Naga Markets



Auto Partner – czarny koń motoryzacji w dobie pandemii? – Analiza Konrada KsiążakaPandemia i wynikające z niej ograniczenia życia gospodarczego w znaczny sposób uderzyły w wiele sektorów gospodarki, a jednym z najbardziej narażonych na straty był przemysł motoryzacyjny, w którym funkcjonuje spółka Auto partner. Działania rządów, które za wszelką cenę miały ograniczyć mobilność ludzi, przełożyły się na wyniki sprzedażowe. W całej Unii Europejskiej sprzedaż samochodów spadła o blisko 25% w całym 2020 roku (a wynik ten uwzględnia odbicie, które miało miejsce w wakacje). Choć wydawać by się mogło, że w takich warunkach wszystkie spółki z tej branży powinny trafić, to jednak zdarzają się wyjątki, które pomimo kryzysu notują poprawę wyników finansowych i wzrost giełdowej wyceny – co dokładnie przedstawia Konrad Książak w swojej analizie na antenie Comparic24.

  • Kurs akcji Auto Partner znajdują się obecnie powyżej poziomów sprzed epidemii (blisko 8,7 zł za akcje względem ok. 5,5 zł w lutym).
  • Sprzedaż samochodów spadła w 2020 spadła o 25% na terenie UE.
  • Pomimo wszelki ograniczeń spółka zanotowała wzrost wskaźników finansowych takich jak przychód.

Te artykuły również Cię zainteresują




Branża motoryzacyjna dostaje mocnym rykoszetem

Ograniczenia będące pochodną pandemii koronawirusa odcisnęły swoje piętno na wszystkich aspektach życia społecznego i gospodarczego. Kiedy jedne branże zyskiwały życiową szansę i łapały wiatr w żagle, drugie stawały na skraju bankructwa. Jednym z takich „przegranych” wydaje się przemysł motoryzacyjny. Podstawowym celem wszelkich restrykcji było bowiem zmniejszenie mobilności ludzi – tak więc motoryzacja dostała bardzo mocnym rykoszetem.

W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2020 roku produkcja polskiego sektora motoryzacyjnego spadła o 44,1% (względem 2019), co było wręcz wynikiem dramatycznym. W przedstawieniu na poszczególne elementy największy (procentowo) spadek dotknął pojazdów komunikacji zbiorowej, podczas gdy najlepiej poradziły sobie samochodowy napędzane w sposób alternatywny (np. na prąd), które zanotowały wzrost o 12,7%. Był to jednak wyjątek od reguły, który nie mógł odwrócić całego trendu.

To może Cię zainteresować: Gaming się nie zatrzymuje – na scenę wchodzi Atomic Jelly! – rozmowa z Bartoszem Rakowskim

Jeśli weźmiemy pod uwagę całą Europe, to jej przemysł samochody spodziewa się blisko 25% spadku w całym roku 2020 (w przypadku pierwszych 6 miesięcy było to 41,5%), który oznacza 3 miliony mniej sprzedanych samochodów. Warto zaznaczyć, że tak głębokiego spadku branża nie zanotowała do tej pory nigdy w swojej historii. Jak wskazuje Konrad Książak, w analizie na kanale Comparic24, logika i dane podpowiadają, że spółki tej branży będą tracić. Jedne więcej, inne mniej, jednak wszystkie powinny kierować się w stronę strat

Auto Partner rośnie pomimo pandemii

Auto Partner S.A. jest spółką, która zajmuje się dystrybucją części samochodach, tak więc bez problemu można zaliczyć ich do grona branży motoryzacyjnej. Warto zauważyć, że kurs spółki przez ostatni rok zasadniczo cały czas rósł. Oczywiście nastąpił spadek podczas marcowej wyprzedaży, jednak od tamtego momentu spółka znajduje się w trendzie wzrostowym, a jej obecny kurs znajduje się wyżej niż przed załamaniem.

– Jak zobaczymy sobie na ich sprawozdania finansowane (Auto Partner), no to przez wiele lat widzimy, że tu jest taki bardzo fajny i zrównoważony rozwój. Cały czas przychody się zwiększają i cały czas jesteśmy na plusie, jeśli chodzi o przychody do tego roku 2019. Jeżeli chodzi o zysk (popatrzymy sobie na zysk netto) to tutaj mówimy o stałym rozwoju od 2014 praktycznie cały czas mamy rozwój. W ostatnim czasie (2018/2019) była lekka stagnacja, ale widzimy, że trend jest ewidentnie wzrostowy. Widzimy, że 2019 rok był naprawdę dobry dla tej branży. – tak wyniki finansowe spółki ocenił Konrad Książak.

Porównując rok 2020 do 2019, to można wskazać, że 1 kwartał (20200) był lepszy aniżeli ten rok wcześniej. Co ciekawe, wyniki za II kwartał (okres całkowitego lock downu) są zbliżone do tych prezentowanych za rok 2019. Kolejny, tj. III, kwartał również był lepszy aniżeli analogiczny okres roku ubiegłego. Warto również zaznaczyć, że prawie 45% przychodów firmy pochodzi ze sprzedaży zagranicznej. Poza przychodami zwiększeniu uległ dodatkowo zysk netto (z wyłączeniem pierwszego kwartału, w którym był niższy).

W przypadku zagrożeń, które stoją przed firmą na najbliższy rok, wymienić można niepewność eksportu. O ile w Polsce, przynajmniej obecnie, obostrzeżenia są stopniowo łagodzenia, to w pozostałych krajach UE sytuacja bywa wręcz odwrotna. Niepewność związana z „powrotem do normalności” może negatywnie rzutować na potencjalne wyniki firmy, co jest dość istotne, biorąc pod uwagę 45% udział sprzedaży zagranicznej w przychodach – wskazuje Konrad Książak na antenie Comparic24.

Zobacz również:



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here