„Nadchodzi nowa era internetu” – czytamy w nowym raporcie z dorocznego spotkania Światowego Forum Ekonomicznego (WEF).
WEF zwołuje liderów z rządu, biznesu i innych instytucji „ społeczeństwa obywatelskiego”, aby zająć się stanem świata i omówić priorytety na nadchodzący rok. Jest powszechnie postrzegany jako ważne zgromadzenie liderów ze wszystkich dziedzin życia – technologii, polityki, rozrywki, dziennikarstwa, ekonomii, naukowców i wielu innych – którzy spotykają się, aby wypracować przyszłe inicjatywy.
- Głównym tematem dotyczącym cyfryzacji podczas tegorocznego WEF był Metaverse i Web3
- Światowe Forum Ekonomiczne uruchomiło swój własny Metaverse
- Reprezentanci Metaversów m.in. Meta, Upland, Sandbox, Animoca Brands biorą aktywny udział w tegorocznym forum, dzieląc się swoimi przemyśleniami na temat przyszłości cyfrowych światów
- Wszyscy zgodnie uznają że Metaversy to przyszłość, która odmieni większość obszarów naszego życia ale i całkowicie zmieni relacje firm z konsumentami jak i całe strategie biznesowe
SPIS TREŚCI:
Metaverse i Web3 w blasku fleszy
Podczas tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego wydawałoby się, że blockchain i kryptowaluty będą jednym z ważniejszych tematów. Jak się okazało nie licząc poruszenia tematu upadku m.in. giełdy FTX, to właśnie pokrewne tematy czyli Web3 i Metaverse przodowały na parkiecie. Spowodowane jest to co raz większym dostrzeganiem tych obszarów oraz innowacji z nimi związanych przez wiele branż na całym świecie.
W ciągu ostatniego roku metaverse był modnym słowem w świecie Web3. Mimo że sam w sobie póki co śmiało można powiedzieć że jest na etapie prototypów a większość z nich jest oparta o zdecentralizowane systemy blockchain, nie zniechęciło to uczestników do angażowania się w różnego rodzaju warsztaty, które miały na celu zrozumienie i zaplanowanie przyszłej integracji z tą innowacyjną przestrzenią wirtualną.
WEF rozwija własną inicjatywę „Defining and Building the Metaverse” z udziałem ponad 120 uczestników, a tegoroczna agenda obejmowała dwa warsztaty bezpośrednio odnoszące się do metaverse. W pierwszym warsztacie „A New Reality: Building the Metaverse” uczestniczył dyrektor ds. produktu Meta, Chris Cox, który stwierdził, że pewnego dnia platformy rzeczywistości wirtualnej będą tak samo powszechne jak dzisiaj smartfony. Natomiast drugi warsztat, zatytułowany „Deployment in the Industrial Metaverse”, badał, w jaki sposób branże mogą czerpać korzyści z metaverse, unikając jego destrukcyjnego potencjału.
Huda Al Hashimi, jeden z panelistów i wiceminister ds. gabinetu ds. strategicznych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA), określił przyszłość metaverse jako przestrzeń do przełamywania barier społecznych, a nie odtwarzania tych samych problemów.
Rządy na całym świecie badają metaverse. Zjednoczone Emiraty Arabskie uruchomiły już wspierane przez rząd miasto Metaverse jako jedną z wielu swoich inicjatyw w cyfrowej rzeczywistości. Norweskie urzędy również otworzyły oddziały Metaverse, aby zaspokoić potrzeby pokolenia użytkowników.
WEF ze swoim cyfrowym miastem Davos
Konferencja w 2023 r. umożliwiła delegatom zapoznanie się z Forum w jego własnych, wciągających sesjach cyfrowych 3D, zwanych Globalną Wioską Współpracy. Cyfrowy avatar umożliwił delegatom WEF eksplorację Davos w metaverse i doświadczenie dostosowanych do potrzeb przeżyć podczas tygodniowej konferencji. Zdecentralizowana czy nie, organizacja wykorzystuje potencjał Web3, aby zaoferować delegatom więcej poprzez wirtualne doświadczenia.
