Naga Markets



Łukasz Szczepański, prezes zarządu Merlin Group

Merlin Group poinformował 3 sierpnia o podpisaniu wiążącej umowy przedwstępnej na nabycie spółki Profit M, będącą dystrybutorem książek oraz zabawek w Internecie. Portal Comparic.pl miał możliwość porozmawiać o najnowszych planach grupy z prezesem jej zarządu, Łukaszem Szczepańskim.

Piątek, 10 minut przed godziną 16:00 informujecie Państwo o ważnych planach. Jeśli dodamy do tego wakacje i upały to można przypuszczać, że widziała ją garstka osób. Skąd taka pora?

Łukasz Szczepański: Zgodnie z wymogami MAR oraz dobrą praktyką komunikat na temat zawarcia tak istotnej umowy powinien zostać opublikowany niezwłocznie po jej podpisaniu i tak też zrobiliśmy. Zależało nam na zakomunikowaniu transakcji pracownikom oraz kontrahentom obu spółek jeszcze przed weekendem.

Spółka Profit M posiada 4 portale internetowej sprzedaży. Jako, że jesteśmy medium internetowym lubimy sprawdzać ruch na stronach. Okazuje się, że strony przejmowanego podmiotu mają o połowę mniej odwiedzin niż sama witryna merlin.pl jednak spółka potrafi osiągnąć imponujący zysk netto. Czy to połączenie może skutkować też polepszeniem rentowności samego merlina.pl?

Ł.S.: W e-commerce w przeciwieństwie do biznesu mediowego dużo ważniejsza od liczby wejść na stronę i liczby wyświetleń jest liczba oraz wartość transakcji. Połączenie zdecydowanie poprawi rentowność obu spółek dzięki osiągnięciu lepszych warunków zakupowych oraz synergii kosztowych, szczególnie w obszarze logistyki.

Co jeszcze skłania Państwa do przejęcia i jakich efektów synergii możemy się spodziewać?

Ł.S.: Widzimy sporo synergii w zakresie poprawy warunków zakupowych oraz logistyki. Spółki wymienią się doświadczeniami w obszarze marketingu, w szczególności marketing automation, które od kilku miesięcy z powodzeniem wdrażamy w Merlin Group. Już wkrótce rozpoczniemy pracę nad uwspólnieniem naszych zapasów oraz polityki zakupowej.

Teraz o samym merlin.pl, chyba najbardziej znanym sklepie internetowym z książkami jeszcze kilka lat temu i odradzającym się pod zarządem Merlin Group S.A. Czy planujecie Państwo poszerzyć działalność i rozwijać się też w innych dziedzinach sprzedaży?

Ł.S.: Aktualnie około 60% sprzedaży merlin.pl stanowią książki i to one w dalszym ciągu mają stanowić trzon oferty. Aktywnie rozwijamy również kategorię zabawek oraz urody. Pozostałe kategorie traktujemy jako uzupełnienie oferty.

Macie Państwo jeszcze w swoim portfelu sklep z grami cdp.pl. Biorąc pod uwagę hossę na akcjach producentów gier na GPW i ożywieniu na rynku samych gier, czy sądzicie że tutaj też jest możliwy dalszy rozwój i poprawa wyników?

Ł.S.: Gry są bardzo ciekawym rynkiem z perspektywy producenta, bo koszt ich stworzenia jest stały i względnie niski w polskich realiach, a możliwości sprzedaży globalne. W epoce dystrybucji cyfrowej nie ma już kosztów zmiennych związanych z wyprodukowaniem pojedynczej sztuki, co powoduje, że biznes zyskuje ciekawą ekonomię skali. Sprzedaż detaliczna dla polskiego gracza płacącego podatki w Polsce jest bardzo trudna, bo musimy konkurować z globalnymi sprzedawcami kluczy, którzy dają klientowi możliwość uniknięcia zapłaty podatku VAT, co daje im istotną przewagę cenową. Dlatego nie postrzegamy rynku sprzedaży detalicznej jako perspektywicznego dla nas. W cdp.pl będziemy się koncentrować na gadżetach dla graczy oraz zyskujących na popularności grach planszowych.

