Naga Markets



Już dziś o godzinie 20:00, na szkoleniu internetowym comparic, pt.: “Market Profile w tradingu”, zostanie przybliżony wskaźnik Market Profile, wraz z jego zastosowaniem w spekulacji.

Historia Market Profile

Market Profile nie jest jeszcze popularnym wskaźnikiem w Polsce, w przeciwieństwie do krajów Europy zachodniej oraz USA. Tam wskaźnik jest znany i wykorzystywany od lat. Twórcą tej techniki analizowania wykresów giełdowych jest były trader amerykańskiego rynku CBOT (Chicago Board of Trade) J. Peter Steidlmayer.

Market Profile powstał jako daytradingowa metoda określenia wartości godziwej danego waloru. Jako wartość godziwą należy rozumieć wartość, powyżej której rynek jest uznawany za przewartościowany, zaś poniżej której uznawany jest za niedowartościowany. Wyznaczenie fair value (wartości godziwej), to bardzo trudne zadanie. Wyznaczać tę wartość można np. na podstawie analizy dochodów firmy, czy też wyceny majątkowej. Inwestor zajmujący się analizą fundamentalną wycenia ile powinna kosztować jedna akcja danej spółki. Jeżeli wartość rynkowa jest niższa niż wskazuje na to wycena, wówczas analizowany walor jest niedowartościowany, co wskazuje że inwestor powinien go kupować.

W przypadku, gdy cena znajduje się powyżej wartości godziwej, wówczas jest to dobry moment do sprzedaży, ponieważ walor jest przewartościowany. Jednakże różnice w poszczególnych wycenach mogą być znaczące, dlatego też należy pamiętać, że ciężko wybrać najlepszą metodologię wyceny, tym bardziej, że w czasie silnej hossy spółki mogą być przewartościowanie nawet kilkaset procent, a w czasie paniki na rynkach, pomimo dobrej wyceny, instrument może nam próbować udowodnić, że dołek na wykresie jest znacznie, znacznie głębiej.

Czy zatem Market Profile jest narzędziem, któremu udało się wyznaczenie najlepszego poziomu do wyceny kiedy należy kupować, a kiedy sprzedawać? Oczywiście nie, ponieważ nie ma sensu wierzyć w magiczne wskaźniki, które nie istnieją. Poza tym pamiętajmy, że wycena dochodowa jest częścią analizy fundamentalnej, zaś Market Profile jest elementem analizy technicznej. Tym bardziej, że wycena wartości godziwej w tego typu analizie jest zadaniem każdego z całej gamy wskaźników znanych wszystkim traderom z platform inwestycyjnych. Czym zatem różni się tzw. profil rynku (Market Profile) od innych narzędzi? To co uważam za ogromny plus to fakt, że narzędzie to opiera się jedynie na wykresie cenowym, co pozwala ominąć fakt problemu z interpretacją konkretnych sygnałów, jak również problemu z ich parametryzacją. Oznacza to bowiem, że bez zbędnej straty czasu na dobranie odpowiednich wartości możemy interpretować obecny stan rynku.

Budowa wskaźnika

Przedstawiony MP prezentuje jakie wartości cenowe przyjmował walor w danym przedziale czasowym. Litery alfabetu przyjmują określone 30 minut z danej sesji. W przypadku rynku Forex sesja rozpoczyna się o godzinie 00:00, także w poniższym przykładzie litera A oznacza jakie wartości przybierała cena w przeciągu pierwszych 30 minut doby. Z kolei litera B oznacza czas pomiędzy 00:30 a 01:00, czyli literami A i B zostało oznaczone pierwsze 60 minut sesji. Market Profile określa pierwszą godzinę sesji jako initial balance, ponieważ stanowi punkt odniesienia dla reszty dnia. Z kolei litera P oznacza ostatnie 30 minut ósmej godziny sesji.

