Naga Markets



Okres Święta Dziękczynienia i długi weekend, który po nim następuje to okres szału zakupowego w Stanach Zjednoczonych. Popularne w USA Black Friday (Czarny Piątek) oraz Cyber Monday (Cybernetyczny Poniedziałek) przeniosły się również na polski rynek. Czy podobnie jak w przypadku amerykańskiej giełdy na polskim parkiecie niektóre spółki również mogą skorzystać z okresu promocji i wzmożonych zakupów? Zdaniem ekspertów CMC Markets, którzy w programie Artyści Rynków rozmawiali z Jackiem Brzeskim, potencjalnymi beneficjentami mogą zostać akcje LPP oraz CCC, zauważając jednak szczerze, że skala i efekty tych dwóch dni na rynku kapitałowym są słabo zauważalne w Kraju nad Wisłą.


Black Friday z rekordową sprzedażą w sieci, co przyniesie Cyber Monday?

Czarny Piątek to zwyczajowo pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, w tym czasie sklepy stacjonarne oferują klientom spore zniżki i rabaty – często do 70-80% – w 2019 roku potwierdził się jednak trend pokazujący, że to sprzedaż internetowa zaczyna wieść prym. Branża e-commerce zarobiła na tegorocznym Black Friday ponad 7 miliardów dolarów w Stanach Zjednoczonych, rosnąc o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim, a na całym świecie przychody miały wynieść nawet 20 miliardów dolarów.

Kolejnym dniem wyprzedaży jest Cyber Monday nakierowany typowo na sklepy działające w sieci, w związku z tym poniedziałkowa sesja może ponownie przynieść ze sobą wzmożoną aktywność kupujących na całym świecie. Jak stwierdza jednak Łukasz Wardyn z CMC Markets, w Polsce kultura wyprzedaży w tym okresie jest zdecydowanie mniej rozwinięta, a Black Friday jest sztucznym i głównie marketingowym tworem. W zeszłym roku średnia wartość zniżek w Polskich sklepach z elektroniką użytkową wynosiła w rzeczywistości około 3%, a praktyka znacznego podnoszenia cen na kilka tygodni lub dni przed samym Czarnym Piątkiem jest powszechnie stosowana nawet przez największe sieci.

„To nie jest ta tradycja i skala w Stanach Zjednoczonych. W USA jest to okres świąteczny, ważny dla Amerykanów, plus lokalne sieci są wtedy mocno nastawione na wyniki i swoim zasięgiem trafiają do zdecydowanie większej liczby konsumentów niż na przykład Polskie sklepy” – komentował Łukasz Wardyn z CMC Markets.

Cyber Monday i GPW: LPP oraz CCC potencjalnymi beneficjentami

Sezon wyprzedaży w USA wielokrotnie wpływał na wyceny spółek związanych ze sprzedażą detaliczną notowanych na giełdzie, czy podobnie jest w Polsce? Zdaniem Wardyna z CMC potencjalnymi beneficjentami Black Friday oraz Cyber Monday wchodzącymi w skład indeksu WIG20 mogłyby być LPP oraz CCC. Jednocześnie zauważa, że  w Polsce okres ten nie jest tak dokładnie śledzony i analizowany, a spółki nie dzielą się informacjami o wynikach sprzedażowych właśnie w trakcie długiego weekendu w USA.

Akcje LPP w Cyber Monday testowały ponad tygodniowe minima, by następnie silniej odbić i ostatecznie po godzinie 13:30 traciły około 0,5%. Akcje CCC również zniżkowały, spadając o 1,25% i nadal utrzymując się w wąskim kanale zmienności nad minimami listopadowymi (110 zł).

PRZEfajneCENY! Płatne wersje biletów na Invest Cuffs 2020 teraz 20% taniej! Tylko z kodem BLACKWEEK


tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

1 KOMENTARZ

  1. Właściciele LPP podobno są zadowoleni z z pierwszych tygodni IV kwartału. Dodać do tego Black Friday i cały zakupowy grudzień to pewnie znowu spółka zrobi swój najlepszy wynik kwartalny w historii.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here