Naga Markets



Coca-Cola – najbardziej świąteczna marka w historii? Święta Bożego Narodzenia to czas szczególny – poświęcamy go na spędzenie czasu ze swoją najbliższą rodziną, dzielimy się opłatkiem oraz mamy czas na chwilę odpoczynku będąc w świątecznym nastroju. Jednak kto z nas nie kojarzy świąt z postacią Świętego Mikołaja czy nadjeżdżającą ciężarówką Coca-Coli? Marka ta na stałe wpisała się na kartach świątecznej historii i czaruje nas swoją magią do dziś. Jakie były jednak jej początki i jak utrzymuje ona swoją dominującą pozycję na rynku napojów spożywczych do dziś?

  • Coca-Cola zyskała miano lidera wśród branży napojów spożywczych dzięki kreatywnemu marketingowi oraz licznym innowacjom
  • Konsekwentna polityka pozwoliła jej dostać się do grona tzw. arystokratów dywidendy na rynkach finansowych
  • Coca-Cola po 134 latach działalności nadal pozostaje numerem jeden

Coca-Cola – początki marki i przełomowe momenty

Receptura napoju została opracowana w 1886 roku w Atlancie. Marka od samego początku postanowiła postawić na marketing i innowacje, aby w przyszłości zdobyć coraz większe rzesze nowych fanów. Już w tym samym roku jej pierwsza reklama przedstawiała Coca-Colę jako „pyszny i orzeźwiający napój”. Sześć lat później powstała The Coca-Cola Company.

Te artykuły również Cię zainteresują




W 1900 roku przedsiębiorstwo zatrudniło Hildę Clark jako pierwszą gwiazdę promującą napój. W tamtych czasach nie był to powszechny zabieg, lecz spółka od początku planowała się wyróżniać. Przełomowy moment nastał w 1915 roku – powstała słynna butelka konturowa Coca-Coli, która została opatentowana. Był to pierwszy, tak znaczący czynnik, który odróżnił markę od innych. Dzięki temu pomysłowi konsumenci mieli być pewni, że piją oryginalny napój.

Początki Świętego Mikołaja w Coca-Coli

W 1923 wprowadzono pierwsze 6-butelkowe opakowanie, które również stało się innowacją – umożliwiło ono sprowadzenie napoju Coca-Cola do domu. Karton został opatentowany w następnym roku. Proste opakowanie kartonowe, opisane słowami „opakowanie do domu z uchwytem, ​​który cię przyciąga”, stało się jednym z najsilniejszych narzędzi marketingowych w historii. Zabieg ten drastycznie zwiększył popyt tego napoju wśród gospodarstw domowych.

W 1931 spółka dokonała kolejnego przełomowego momentu – z myślą o nowej kampanii reklamowej, postanowiła połączyć swoją markę z Bożym Narodzeniem. W tym samym roku pojawił się Święty Mikołaj na ilustracjach promujących napoje Coca-Coli, który towarzyszy nam do dziś.

W 1985 roku Coca-Cola stała się pierwszym napojem bezalkoholowym, jaki człowiek spożywał w kosmosie. Stało się to za sprawą „Coca-Cola Space Can” wypróbowanej przez astronautów z załogi promu kosmicznego Challenger. W stworzenie puszki przeznaczonej do konsumpcji w przestrzeni kosmicznej zainwestowano ponad 250 tys. dolarów.

W 1995 roku czerwone ciężarówki Coca-Cola, które pojawiły się w telewizji, z miejsca stały się symbolem świąt. Od tego czasu co roku oznajmiają rozpoczęcie przygotowań do gwiazdki.

Coca-Cola na rynkach finansowych

Marka prowadzi również konsekwentną politykę finansową na rynkach finansowych, jest spółką typu value, czyli taką którą charakteryzuje tzw. wartość wewnętrzna. Spółka regularnie od ponad 50 lat wypłaca rosnącą dywidendę (nawet pomimo spadków cen swoich akcji). Również sytuacje polityczne czy liczne kryzysy na przestrzeni lat nie wpłynęły negatywnie na wzrost wypłacanej dywidendy. Solidne fundamenty, długi pobyt na rynku oraz regularnie wypłacana dywidenda, sprawiły że zaliczamy ją do grona tzw. arystokratów dywidendy.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z www.tradingview.com
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z topforeignstocks.com

Poniższy wykres przedstawia dane dla S&P 500 oraz Coca-Coli mierzone jako wskaźniki całkowitej stopy zwrotu. Jak widzimy Coca-Cola jako arystokrata dywidendowy posiada zdecydowanie wyższą stopę zwrotu, a w trakcie kryzysu odnosi mniejsze straty w porównaniu do całego amerykańskiego indeksu, tym samym spółka potwierdza, że jest niezwykle atrakcyjna dla inwestorów, ponieważ charakteryzuje się silną marką budowaną na przestrzeni wielu lat.

Źródło: S&P Capital IQ

Coca-Cola obecnie

Coca-Cola nie ogranicza się jedynie do własnych reklam oraz kampanii, ale również prężnie promuje się na największym serwisie społecznościowym na świecie czyli Facebooku, do którego dołączyła w 2008 roku. Jak widzimy na dzień  dzisiejszy ma ona zdecydowanie więcej polubień wśród użytkowników niż takie marki jak Pepsi, Nescafe i Red Bull.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Facebooka

Dlaczego akurat te 4 marki? Ponieważ jako jedyne trafiły na listę Forbesa zatytułowaną „najbardziej wartościowe marki na świecie w 2019 roku” z kategorii: napoje spożywcze.

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Forbes
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych z Forbes

Coca-Cola posiada znaczną przewagę zarówno w wartości swojej marki jak i uzyskanym dochodzie w porównaniu do swoich konkurentów, co tylko udowadnia, że jej innowacyjność oraz skuteczny marketing, które pozwoliły jej zachować status największej marki wśród napojów bezalkoholowych do dziś. Nieszablonowe myślenie i elastyczność sprawiły, że rządzi ona nie tylko na swoim podwórku, lecz na całym świecie, skutecznie podbijając wszystkie rynki zagraniczne. Jak widzimy po ponad 134 latach od momentu powstania receptury tego napoju, Coca-Cola nadal pozostaje bezapelacyjnym liderem w swojej branży i nic nie zanosi, aby ten fakt miał się zmienić w ciągu najbliższych lat.

Autor poleca również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here