Naga Markets



Mennica Polska obsługuje kilkadziesiąt banków narodowych i stawia na dywersyfikację. Rozmowa z prezes zarządu Grzegorzem ZambrzyckimMennica Polska jest jedną z 5 największych mennic na całym świecie. Obsługuje ona kilkadziesiąt banków narodowych z całego globu, natomiast najważniejszym klientem pozostaje Narodowy Bank Polski. W ramach dywersyfikacji spółka prowadzi również działalność deweloperską czy też płatności elektronicznych. W trakcie ubiegłego roku sprzedane zostały natomiast rekordowe ilości złota (2 tony) oraz srebra (1 tona), co oznacza blisko 4-krotny wzrost, wskazuje prezes spółki Grzegorz Zambrzycki, w rozmowie na kanale Comparic24.

  • Mennica Polska obsługuje banki narodowe z całego świata, jednak najważniejszym klientem pozostaje Narodowy bank Polski.
  • W ubiegłym roku spółka sprzedała 2 tony złota i 1 tonę srebra, czyli 4-krotnie więcej niż zazwyczaj.
  • W ramach dywersyfikacji działalności firma inwestuje na rynku deweloperskim czy też prowadzi działalność na rynku płatności elektronicznych.

Te artykuły również Cię zainteresują




Mennica Polska obsługuje kilkadziesiąt banków narodowych na całym świecie

– Historycznie najstarszym i największym interesem był właśni biznes menniczy, czyli produkcja pieniądza, nie papierowego, czyli metalowego. Do dzisiaj jest to dla nas bardzo ważny segment. Obsługujemy kilkadziesiąt banków narodowych z całego świata. Oczywiście nie jest to obsługa w jednej chwili (tych kilkudziesięciu banków), bo tak to się nie uda, po prostu portfolio naszym klientów jest dość szerokie. Niektóre kraje są bardzo egzotyczne, niektóre bardzo bliskie. Jesteśmy trwale wpisani w tym rynku, jesteśmy jedną z 5 największych mennic na świecie, zapraszaną do wszystkich przetargów, które odbywają się na świecie. – wskazuje Grzegorz Zambrzycki.

Największym, najważniejszym i najtrwalszym klientem, dla którego zamówienia realizuje Mennica Polska, jest oczywiście Narodowy Bank Polski. To przy pracach związanych z jego obsługą skupiana jest większa część mocy produkcyjnych (w tym intelektualnych). Częścią działalności spółki jest również ta o charakterze inwestycyjnym, czyli sprzedaż cennych kruszców w różnych formach, jak sztabki czy też monety.

Zobacz również: W 2020 roku LiveChat zarobił ponad 100 mln zł. Analiza Fundamentalna Konrada Książaka

Kolejną odnogą biznesową firmy jest również dział płatności elektronicznych, który produkuje, implementuje i operuje systemy do dystrybucji biletów komunikacji miejskiej czy też poboru opłat. Jak wskazuje prezes spółki na antenie Comparic24, rozwiązania te dostępne są obecnie dostępne w 7 największych miastach polski.

– Trzecim obszarem, który od jakiegoś czasu na trwałe się wpisał w nasze sprawozdania finansowe, jest działalność deweloperska, czyli budownictwo. I tutaj mamy oczywiście oba odłamy tego, czyli budownictwo mieszkaniowe oraz szeroko pojęta część komercyjna, czyli biurowa. – podkreśla prezes spółki.

2 tony złoty i 1 tona srebra

– Złota w zeszłym roku sprzedaliśmy 2 tony. Do tego jeszcze tonę srebra. Jest to tak mniej więcej ze 4 razy tyle, co normalnie sprzedawaliśmy. Mnie oczywiście nie wolno mówić o wynikach, bo jesteśmy przed publikacją raportu rocznego, natomiast te ilości każdy może sobie policzyć w tonażu, bo to się mniej więcej równo rozkładało na przestrzeni kwartałów. Zainteresowanie tym złotem było gigantyczne na całym świecie. To spowodowało, że cena szła w górę. – tak kwestie zainteresowania złotem opisał Grzegorz Zambrzycki, prezes Mennicy Polskiej.

Produkty mennicze niewątpliwie były tym segmentem, który wywierał pozytywny wpływ na spółkę. Jednocześnie inne elementy działalności borykały się ze zdecydowanie większymi problemami. Mowa tutaj przede wszystkim o płatnościach elektronicznych, czyli obsłudze systemu sprzedaży biletów w komunikacjach miejskich itp. Wynika to oczywiście z prostych zależności, a mianowicie epidemia oznacza lockdown/ograniczenia, które zmniejszają liczbę osób korzystających z komunikacji, podczas gdy spółka ma jakąś (określoną) prowizje od sprzedaży tych biletów.

W przypadku działalności deweloperskiej, wbrew początkowym obawom, nie doszło do załamania i finalnie ceny nieruchomości nie dość, że nie spadły to wręcz wzrosły. Jak wskazuje gość programu Comparic24, wynika to m.in. z polityki RPP, która obniżyła 3-krotnie stopy procentowe, co zachęciło ludzi do wyciągnięcia pieniędzy z banków, które popłynęły szerokim strumieniem w tzw. inwestycje alternatywne.

Zobacz również:

Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: akcje mercator medical | kursu funta | płatność blik co to jest | bitcoin wykres | gpw akcje |



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here