
Na początku nowego roku cypryjski regulator rynków finansowych – CySEC – opublikował zaktualizowane wytyczne w zakresie programu whistleblower, który pozwala pracownikom instytucji finansowych licencjonowanych przez podmiot informować o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, w których są zatrudnieni.
Program na amerykańską modłę – a co z wynagrodzeniami?
Program whistleblower (z ang. demaskator, sygnalista) działa bardzo podobnie do systemu, który wdrożyli amerykańscy regulatorzy – CFTC oraz SEC. W przypadku Stanów Zjednoczonych, informatorzy mogą liczyć jednak na bardzo wysokie, często milionowe nagrody za przekazanie istotnych danych. W przypadku CySEC, informacja o potencjalnej bonifikacie pieniężnej nie została opublikowana.
Te artykuły również Cię zainteresują
Zobacz również: 20 milionów USD za współpracę z SEC
Warto przypomnieć, że CySEC już wcześniej oferował możliwość informowania organów regulacyjnych o nieprawidłowościach w zakresie branży. Najnowszym dokumentem (datowanym na 3 stycznia 2017 roku) aktualizuje jednak szereg jego zasad, wyjaśnia najistotniejsze kwestie i udostępnia ustandaryzowany formularz do przesyłania zgłoszeń (można go znaleźć tutaj).
Najważniejsze punkty dokumentu zebrane w skrótowej formie:
- CySEC zaznacza, że informacje mogą być przekazywane imiennie albo anonimowo
- Pracownicy regulatora zostali przypisani bezpośrednio do zajmowania się tylko i wyłącznie sprawami w ramach programu whistleblower
- Skargi można składać drogą telefoniczną, mailowo lub pocztą
- Możliwe jest również omówienie się na osobiste spotkanie
- CySEC może zażądać uzupełnienia przesłanych informacji – zarówno drogą pisemną, jak i ustną
- W przypadku rozpoczęcia dochodzenia legislacyjnego, konieczne może okazać się przekazanie danych osobowych informatora organom ścigania, w celu złożenia dokładniejszych zeznań