Naga Markets


Anheuser-Busch InBex (AB Inbev) – spółka matka, do której, oprócz Budweisera, należą takie popularne marki jak Stella Artois, Corona i Becks, zaangażowała się w projekt oparty na blockchainie mający na celu niesienie pomocy osobom, które nie mają dostępu do usług bankowych i są wykluczone ze światowej ekonomii. Jest to obszar działania, którego normalnie nie oczekiwalibyśmy od producenta napojów alkoholowych.


Usługi finansowe dla wykluczonych

Wspomniany gigant branży browarniczej zainwestował poprzez firmę będącą jego ramieniem inwestycyjnym – ZX Ventures, w serię A finansowania startupu o nazwie BanQu. Jest to podmiot z branży oprogramowania powstały w 2015 roku, oferujący blockchain jako usługę (blockchain-as-a-service – BaaS). Przyświeca jej bardzo szczytny cel – walka ze skrajnym ubóstwem na świecie. Firma stworzyła opartą na DLT platformę dającą możliwość budowania ekonomicznej tożsamości (economic identity), a dzięki temu otwierającą drogę do prowadzenia działalności dla najbardziej potrzebujących osób z całego świata – w tym osoby ubogie, uchodźców, wysiedleńców, etc. Motto firmy brzmi Dignity Through Identity (Godność poprzez tożsamość). O szczegółach projektu dowiemy się z rozmowy z CEO BanQu – Ashishem Gadnis (materiał w języku angielskim).

Dzięki posiadanemu profilowi użytkownicy, wielu z których jest rolnikami, kojarzeni są bezpośrednio ze spółkami i organizacjami umiejscowionymi wyżej w łańcuchu dostaw.  Mogą oni śledzić zawarte transakcje np. sprzedane produkty, kontakty z odbiorcami towarów etc. oraz sami decydują, które dane są udostępniane innym. Z czasem wypracowują podlegającą weryfikacji tożsamość ekonomiczną umożliwiającą np. potwierdzanie praw własności oraz udział w globalnej wymianie towarów i usług.

Dzięki usłudze mają oni także dostęp do usług finansowych za pośrednictwem współpracujących banków i operatorów sieci komórkowych. Według danych udostępnionych przez BanQu, udało się już pomóc 200 tys. osób, zaś ambitnym celem jest by do roku 2023 wydostać 100 mln ludzi z biedy.

Firma angażuje się także w partnerstwa, przykładem, którego jest bezpośrednia współpraca z AB InBev, w ramach którego początkowo 2 tys. rolników z Zambii uzyskało dostęp do wspomnianej wcześniej platformy mobilnej, zaś z czasem program rozszerzył się na inne kraje, m.in. na Ugandę, Indie, Brazylię, Kostarykę oraz Indie. Środki pozyskane z finansowania serii A BanQu chce przeznaczyć na rozwój dotychczasowej działalności operacyjnej oraz poszerzyć zakres projektów prowadzonych w Chinach i Meksyku

Tak na temat celów przyświecających partnerstwu z BanQu wypowiedział się specjalista ds. zamówień publicznych w AB InBev – Tony Millikin:

Wspólnie pracujemy nad ulepszeniem dostępu do nowoczesnej bankowości dla tysięcy rolników żyjących na obszarach wiejskich, gdzie słabo rozwinięte są tego typu usługi, prowadząc do wzrostu, w którym udział mają wszyscy oraz do osiągnięcia celu postawionego na rok 2025 dotyczącego zrównoważonego wzrostu a także celów ONZ związanych ze zrównoważonym rozwojem.

Zobacz również: Afryka dogania resztę świata w obszarze kryptowalut

Można powiedzieć, że dzięki tego typu partnerstwom spełnia się wizja roztaczana przez jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci w świecie blockchaina – Andreasa Antonopoulosa, który w swoich wykładach wielokrotnie wspominał o tym, że blockchain i kryptowaluty umożliwią dostęp do świata finansów osobom dotychczas wykluczonym. Prosty telefon komórkowy miał stać się nie tyle narzędziem dającym dostęp do usług bankowych, lecz bankiem. Poniżej zamieszczamy jedno z jego wystąpień w tym temacie (materiał w języku angielskim).



tokeneo

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here