Naga Markets



Analiza wpływu pandemii na rynek e-commerce w Polsce

Zakupy online cieszą się rosnącą popularnością, a okres pandemii znacząco przyśpieszył wzrost odsetku ludzi, którzy robią zakupy w Internecie. Postępująca cyfryzacja i rosnące bezpieczeństwo zakupów online sprawia, że rynek e-commerce w Polsce czeka stały wzrost. Sprawdź, co należy wiedzieć o internetowych zakupach.

  • Obecny przyrost ludzi robiących zakupy online rośnie szybciej, niż przewidywano.
  • Część osób wciąż boi się robić zakupy przez Internet.
  • Największy wzrost zaliczyła branża spożywcza.
  • Większość młodych ludzi kupuje za pomocą urządzeń mobilnych.
  • Coraz więcej osób przekonuje się do zakupów w zagranicznych serwisach.
  • Zakupy przez Internet wiążą się z użyciem usług kurierskich.

Okres pandemii znacząco przyśpieszył wzrost ludzi robiących zakupu przez Internet. Sektor e-commerce przyśpieszył o 11 punktów procentowych pomiędzy badaniami wykonanymi przez firmę Genius. Obecnie na rynku, osoby robiące zakupy przez Internet, to ludzie młodsi, z wyższym wykształceniem, którzy dobrze oceniają swoją sytuację materialną.  Pandemia i okres zamknięcia sklepów przyczynił się do dynamicznego rozwoju dostaw jedzenia oraz zakupów spożywczych dokonywanych przez Internet.

Pomimo wzrostu bezpieczeństwa zakupów internetowych i coraz powszechniejszego dostępu do Internetu, część ludzi wciąż obawia się dokonywania zakupów przez Internet. Najczęściej jako przyczyna wymieniana jest potrzeba kontaktu z produktem i dotknięcie go. Osoby, które nie dokonują zakupów przez Internet, podają, że niskie ceny i bezpieczne formy płatności skłonią je do dokonywania takich zakupów w przyszłości.

Okres Pandemii był okresem niepewności i stagnacji, jednak to właśnie rynek e-commerce zaliczył wzrost. Wiele lokali gastronomicznych oraz sklepów zaczęło oferować swoje usługi i produkty za pomocą Internetu. Sprawiło to, że ich działalność miała realny wpływ na sektor e-commerce. Wiele osób, które nigdy dotąd nie robiły zakupów online, zdecydowały się na zakup w e-grocery. Warto zaznaczyć, że wielu konsumentów wciąż robi zakupy spożywcze przez Internet, pomimo zniesienia licznych obostrzeń i powolnego odmrażania gospodarki.

Pomimo że wciąż to komputery są dominującymi urządzeniami, za pomocą których klienci robią zakupy (komputery stacjonarne 50%, laptopy 80%), to warto zwrócić uwagę, że 69% respondentów robi takie zakupy za pomocą telefonów, a 24% używa tabletów. Wskazuje to, że właściciele sklepów internetowych powinni skupić się na optymalizacji swoich telefonów pod kątem urządzeń mobilnych, a nawet przygotować dedykowane aplikacje, które to umożliwią. Ciekawostką jest, że 1% osób badanych robi zakupy za pomocą czytników e-booków.

Około 33% respondentów w badaniu prowadzonym przez Genius, zadeklarowało, że używa zagranicznych serwisów e-commerce. W porównaniu do poprzedniego badania jest to wzrost o 4 punkty procentowe. Pokazuje to, że branża e-commerce pozwala firmom na globalne działanie, a powszechność zakupów sprawia, że zamówienie produktu spoza granicy kraju przestaje być czymś ryzykownym czy dziwnym.

Wraz z rozwojem rynku e-commerce, wzrósł popyt na usługi kurierskie, które w okresie pandemii były niezbędne i kluczowe w obsłudze zamówień. Wiele osób fizycznych oraz sklepów głowi się jak nadać przesyłkę kurierem. Liczni dostawcy usług kurierskich oferują taką możliwość przez Internet, a jedyne co należy zrobić, to przygotować pakowanie, wydrukować adresówkę i czekać na odbiór paczki przez kuriera. Usługi te pozwolą na oszczędzenie czasu i uniknięcie zbędnego kontaktu, co w okresie zagrożenia wirusem miało duże znaczenie.

Artykuł partnera



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here