Naga Markets



Model biznesowy po staremu, czyli PlayWay bez gier AAA. Rozmowa z Krzysztofem KostkowskimGrupa PlayWay, jeden z największych w Polsce producentów i dystrybutorów gier komputerowych, stawia na dotychczasowe, sprawdzone rozwiązania i nie planuje produkcji gier wysokobudżetowych AAA – wskazuje prezes spółki, Krzysztof Kostkowski, w rozmowie na antenie Comparic24. Jednocześnie spółka planuje dalszą rozbudowę zespołów, w tym przede wszystkim tych odpowiedzialnych za najbardziej przychodowe tytuły. W nadchodzących latach firma wiąże spore nadzieje z rynkiem chińskim, który liczy blisko 700 mln graczy, wskazując jednocześnie, że rynek gamingowy w Polsce nie jest przepełniony.

  • PlayWay pozostaje przy dotychczasowym modelu i nie zakłada produkcji gier AAA.
  • Planowane są jednak wzmocnienia zespołów produkujących najbardziej dochodowe gry.
  • Rynek gamingowy nie jest przepełniony, twierdzi prezes PlayWay wskazując jednocześnie na potencjał rynku chińskiego.

Te artykuły również Cię zainteresują




Gier AAA nie będzie

– Specjalizujemy się w grach małych i średnich. Gry duże typu AAA [gry o najwyższych budżetach – red.] nie są w naszym zainteresowaniu, aczkolwiek jeśli jest zespół, który będzie miał już własne środki finansowe z udanej gry, to w żaden sposób nie będziemy blokować jego dalszych kroków. Sami z siebie na pewno nie będziemy chcieli finansować w młodych zespołach dużych gier. Jeśli chodzi o rozwój tych zespołów, to zapewne dalej będzie rozwijany zespół House Flippera, Car Mechanica. To już są znaczące zespoły, to może być już ponad 40 osób i tam nie będziemy szczędzili środków, żeby ekipy się zwiększały. – podkreśla prezes PlayWay.

Zobacz również: 10 lecie działalności PlayWay! Największe sukcesy i pytanie co dalej? Rozmowa z Krzysztofem Kostkowskim

Model biznesowy PlayWay pozostanie więc ten sam, choć oczywiście zmianie ulegną pewne szczegóły, takie jak bardziej drobiazgowa i długotrwała ścieżka dołączania w struktury grupy. Pomimo, że spółka nie celuje w wysokobudżetowe produkcje, to jednak w miarę możliwości rynkowych będzie ona zwiększała swoje zespoły produkcyjne, czy też większy nacisk kładziony będzie na doszlifowanie młodych zespołów i ich produkcji.

Pandemia wspiera wyniki finansowe ale ogranicza social development

– Jeżeli chodzi o strefę finansową, to większość deweloperów gier komputerowych dobrze (finansowo) zapamięta ten okres. Jeśli chodzi o inne plany, to jedynie przeszkodził w działaniach social development, czyli kampus nasz, w których chcieliśmy, żeby kolejne zespoły dołączały, bardziej opustoszał aniżeli się wypełnił. Covid skutecznie ograniczył wiele możliwości współpracy między ludźmi face to face. – wskazuje Krzysztof Kostkowski.

Branża IT zdecydowanie zaliczona zostanie do wygranych pandemii. Poza wzrostem popytu na ich produkty możliwe było również względnie nietrudne (w porównaniu do innych sektorów) wdrożenie modelu pracy zdalnej. Niemniej brak interakcji międzyludzkich nie jest firmie na rękę.

Obecnie spółka szykuje się do ponownego otwarcia biura w Warszawie, w którym odbywać  będą się kursy i wymiana wiedzy między zespołami deweloperskimi, w celu podniesienia kompetencji. Tak więc okres pandemii nie zostanie zapamiętany źle pod względem finansowym, lecz jednocześnie wyczekiwany jest jej koniec, aby móc wykorzystać pełnie potencjału.

Przesycenie rynku gamingowego w Polsce?

Wraz z debiutem Allegro na warszawskim parkiecie nastąpił prawdziwy wysyp kolejnych spółek, które rozpoczęły swoje notowania. Choć rok 2020 był pod tym względem wyjątkowy, to 2021 zapowiada się jeszcze bardziej spektakularnie (przynajmniej pod względem ilościowym).

Lwią część stanowią tutaj spółki gamingowe, które pragną zadebiutować przede wszystkim na NewConnect.  Sytuacja ta, w połączeniu z nieudanymi debiutami/IPO niektórych podmiotów, rodzi wśród inwestorów pytania o przesycenie rynku gamingowego w Polsce.

– Myślę, że będziemy obserwowali rozwój. Weźmy dla przykładu grę Car Mechanic. Swego czasu kogo nie spytałem, każdy mówił tak tak, ta nazwał obiła się o uszy. Powiedzmy, że 1,5 mln sztuk ostatniego Car Mechanica jest w rękach graczy. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że 1,5 miliarda ma konta na steamie (strzelam, ale chyba taka jest wartość) no to Car Mechanic, gra, którą staramy się promować pełnią serca, trafiła do zaledwie 0,1% graczy na Steam, więc możliwości walki o gracza są jeszcze całkiem duże. Duże nadzieje wiążemy z chińskim rynkiem, gdzie jest 700 mln graczy. – tak obecną kondycją rynku ocenia prezes PlayWay.

Zagrożenia na 2021 rok

Rok 2020 zostanie zaliczony przez spółkę do udanych, co potwierdzają wyniki finansowe za pierwsze 3 kwartały. Niemniej jest to już historia i niezbędne jest patrzenie w przyszłość. Wśród zagrożeń, jakie stoją przed spółką, należy wskazać dalsze trwanie pandemii (i ograniczeń), co utrudnia działania związane z social development.

Dodatkowo istnieje realne zagrożenie kopiowania pomysłów przez inne podmioty operujące na rynku, czego przykładek są gry z serii renovators – wskazuje prezes. Również potencjalne zmiany w regulaminie platformy Steam mogą negatywnie odbić się na działalności firmy. To wszystko sprawia, że choć firma ma bardzo dobre perspektywy rozwoju, to jednak w każdej branży występują ryzyka mogące utrudnić realizację zamierzonych planów.

Zobacz również:

Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: kursy kryptowalut | kurs biomed lublin | wykres btc | kurs kryptowalut wykres | usd kurs |



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here