparciu lub oporze) tego zakresu Najlepszy rodzaj sygnału na rynku w konsolidacji to taki, który tworzy się bardzo blisko lub na granicy i fałszywie wybija dany poziom wskazując, że cena ponownie skieruje się do przeciwnej strony zakresu.

2. Czy sygnał pasuje do otaczającej go struktury rynku?

Co dzieje się w pobliżu sygnału? Dla przykładu, jeśli rozważasz pin bara, to czy jego knot wystaje poza otaczającą akcję cenową, czy formuje się on w konsolidacji? Jeśli jest to inside bar, to czy występuje w kontekście silnego trendu, czy też w ruchu bocznym? Natomiast jeśli to Fakey, to czy jest on wyraźny i oczywisty, w trendzie lub na kluczowym poziomie?

3. Być może jest to najważniejsze pytanie: Czy występuje konfluencja?

Chodzi o to, czy są jakieś czynniki wspierające sygnał takie jak poziomy wsparcia i oporu, średnie kroczące, 50% zniesienie, obszar wartości, itp. Im więcej czynników wspierających posiada dany sygnał, tym oczywiście lepiej. Sygnał price action bez konfluencji, usytuowany wewnątrz konsolidacji jest dla mnie niczym więcej jak tylko zwykłym szumem, nawet jeśli sam sygnał wygląda bardzo dobrze.

Tego typu pytania pomogą ci określić kontekst w jakim uformował się sygnał i ostatecznie dadzą odpowiedź, czy warto wejść w transakcje po danym sygnale. Może zabrzmi to jak banał, ale najlepsze sygnały price action to te, które są śmiertelnie oczywiste i wręcz “wyskakują” na ciebie z wykresu. Sygnały, nad którymi należy się zastanawiać lub pytać na forum czy są ok, to prawdopodobnie te, które nie warte są ryzykowania twoich ciężko zarobionych pieniędzy.

Co dalej…

Wraz z nauką i wzrostem umiejętności analizy akcji cenowej, nauczysz się najpierw brać pod uwagę to co robi rynek; jaka jest jego ogólna struktura / kondycja i stan, a dopiero WTEDY zaczniesz szukać jakichś sygnałów price action w obrębie tej struktury, które mogą być sensowne w kontekście, w jakim się formują. Zauważyłem, że początkujący traderzy mają nadmierną skłonność do zbytniego skupiania się na sygnałach i niewystarczającego poświęcania uwagi kontekstowi. Tworzy się jakiś sygnał, oni są już mocno podekscytowani i automatycznie dają zielone światło takiej transakcji, co oczywiście prowadzi do over-tradingu i utraty pieniędzy.

Powinieneś być wybredny jeśli chodzi o transakcje jakich się podejmuje co znaczy, że powinieneś zmniejszyć liczbę tych, którym mówisz “Tak”. Nie mam tu oczywiście na myśli tego, że powinieneś starać się unikać stratnych transakcji, ponieważ tego nie da się zrobić, ale pierwszą linią obrony w ochronie twojego kapitału na rynku jest trzymanie się strategii i branie wyłącznie sygnałów, które są z nią zgodne, a nie tych, które sobie uzasadniłeś z z tego czy innego powodu.

Oczywiście, bycie zdolnym do “wybrzydzania” w transakcjach i odróżniania dobrych transakcji od złych zależy od tego, czy rzeczywiście nauczyłeś się i opanowałeś skuteczną metodę handlu. Nie można bowiem zrozumieć kontekstu rynkowego oraz tego, czy sygnał ma w nim sens (lub nie) jeśli jeszcze nie wiesz jak czytać wykres cenowy.

Tutaj możesz znaleźć poprzednie ‘Artykuły dotyczące price action napisane przez Niala Fullera

Ten post został napisany przez światowej klasy tradera Niala Fullera i opiera się na jego własnych strategiach tradingu price action.

Oryginalny tekst możesz znaleźć tutaj – “Context Is King in Price Action Trading


Nial Fuller AuthorNial Fuller jest profesjonalnym traderem, coachem i autorem. Jest również założycielem oraz CEO Learn to Trade the Market, czołowego serwisu poświęconego edukacji tradingowej, skupiającego 20.000 tysięcy uczniów oraz 250.000 czytelników miesięcznie.




tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here