Branża crowdinvestingu, czyli społecznościowego inwestowania udziałowego, dynamicznie rozwinęła się w Polsce w 2020 roku, a bieżący rok dzięki korzystnym zmianom prawnym na szczeblu europejskim powinien przynieść jej dodatkowy zastrzyk do kontynuowania ekspansji, twierdzi Marcel Rowiński, COO platformy Crowdway. W rozmowie z Michałem Stankiem na antenie Comparic24.tv podsumowuje kondycję branży w okresie trwania pandemii koronawirusa.
- Dzięki zmianom przepisów spółki mogą organizować zbiórki kapitałowe do 5 mln EUR bez potrzeby tworzenia prospektu na terenie całej UE (do tej pory był to 1 mln EUR)
- Platforma Crowdway dokonała w 2020 roku 12 emisji, z czego 8 osiągnęło 100% założonego celu
- W 2020 roku wzrosła nie tylko ilość kampanii, ale także wartość dokonywanych przez inwestorów wpłat
Te artykuły również Cię zainteresują
Crowdinvesting przyciąga coraz więcej inwestorów w Polsce
Średnia kwota inwestycji na platformie Crowdway dla zakończonych w 2020 r. kampanii wyniosła ok. 4350 zł. To o ponad 1200 zł więcej niż w roku ubiegłym. Średnia wartość emisji natomiast w roku 2020 wyniosła 2 240 000 zł. To o ponad 400 000 zł więcej niż w rok temu.
– Cały rynek equity crowdfundingu rośnie bardzo dynamicznie. W porównaniu do zeszłego roku wartość skutecznie pozyskanego kapitału przez emitentów wzrosła o ponad 30 milionów. Bardzo się cieszymy, że rezultaty naszej pracy w dużym stopniu przyczyniły się do tego wzrostu. W 2020 roku ok. 1/3 kapitału pozyskanego na rynku to zasługa emitentów Crowdway. Tym samym w 2020 roku staliśmy się największą platformą equity crowdfundingu – komentuje Marcel Rowiński.
Chociaż na pierwszy rzut oka idea finansowania i inwestowania społecznościowego może się wydawać tożsama, to crowdinvesting skierowany jest bezpośrednio do traderów i inwestorów, którzy szukają określonych stóp zwrotu.
O rosnącej popularności tej formy inwestowania świadczy między innymi sukces finansowania Las Vegan’s, czy też Beczek Palikota. Pierwszy z projektów zgromadził 1 mln zł w ramach crowdfundingu w celu produkcji wegańskiej czekolady, drugi natomiast podobną kwotę uzbierał w przeciągu miesiąca, a zbiórka nadal trwa.
Z kolei projekty takie jak Kombinat Konopny. Alembik Polska, czy też Browar Za Miastem poprzez platformę Crowdway gromadziły w ostatnich miesiącach maksymalną możliwą prawnie wysokość kapitału, czyli ponad 4 mln zł.
Crowdway jest wiodącą platformą crowdfundingu inwestycyjnego (equity crowdfunding) w Polsce wspierającą rozwój projektów innowacyjnych i przedsięwzięć na etapie szybkiego wzrostu. Na rynku działa od 2015 r. Początkowo spółka wspierała start-upy w pozyskiwaniu kapitału na rozwój. Od roku 2018 nowy właściciel z nowym modelem funkcjonowania platformy Crowdway rozwija działalność w zakresie kampanii crowdinvestingowych podchodząc do projektów selektywnie ze wskazaniem na projekty w fazie fast grow. Dotychczas zrealizowano 22 kampanie na łączną kwotę ponad 36 mln zł z czego 13 kampanii zakończyło emisję ze 100% realizacji celu.
Autor poleca również:
- Kurs euro (EUR/USD) poniżej 1,20, funt (GBP/USD) również traci. Dolar mocny w czwartek
- Alior Bank rusza z pierwszą emisją bankowych papierów wartościowych
- Kupuj plotki, sprzedawaj fakty. Powtarza się schemat spadków po wynikach XTB