Rok 2020 był okresem katastrofalnym dla większości podmiotów z branży lotniczej. Wszechobecne ograniczenia bardzo mocno ograniczyły zarówno podróże służbowe, jak i turystyczne. Cierpiał na tym m.in. Enter Air, którego wycena zanotowała kilkukrotne spadki. Jednak jak wskazuje Konrad Książak, na antenie Comparic24, tegoroczny sezon wakacyjny był dla spółki dość udany, co może dobrze rokować na przyszłość (o ile nie wrócą ograniczenia).
- W 3 kwartale 2021 roku (okres wakacyjny) Enter Air zarobiło ponad 75 mln zł.
- Z kolei w 2020 spółka straciła aż 154 mln zł.
- Przyszłość spółki w sporej mierze zależna będzie od pandemicznych restrykcji.
- Więcej podobnych i ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Comparic.pl
Mocny spadek wyceny
– Enter Air jest największym prywatnym przewoźnikiem w Polsce. Prawie 36% rynku, 11 lat na tym rynku jest, no i ma 26 samolotów, 24 Boeing 737-800 i 2 Boeing 737 MAX, więc widzimy, że ta flota jest dosyć szeroka. – wskazuje Konrad Książak.
Ostatnie pandemiczne lata były (i nadal są) dla branży lotniczej okresem niezwykle wymagającym. Wprowadzane przez rządy ograniczenia miały na celu zmniejszenie mobilności ludzi, co w oczywisty sposób uderza w tego typu biznesy. Choć „twarde” lockdowny przeszły do historii, to konieczność posiadania certyfikatu szczepień, wykonywania dodatkowych testów, czy też konieczność odbycia kwarantanny dalej zniechęca wiele osób do podróżowania.

Sytuacja ta odzwierciedlana jest m.in. przez giełdową wycenę spółki. Jeszcze na początku 2020 inwestorzy gotowi byli zapłacić za pojedynczą akcję spółki ponad 50 zł, jednak w trakcie krachu wycena ta obniżyła się do zaledwie 15 zł za walor.
Znoszenie restrykcji w okresie wakacyjnym pozwoliło spółce odbić w rejony 35 zł, jednak tuż potem zapoczątkowana została kolejna przecena walorów, która finalnie zniosła wycenę poniżej 20 zł za walor w październiku 2020, kiedy to świat został uderzony kolejną falą koronawirusa.
Spółka bardzo szybko odbiła końcem 2020 roku, kiedy to do obrotu dopuszczona została szczepionka Pfizera, co wywołało nadzieje na rychły koniec pandemii i ograniczeń. Do końca maja 2021 akcje Enter Air podrożały do 44 zł za walor, jednak od czerwca widoczne jest ponowne osłabienie sentymentu, a obecna wycena spółki to niecałe 30 zł za walor.
Pandemia uderza w wyniki
– Patrząc na te wyniki finansowe, rok 2020 oczywiście rokiem był bardzo słaby. Spółka bardzo fajnie się powiększała, zarabiała coraz więcej. Tutaj cały czas te przychody rosły, zyski też bardzo fajnie rosły, naprawdę bardzo interesująca spółka. Przyszedł rok 2020 i wiemy co się działo. Tak naprawdę samoloty nie latały. I mamy ogromny zjazd przychodów, na poziomie -71%, to był dramat dla spółki. – podkreśla Konrad Książak.
Przyglądając się wynikom finansowym prezentowanym przez spółkę wskazać należy, że przed pandemią widoczny był wyraźny trend wzrostowy zarówno dla przychodów ze sprzedaży, jak i zysków netto. Jeszcze w 2015 roku przychody wynosiły 756,98 mln, podczas gdy na koniec 2019 wartość ta uległa podwojeniu, do 1,61 mld zł.
2020 przyniósł jednak potężne załamanie, a rok ten został zamknięty z wynikiem na poziomie zaledwie 470 mln zł. 2021 zapewne przyniesie na tym polu poprawę (trzy pierwsze kwartały to 844 mln zł), jednak przychody nadal pozostaną na poziomie zauważalnie niższym niż przed pandemią.
Analogicznie prezentuje się sytuacja dla zysków netto. Te jeszcze w 2015 wyniosły 33,78 mln zł, a rok 2019 został zamknięty z 85 mln zł zysku. Rok 2020 przyniósł natomiast stratę w wysokości aż 154,11 mln zł. Co więcej, w 2021 spółka również może zakończyć na minusie, choć należy dodać, że w 3 kwartale 2021 spółka zrobiła 75,63 mln zł.
– Patrząc na 3 kwartał 2021 roku, on jest naprawdę obiecujący. Spółka ma to do siebie, że 1 i 4 kwartał są zazwyczaj słabsze, ze względu na to, że to jest zima, a 2 i 3 kwartał (zwłaszcza 3) to są wakacje, więc jest zdecydowanie najlepszy. Ten trzeci kwartał jest poziomie 500 mln zł, jeżeli chodzi o same przychody, gdzie już mówimy, że są to poziomy mniej więcej z 2018 roku. My już działamy niemalże tak, jak przed pandemią. To jest bardzo duży plus. – dodaje także.
Zobacz również:
- Creotech Instruments. Analiza fundamentalna polskiej spółki z branży kosmicznej
- Triggo – innowacyjny, polski samochód elektryczny. Analiza fundamentalna spółki
- WIG20 i sWIG80 tracą po jastrzębim nastawieniu FED, komentuje Marcin Tuszkiewicz
Zobacz inne, najczęściej szukane dzisiaj frazy: pge notowania | kurs euro prognozy na najbliższe dni | amica notowania | giełda lotos | intercars akcje notowania | kghm giełda | bitcoin system |