Naga Markets



comarch ccDywersyfikacja produktowa, branżowa i regionalna należą do mocnych stron Comarchu, szczególnie teraz, kiedy podpisywanie nowych kontraktów jest utrudnione z powodu widocznych ograniczeń spotkań biznesowych. Inny atut spółki, który zauważają analitycy to jej pierwsze referencje w technologii 5G, dobra historia kontraktów w segmencie telekomunikacyjnym oraz znacząca baza klientów z sektora SME, która pozwala na dosprzedaż (cross-sell) nowych produktów online.

Comarch: Dywersyfikacja produktowa, branżowa i regionalna należą do mocnych  stron spółki

Poza Asseco Poland analitycy widzą w Comarchu bardzo prawdopodobnego kandydata do wygrania nowego kontraktu na KSI w ZUS, ale tym razem Comarch może licytować mniej agresywnie. Według wyliczeń analityków Comarch jest wyceniany na lata 2020/21 ze wskaźnikiem EV/EBITDA na poziomie odpowiednio 6,0x/5,6x. Te poziomy są zdaniem analityków atrakcyjne biorąc pod uwagę dywersyfikację produktowo/branżową oraz perspektywy dla 5G i telekomunikacji.

Haitong Bank oczekuje w III kw. 2020 r. przychodów w wysokości 374 mln PLN (wzrost o 5 proc. r/r). Osłabienie PLN wobec EUR i USD w III kw. 2020 r. powinno wesprzeć marżę brutto, lecz uderzyć w wyniki netto. Analitycy zauważają, że obraz zeszłorocznych wyników został zaburzony przez one off w wysokości 24,2 mln PLN z tytułu ugody w sprawie kontraktu z ZUS. Analitycy oczekują, że w III kw. 2020 r. marża brutto wyniesie 29 proc. (wobec 39,6 proc. w III kw. 2019 r.), a wskaźnik SG&A 18,5 proc. (wobec 18,6 proc. w III kw. 2019 r.). Haitong Bank oczekuje, że EBITDA wyniesie 68 mln PLN (wobec 89,8 mln PLN w III kw. 2019 r. albo 65,6 mln PLN po uwzględnieniu ZUS).

ZUS ogłosił wart 493,3 mln PLN netto przetarg na 4-letnią konserwację i rozwój swojego systemu komputerowego KSI. Obecny 4-letni kontrakt na utrzymanie KSI obsługiwany przez Comarch i Asseco Poland, jest wart 350 mln PLN i wygasa za ok. 2 lata. Burzliwe doświadczenie z ZUS w procesie przejmowania kontraktu może sugerować, że Comarch być może nie weźmie udziału w kolejnym przetargu lub, że Asseco Poland zostanie najprawdopodobniej jedynym zwycięzcą. Zdaniem analityków nie jest to przesądzone. Po pierwsze, ZUS chce wybrać trzy firmy.

Po drugie, ZUS rozwiązał już wszystkie spory z Comarchem, a od czasu rozdzielenia kontraktu pomiędzy Asseco Poland i Comarch, nie było żadnych skarg z którejkolwiek ze stron. Po trzecie, ponieważ Comarch miał zerowe doświadczenie z ZUS, cena była najważniejszym czynnikiem, aby zdobyć największy kontrakt IT w sektorze publicznym. W 2017 r. Comarch licytował bardzo agresywnie proponując 242 mln PLN, wobec 374 mln oferowanych przez Asseco Poland, by nie wspomnieć już o 431 mln PLN w przypadku Atosa i 775 mln ze strony Capgemini.

W nowym kontrakcie Comarch zyska dodatkowe punkty za doświadczenie, podobnie jak Asseco Poland. Stąd zdaniem analityków, oferta może być droższa, a mimo to wciąż konkurencyjna na tle Asseco Poland, Atosa i Capgemini, które nie mają doświadczenia z KSI. Po czwarte, Comarch już wiele zainwestował w utworzenie zespołu ds. ZUS i prawdopodobnie będzie chciał go utrzymać, szczególnie że przy wyższej ofercie może on stać się bardziej rentowny.

Telekomunikacja powinna w przyszłości stać się głównym motorem wzrostu spółki. Uzyskane doświadczenie w 5G przy współpracy z LG U+ w Korei Południowej dobrze wróży na przyszłość, ponieważ w kolejnych latach analitycy spodziewają się fali inwestycji w 5G. Oprócz tego Comarch niedawno podpisał kontrakt ze Swiss Sunrise Communication, ale co najważniejsze, podpisał 10-letni kontrakt z Vodafone New Zealand o wartości 295 mln PLN na rozwój i utrzymanie systemu IT.

Przyspieszenie trendów cyfryzacyjnych spowodowane pandemią koronawirusa zwiększyła popyt na produkty IT bardziej zorientowane na online. Comarch obsługuje obecnie w tym zakresie ok. 100 tys. MŚP, wspierając w ten sposób ich przychody i marże, ponieważ każda dosprzedaż jest zazwyczaj bardziej rentowna niż pojedynczy produkt.

Branża lotnicza należy do najmocniej dotkniętych pandemią koronawirusa. Comarch jest mocno obecny wśród globalnych linii lotniczych ze swoimi programami lojalnościowymi i niedawno podpisanym 10-letnim kontraktem z Saudi Arabian Airlines, członkiem sojuszu SkyTeam. Ze względu na spowolnienie w ruchu lotniczym, analitycy oczekują presji na przychody ze strony firm powiązanych z tą branża.

Warto przeczytać również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here