W przypadku rynku amerykańskiego na initial balance będą się składały dane z godziny 9:30-10:30 EST, ponieważ notowania ciągłe w Nowym Yorku startują o godzinie 9:30 EST. Bez względu na to, o której godzinie przyjmuje się początek sesji, litery A i B będą zawsze prezentowały pierwsze 60 minut handlu na danym instrumencie w ciągu dnia, zaś C i D drugą godzinę etc. Także market profile prezentuje wartości jakie przyjmował wykres w określonym czasie, jednakże wersja ostateczna tego narzędzia wygląda inaczej. Powyższy przykład służył temu byś mógł zrozumieć, co się składa na market profile. W praktyce Market Profile łączy wszystkie litery w jednym szeregu, prezentując nam całościowy obraz.

W ten sposób widzimy w jak rozkładał się w czasie wykres przy zastosowaniu podziału na poszczególne progi cenowe. Jesteśmy w stanie zauważyć, że w okolicach 1,0985 cena znajdowała się najczęściej. Jest tam najwięcej liter co sugeruje częsty powrót w okolice tej ceny. Poziom cenowy, na którym wystąpiło najwięcej zleceń w dniu wczorajszym nazywa się POC (Point of Control) i stanowi kolejny punkt odniesienia do tego, w jaki sposób wykres będzie się zachowywał względem dnia wczorajszego. Poziom, na którym doszło do największej ilości zleceń sugeruje wartość godziwą w danym dniu, ponieważ dany instrument cechował częsty powrót w okolice tej ceny. Z kolei poziomy zaznaczone kolorem zielonym to tzw. Value Area, czyli obszar, w którym cena znajdywała się przez 70% sesji. Maksimum tej wartości to Value Area High, zaś minimum to Value Area Low. Obszar ten znalazł swoje oznaczenia ponieważ sugeruje, że w tym miejscu kupującym udało się wypracować porozumienie ze sprzedającymi, co podkreśla istotę tego poziomu. Podstawowym wykresem market profile są oznaczenia literami, natomiast warto pamiętać o tym, że w żadnym wypadku nie jesteśmy skazani na tego typu wykres. Wykres może być pozbawiony liter zaś prezentować obszar w formie graficznej. Dla niektórych traderów opis bez liter będzie łatwiejszy w interpretacji, ponieważ łatwiej będzie im skupić się na wyznaczaniu istotnych punktów zwrotnych z wykorzystaniem market profile.

Webinar

Zainteresował Cię wskaźnik Market Profile? Chciałbyś dowiedzieć się o generowanych przez niego sygnałach? Już dziś o godzinie 20:00, odbędzie się specjalny webinar comparic, na którym zostanie przybliżony temat tego wskaźnika.

CHCĘ WZIĄĆ UDZIAŁ W WEBINARZE



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

Poprzedni artykułIchimoku prosto z Azji – ciekawa sytuacja na AUDUSD i GBPJPY
Następny artykułGPW zmienia kryteria dopuszczenia do obrotu giełdowego. Chodzi o bezpieczeństwo
Krzysztof Kamiński redaktor Comparic.pl
Wiedzę z zakresu inwestowania oraz produktów finansowych zgłębiał na studiach ekonomicznych, a jej praktyczne zastosowanie zdobywał na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Uczestnik obrotu na największych rynkach giełdowych świata – NYSE, NASDAQ i LSE. Specjalista rynku kontraktów terminowych na surowce, głównie ropy WTI oraz złota. Autor strategii Wide View Strategy (WiViSt), którą doskonalił zgodnie z maksymą „Tnij szybko straty, pozwól zyskom rosnąć”. Zwolennik analizy technicznej. Sukces w inwestycjach zapewnia mu chłodne podejście do analizy wykresów połączone z konsekwencją i żelaznymi zasadami zarządzania kapitałem. W trakcie swej kariery na rynkach finansowych dzielił się swoim doświadczeniem z inwestorami jednego z największych brokerów Forex na świecie. Redaktor telewizji internetowej Comparic24.tv, odpowiedzialny za prowadzenie programów informacyjnych oraz poświęconych tematyce szeroko pojętego tradingu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here