Animoca Brand na WEF
Siu Yat, współzałożyciel i prezes wykonawczy Animoca Brands, zauważył, że prawa własności cyfrowej są kluczem do interoperacyjności potrzebnej w kolejnej ewolucji metaverse, dzięki której życie codzienne większości ludzi będzie z nim bardziej zintegrowane. Dodał także, że Metaverse będzie częścią naszego życia, czy nam się to podoba czy nie, podkreślając, że w niedalekiej przyszłości wygeneruje również całkowicie nowe gałęzie gospodarki, które mogą mieć skalę krajową. Podkreślił, że dzięki solidniejszym właściwościom cyfrowym użytkownicy będą mogli faktycznie mieć udział w tych nowych gospodarkach cyfrowych.
Sandbox na WEF
W wydarzeniu brał również udział jeden ze współzałożycieli Sandboxa, Sebastien Borget. Sandbox stał się popularną zdecentralizowaną platformą Metaverse na całym świecie. Jego współpraca z głównymi markami i firmami jest jednym z powodów, dla których Borget był zaangażowany w niektóre warsztaty na temat Metaverse.
Borget odbył spotkania z ministerstwami rządowymi i szefami transformacji cyfrowej, aby rozpocząć dialog na temat wzmacniania i ochrony własności cyfrowej i gospodarek cyfrowych. Powiedział również, że miał okazję porozmawiać z przedstawicielami Parlamentu Europejskiego o jego ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych, które weszło w życie w maju 2018 r., a także o regulacjach dotyczących sztucznej inteligencji, kryptowalut i tego, jak należy inaczej traktować niezamienne tokeny (NFT).
Borget uważa, że regulacja przestrzeni jest nieunikniona, ale ma nadzieję, że te dialogi zapewnią branży miejsce na innowacje i eksperymenty. Może to zapobiec ograniczaniu Metaverse w nadchodzących latach.
Upland na WEF
Dirk Lueth i Idan Zuckerman, współzałożyciele platformy Metaverse Upland, uznali że Światowe Forum Ekonomiczne i instytucje głównego nurtu wydają się być w pełni świadome funkcjonalności Web3 i doświadczeń Metaverse. Para była w Davos, zaangażowana w przemówienia i nawiązywanie kontaktów ze specjalistami kryptograficznymi i blockchainowymi. Rozmowy na temat aplikacji Metaverse były okazją do nauki, a Lueth podkreślił potrzebę posiadania przez liderów branży „większego głosu” wśród decydentów i liderów na konwencjach takich jak WEF.
Według Luetha decentralizacja to kolejna ważna zasada, która napędza cyfrową własność i gospodarkę. Uważa on, że otwarte sieci Metaverse zapewniają różnorodne możliwości w zakresie przedsiębiorczości i mediów, których systemy zamknięte mogą nie zapewniać. Zuckerman zaproponował bardziej przemyślane podejście, sugerując, że przyszłość metawersów stanie się hybrydą obejmującą elementy scentralizowane i zdecentralizowane.
Wnioski z WEF
Interoperacyjność może stać się ważną częścią ewolucji różnych platform i aplikacji Metaverse, ale w Davos sugeruje się, że współpraca i innowacje już mają miejsce. Oczekuje się, że Metaverse będzie miało szeroki wpływ na postawy i zachowania konsumentów, wpływając na to, jak, gdzie i kiedy będą chcieli grać, uczyć się, zarabiać i udzielać się towarzysko w istniejącej rzeczywistości lub nowo utworzonej rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. W związku z tym organizacje będą musiały na nowo zdefiniować wizerunek swojej marki, zmienić model relacji z konsumentami i zmienić sposób, w jaki zarabiają na produktach i usługach, aby stworzyć prawdziwą wartość dla konsumentów. Prawdopodobnie przejdą od oferowania produktów i usług do bycia uczestnikami i dostawcami metaverse , wprowadzając angażujące doświadczenia i budując społeczności.
Chociaż nie powstała jeszcze jedna standardowa definicja Metaverse, eksperci zgadzają się, że ta nowa era Internetu zakłóci i przekształci obecne struktury społeczne i gospodarcze.
Autor poleca również:
- Algorand zatrudnia byłą szefową WhatsApp, Nike i Apple do kierowania działaniami marketingowymi
- [KryptoFelietony #02] Nowy świat bez blockchaina. Czy to w ogóle jeszcze możliwe?
- CEO Chiliz dzieli się nowymi funkcjami CHZ Chain 2.0