Naga Markets webinar


Apple Car na drogach już za 5 lat?
Apple Car na drogach już za 5 lat?

Firma Apple jest zaliczana do najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Jej produkty doczekały się nie tylko rzeszy fanów, ale uznawane są już za kultowe. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że popularne Jabłuszko ma zamiar przejść ze świata cyfrowego i zagościć na stałe nie tylko w naszych kieszeniach, lecz również na naszych ulicach. Mówi się, że samochody Apple mają pojawić się już w 2020 roku.  Czy te ambitne plany są wykonalne?


Sukces start-upu Tesla Motors inspiruje (zobacz analizę spółki). Elon Musk przedstawił nam wizję świata bez spalin, pokazując auto które jest w stanie przejechać na bateriach znacznie więcej niż poprzednie auta o napędzie elektrycznym, nie kosztując jednocześnie (na warunki amerykańskie) fortuny. Z punktu widzenia przedsiębiorcy zrobił coś jeszcze. Na stałe zagościł w przemyśle który od dawna kojarzony jest z ogromnymi barierami wejścia. Warto również wspomnieć Google, które wdraża swój projekt autonomicznych samochodów już od roku 2010. Steve LeVine, autor “The Powerhouse” – książki traktującej o rozwijającym się przemyśle samochodów elektrycznych przyznał w wywiadzie dla Bloomberg TV:

To przełomowy punkt. Punkt który może zaprowadzić nas do ery samochodów elektrycznych. (…) Czy General Motors może konkurować z Teslą? Cóż, Apple może.”

Nowa generacja klientów

W Internecie znajdujemy wiele konceptów Apple Car
W Internecie znajdujemy wiele konceptów Apple Car

Przedsiębiorstwo które uzyskało 18 mld USD zysku w ostatnim kwartale 2014 roku posiada również dużo możliwości na jego spożytkowanie. Same koszty badań firmy z Cupertino w Kalifornii osiągnęły w tym samym okresie kwotę ponad 6 mld USD. Tim Cook, CEO Apple’a, pragnie wyjść poza ramy “producenta Iphone’a” i pojawić się w nowych dziedzinach życia Amerykanów (a docelowo, reszty świata). Skąd wiadomo, że wybór padł na samochód?

Przede wszystkim trwa cicha rekrutacja specjalistów która powoli zatacza coraz szersze kręgi. Szacuje się, że w przeciągu kilku ostatnich miesięcy do Apple’a dołączyło około 200 ekspertów zajmujących się zawodowo robotyką, oraz bateriami. Wiadomo, że Apple próbowało przejąć inżynierów z takich firm jak Samsung, Panasonic czy Tesla Motors, oferując tym ostatnim 250 000$ za samo przejście, oraz o 60% wyższe wynagrodzenie niż w poprzednim miejscu pracy. Takie metody, choć znane w świecie korporacji z Doliny Krzemowej, pokazują, że Apple gra o wysoką stawkę.

“Apple jako nowy gracz w przemyśle samochodowym miałoby pewną przewagę. Posiadane pieniądze, oraz zdolność do łączenia własnych urządzeń zawsze były ich mocną stroną. Co najważniejsze, marka Apple przykuje również uwagę nowej generacji przyszłych klientów”

Ben Reitzes – analityk Barclays w nocie do inwestorów

Szansa dla rynku

Od telefonów do branży motoryzacyjnej
Od telefonów do branży motoryzacyjnej

Najwięksi i najbardziej doświadczeni producenci samochodów spędzają od pięciu do siedmiu lat nad produkcją nowego modelu. W przypadku Apple’a, zdaniem specjalistów, proces wprowadzania na rynek swojego elektrycznego pojazdu może wydłużyć się nawet do 10 lat. Należy pamiętać, że nie mówimy tutaj o kolejnym gadżecie który bez problemu mieści się w szufladzie biurka, tylko o samochodzie który będzie poruszał się po drogach publicznych. Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa również nie należy do najłatwiejszych etapów produkcji.

“Apple z pewnością będzie potrzebować partnera, który wniesie do spółki infrastrukturę potrzebną do produkcji takich pojazdów” zauważa Matt DeLorenzo, analityk Kelley Blue Book, firmy badawczej specjalizującej się w rynku motoryzacyjnym.

W wyścigu o stworzenie samochodu elektrycznego dla mas, poza Teslą znajduje się również General Motors. Oba przedsiębiorstwa chcą zacząć sprzedaż auta elektrycznego zdolnego do przejechania więcej niż 200 mil na jednym ładowaniu, oraz kosztującego mniej niż 40 000$ już w roku 2017. CEO Volkswagen AG, Martin Winterkorn przyznał, że nie boi się zwiększonej konkurencji na rynku motoryzacyjnym. Jest on zdania, że “nowi konkurenci są jedynie zachętą do dalszego wysiłku. To szansa dla rynku.”

za Bloomberg



Coinquista

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here