Porozmawiajmy o samych wynikach Merlin Group S.A. Przychody z roku na rok rosną, a niedawno opublikowaliście Państwo wyniki za pierwsze półrocze 2018, które były lepsze o 29% w stosunku do pierwszej połowy 2017 roku. Czego możemy spodziewać się w drugiej połowie 2018 roku i czy wyniki za 2017 zostaną znacząco poprawione?

Ł.S.: W pierwszym półroczu przychody wzrosły o 29% rok do roku, co uznajemy za bardzo dobry wynik. W drugiej połowie roku skoncentrujemy się przede wszystkim na połączeniu z Profit M, wspólnej obsłudze sezonu świątecznego oraz wykorzystaniu efektów synergii.

Rozwijają Państwo też sklep internetowy na Ukrainie Topmall.ua . Jak rozwija się biznes na tak trudnym w ostatnim czasie rynku? Czy celujecie Państwo też w coraz dynamiczniej rosnącą rzeszę osób z Ukrainy w Polsce?

Ł.S.: Topmall.ua jest dedykowany wyłącznie mieszkańcom Ukrainy. Jesteśmy w trakcie relaunchu tego projektu. Więcej będę mógł powiedzieć jesienią.

Teraz chyba pytanie, na które większość czytelników czeka. Co ze współpracą z Krypto Jam? Niemal miesiąc temu został podpisany list intencyjny i na forach, grupach dyskusyjnych aż huczy od plotek, nadziei i wątpliwości czy umowa dojdzie do skutku. Jak przebiegają rozmowy?

Ł.S.: Wspólnie z Krypto Jam jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie tworzenia specyfikacji naszych tokenów, czyli tzw. dokumentu white paper. Ostatnie dni były bardzo intensywne z uwagi na finalizację akwizycji, ale już od poniedziałku wracamy do prac nad naszą umowy z Krypto Jam oraz przygotowaniu white paper. Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania prac spodziewam się, że już wkrótce dojdzie do podpisania umowy.

Co planujecie Państwo w związku z samą tokenizacją. Może przybliży Pan sam termin bo wielu inwestorom z GPW kojarzy się on raczej z tokenami do transakcji w bankach.

Ł.S.: Program lojalnościowy oparty na naszych tokenach chcemy uruchomić w merlin.pl jeszcze w tym roku. Zasady działania systemu zostaną szczegółowo opisane w dokumencie, który opublikujemy już wkrótce. Mamy też kolejne pomysły nad wykorzystaniem technologii blockchain w naszym biznesie, ale o tym za chwilę.

Na jakiej giełdzie mogą zadebiutować tokeny? Krypto Jam współpracuje z BitBay czyli największą polską giełdą z imponującym obrotem. Czy jest szansa na pojawienie się tam tokenów Merlina?

Ł.S.: Decyzja o wyborze giełdy nie została jeszcze podjęta.

Jakie mają być funkcjonalności tokenów? Czy będzie dało się coś za nie kupić, czy będą one przyznawane też za zakupy u Państwa i w innych sklepach internetowych?

Ł.S.: Szczegółowo o funkcjonalnościach tokenów opowiemy po opublikowaniu white paper.

Jak wiemy rynek Kryptowalut, tokenów, blockchaina to pierwszy prawdziwie globalny rynek. Czy dzięki temu planujecie ekspansję też za granicę? Bo wydaje się to mocno ułatwione pod warunkiem znalezienia się na dużych giełdach na świecie.

Ł.S.: Będziemy chcieli zainteresować wykorzystaniem naszego programu lojalnościowego również inne sklepy internetowe. Pracujemy też nad jeszcze jednym, globalnym projektem opartych o technologię blockchain.

Na zakończenie proszę powiedzieć o długoterminowych planach spółki. Jaki jest kierunek rozwoju w najbliższych kilku latach?

Ł.S.: Naszym najbliższym celem jest zajęcie drugiego miejsca na polskim rynku e-commerce w kategorii kultura. Dajemy sobie na to maksymalnie 2 lata. Aktywnie analizujemy również inne kategorie, w których jest przestrzeń do zajęcia miejsca na podium. Wierzymy, że ważną rolę w naszej strategii odegra technologia blockchain, we wdrażaniu której chcemy być liderem nie tylko w Polsce.



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here