Naga Markets

W ramach panelu dyskusyjnego podczas CryptoVerse Expo nawiązującego do znanego filmu science fiction „Ready Player One” dotyczącego przyszłości metaversu, gośćmi Katarzyny Jakubowskiej byli Jakub Kobosko – Founder i CEO Planetary Partyverse, Paweł Łaskarzewski – Serial Entrepreneur Co-Founder w Synapse Network, Marcin Słowiński – Co-Founder ICEDVERSE, CR7 i Cookie Token, oraz Michał Bartczak – Co-Founder, CEO i CTO w metapro.

  • Zastosowanie metaversu w komunikacji międzykontynentalnej, sektorze VR, rynku pracy zdalnej, edukacji, życiu towarzyskim;
  • Główne problemy metaversu to brak użyteczności, brak urządzeń VR, mała liczba gier metaversowych; potrzebne będzie także posiadanie interoperatywnych assetów;
  • Wczesne zastosowanie w reklamie, sektorze edukacyjnym, rozrywce, w tym w koncertach live, social life, edukacji, e-commerce i metaverse fashion.
  • Więcej podobnych i ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Comparic.pl

Jak będzie wyglądał metaverse za 10 lat?

Paweł Łaskarzewski nawiązuje do pierwszego podejścia do metaversu w postaci wirtualnego świata w 3-D  Secod Life stworzonego w 2003 roku. W obu przypadkach „nie ma tam co robić.  […] I wtedy nie było użytkowników, i dzisiaj nie ma użytkowników. Różnica jest taka, że technologia jest dzisiaj taka, która pozwala na rozwój tego metaversu w dość ciekawy sposób.”



Zwraca uwagę na mocno rozwijający się sektor VR, a także rynek pracy zdalnej oraz współpracę międzykontynentalną, międzystrefową. Według niego przyszłość to komunikacja oraz edukacja.

Jakub Kobosko uważa, iż jednym z kluczowych zastosowań będzie social immersion oraz życie towarzyskie. Obecnie trzeba zadbać o dostępność – mało osób posiada urządzenia VR. W pierwszej fazie będą dominowały urządzenia mobilne. W nawiązaniu do Second Life, stwierdza, że zmieniła się przede wszystkim świadomość społeczna, świadomość inwestorów i pieniądze.

Zwraca uwagę na szybki wzrost tego rynku do poziomu 38 mld USD. Prognozy pokazują, że będzie to najszybciej rozwijająca się branża. „Finansowy zastrzyk zbuduje metaverse i sprawi, że ta technologia wystrzeli.”

Michał Bartczak wskazuje na nowe rozwiązania hardwerowe typu chip sety czy optymalizację VR-ów oraz na początek wyścigu pod względem oprogramowania, którego zadaniem jest zrobienie użyteczności. Jak zauważa, metaverse balansuje między gamingiem, e-commercem, jest też nową formą aktywności, rozrywki i serwisów społecznościowych. „On dotyka wielu aspektów, i to jest ten wielki plus, który jeśli dobrze wykorzystamy, to możemy fajnie pociągnąć ten trend i zbudować na nim nowe aplikacje, nowe możliwości.”

Marcin Słowniński stwierdza, iż punktem zwrotnym, kiedy zmieniło się postrzeganie metaversu było kiedy Facebook zmienił nazwę na Meta. Według niego wszystko będzie zdecydowanie iść w stronę life stylu, rozwoju i szkoleń.

XTB

Jak zatrzymać użytkowników? Co projekty metaversowe muszą zrobić, żeby użytkownicy chcieli spędzać czas w metaversie?

Zdaniem Pawła Łaskarzewskiego  „ w metaversie musi być po co wracać. Głównym problemem metaversu jest to, że nie ma użyteczności, potrzebne jest dostarczenie funkcjonalności.” Uważa on, że potrzeba dotrzeć do 90% rynku, a nie zaledwie do 1% osób używających krypto i wyjść poza ramy danego kraju. Zapewni to wówczas odpowiednie przychody. „Trzeba budować rozwiązania i optymalizacje w ten sposób, że poprzez dostępność dla szerokiego odbiorcy pozwalały jemu korzystać z tego metaversu. „

Jego zdaniem zapewne 95% projektów zapewne upadnie, tak jak to miało miejsce w przypadku dot.comów, „ale ci, którzy przetrwają zbudują całkowicie nową ekonomię.” Potrzebny jest tutaj okres przejściowy.

