Naga Markets



Tomasz Jaroszek DoradcaTv
Tomasz Jaroszek, Doradca.TV

Według badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS), 45% Polaków uważa, że ich wiedza o finansach jest zadowalająca. Z drugiej strony, cały czas bardzo niewielki odsetek z grona ponad 35 milionów obywateli aktywnie inwestuje swoje oszczędności na rynkach kapitałowych. Więcej o świadomości finansowej Polaków w programie Biznes Focus prowadzonym przez Cezarego Andrzejczyka, którego gościem był dziennikarz ekonomiczny i bloger Tomasz Jaroszek.


Edukacja dla budowania świadomości, nie dla kampanii marketingowej

Jak twierdzi Jaroszek, znany szerszej publiczności poprzez bloga Doradca.TV oraz z kanału YouTube o podobnie brzmiącej nazwie, wartości podawane przez badania instytutów statystycznych mogą być zaburzone. W Polsce cały czas można bowiem spotkać się ze sporym odsetkiem osób, które nie są świadome, że płacą VAT podczas każdych codziennych zakupów lub mają problem z samodzielnym rozliczeniem PITu.

Może Cię również zainteresować: “Buffett nie byłby najwybitniejszym inwestorem na świecie, gdyby urodził się w Polsce” – twierdzi Jaroszek

Z drugiej strony, prowadzone na rynkach kapitałowych kampanie edukacyjne często kierowane są do osób posiadających już jakąś wiedzę o finansach i rynkach, będąc nastawione jednocześnie nie na budowanie ogólnej świadomości ekonomicznej społeczeństwa, ale na generowanie nowych klientów, czy też poszerzanie bazy danych domu maklerskiego lub brokera. Jaroszek w swojej pracy, bazując na własnych doświadczeniach, stara się przekazywać treści jak najprościej, dzięki temu każdy odbiorca będzie w stanie zrozumieć związany z nimi przekaz:

„W swojej pracy staram się stawiać sprawę bardzo praktycznie (…). Bazując na przykładach teoretycznych nie chcemy przyswajać wiedzy, co przeżywałem również osobiście przez kilka lat jako dziennikarz, zajmując się kwestiami edukacji finansowej. Jeżeli chce się więc przygotować materiał edukacyjny, nadal warto stawiać na najprostsze kwestie, co pozwala trafić do jak największego grona odbiorców. Takich treści jest cały czas za mało na rynku, a już dostępne często nie odpowiadają na pytania najbardziej elementarne” – komentuje Tomasz Jaroszek w Comparic24.tv

Polski inwestor detaliczny się starzeje, brakuje młodych ludzi

Tomasz Jaroszek zapytany o to jak jego zdaniem wygląda profil polskiego inwestora detalicznego stwierdził, że na przestrzeni ostatnich 10 lat zauważalny jest brak silnej grupy młodych inwestorów. Korzystając z własnego przykładu twierdzi, że jego pokolenie zdobyło już doświadczenie na parkietach, za nim nie poszła jednak równie silna grupa nowych spekulantów, czy też traderów:

„Prowadzone między innymi przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych badania doskonale pokazują jak zmienia się profil polskiego inwestora na przestrzeni lat. Przesuwając się w skali dekady możemy zauważyć, że na giełdzie zaczyna brakować młodych ludzi. Badając inwestora polskiego w porównaniu między 2010 a 2019 rokiem, to posiada trochę więcej pieniędzy i lepszą wiedzę, ale wynika to przede wszystkim ze wzrostu średniej wieku”  – twierdzi Jaroszek.

Wartość portfela polskiego inwestora
Źródło: SII

Sprawdź: Profil polskiego inwestora 2018: 42-latek z 50 tysiącami złotych

Co jest powodem takiego stanu rzeczy? Między innymi ostatni wzrost popularności kryptowalut, które są rynkiem prostszym, dynamiczniejszym i o wiele łatwiejszym w założeniu konta. Kolejnym powodem może być wspomniana również słaba świadomość finansowa oraz oferowanie toksycznych produktów, nie tylko przez brokerów CFD, ale również tradycyjne domy maklerskie.



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here