Jakub Kobosko zauważa, iż większość osób nie ma urządzeń VR, gier metaversowych jest mało, zaś ich grafika nie zachwyca. Jego zdaniem „musimy stworzyć taki metaverse, w którym user może być twórcą i z którego może korzystać dużo większe grono niż tylko ludzie, którzy są ze świata krypto.” Kładzie nacisk na rozwój urządzeń mobilnych z prostymi, intuicyjnymi rozwiązaniami oraz podkreśla potrzebę otworzenia się poza świat krypto.

Natomiast zdaniem Michała Bartczakaprawdziwym game changerem będzie posiadanie interoperatywnych assetów, bo to jest dopiero ta prawdziwa użyteczność.”

Jakie biznesy, jakie branże będą early adopterami metaversu?

Paweł Łaskarzewski widzi zastosowanie metaversu w reklamie, a także w sektorze edukacyjnym. Stwierdza, że dzięki nowej technologii można prowadzić szkolenia globalnie dla tysięcy osób.

Kolejnym ważnym obszarem jest szeroko rozumiana rozrywka, jednak do tego potrzebna jest zmiana mindsetu. Ludzie nadal wolą pub czy mprezę, nie myśląc, że można pójść do internetu się pobawić. Wspomina także o wejściu metaversu do branży koncertów live.

Jakub Kobosko również wskazuje na rozrywkę, w tym koncerty live oraz social life, gdzie użytkownik jest twórcą, sam tworzy swoje ubrania, swoje miejsce w internecie, zaprasza tam ludzi i tworzy swoje eventy. Ponadto wymienia także e-commerce i stwierdza, iż dla wielu osób jest to przeżytek i chcieliby oni doświadczać nowych doznań, mieć lepszą usługę czy być incognito.

Innym przykładem jest przenoszenie sklepów ze świata fizycznego i e-commerce’owego do metaversu. Kolejnym obszarem jest dla niego edukacja.

Marcin Słowiński wskazuje na nowopowstający rodzaj „metaverse fashion, który nie tylko łączy kreacje w metaverse, ale też opiera się o sztuczną inteligencję i jest pierwszym krokiem do e-commercu bo za tym idzie sprzedaż tych kreacji, ich wdrażanie. I tutaj jest pierwszy punkt takiego styku, gdzie metaverse i te branże, nowe poniekąd, które tworzą się na jego bazie, mogą znajdować również punkt styku z tym biznesem.”

Zagrożenia związane z metaversem

Paweł Łaskarzewski nie ukrywa, że jest pesymistycznie nastawiony do metaversu, ponownie stwierdzając, że nie ma tam co robić. Według niego jedno z zagrożeń jest takie, „że metaverse będzie produktem dla biednych, że ludzie, których nie będzie stać na doświadczanie w świecie rzeczywistym, będą doświadczać w metaversie.”

Według Jakuba Kobosko zagrożenia się takie jak w świecie rzeczywistym „bo metaverse jest przeniesieniem całego świata rzeczywistego do wirtualu, więc musimy sobie z nimi jako społeczeństwo poradzić i zbudować takie mechanizmy, które pozwolą nam tym zagrożeniom zapobiegać.”

Natomiast Michał Bartczak wskazuje na zagrożenia behawioralne. Z kolei Marcin Słowiński jako zagrożenie wymienia oderwanie od rzeczywistości.

Autor poleca również:

Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: akcje ten square games | notowania giełdowe pgnig | kurs akcji famur | co to blik | cena akcji wirtualna polska |



Śledź nas w Google News. Szukaj to co ważne i bądź na bieżąco z rynkiem! Obserwuj nas >>






ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here