Alfa Forex

Snapchat jest usługą przesyłania wiadomości. Różni się od innych tego typu komunikatorów tym, że wiadomości fotograficzne wysyłane na platformę są dostępne do oglądania tylko przez dziesięć sekund, po czym znikają. Komunikator został uruchomiony w 2012 roku i miał ponad 100 milionów aktywnych użytkowników w momencie IPO (Initial Public Offering, IPO) – dokonywana po raz pierwszy oferta publiczna dotycząca określonych papierów wartościowych. Jednym z najistotniejszych elementów pierwszej oferty publicznej jest przygotowanie prospektu emisyjnego i postępowanie przed instytucją nadzorującą dopuszczenie do obrotu giełdowego.)

Spotify to usługa przesyłania strumieniowego audio, która pozwala na legalne słuchanie muzyki, z możliwością słuchania jej za darmo lub z subskrypcją premium. Usługa jest dostępna w USA, większości krajów europejskich, niektórych krajach azjatyckich, a także w Australii i Nowej Zelandii. Firma została założona w 2006 roku. Liczba aktywnych użytkowników przekracza 157 milionów, z czego 71 milionów za usługi płaci (spotify premium). Jeśli zastosujemy dane z sieci społecznościowych do Spotify, aby obliczyć “wartość” jednego użytkownika, wówczas dane pokazują, że jeden użytkownik Spotify ma wartość 188 USD. Dla porównania – w przypadku Facebook’a z kapitalizacją 476 miliardów dolarów i 2,2 miliarda dolarów aktywnych użytkowników oznacza, że wartość użytkownika wynosi 216 USD.

Wejście na giełdę

Snapchat uruchomił pierwszą ofertę publiczną 2 marca 2017 r. Na giełdzie w Nowym Jorku. Podczas pierwszej oferty publicznej cała firma została wyceniona na 24 miliardy dolarów. Przed wprowadzeniem akcji Snap Inc. ustalił cenę swoich papierów wartościowych w przedziale od 14 do 16 USD. Była to największa oferta w ciągu dwóch lat poprzedzających rok 2017.

Założona w 2006 roku, Spotify jest jedną z największych firm technologicznych, która w ciągu ostatniego roku wprowadziła swoje akcje na giełdę. Podczas plasowania firma została wyceniona na 29,5 miliarda dolarów, w oparciu o ponad 178 milionów akcji.

Notowania po debiucie

Akcje Snap, właściciela Snapchata, po pierwszej rundzie IPO wzrosły o 50% do 25,5 USD za akcję wobec ceny IPO za 17 USD. Transakcje na papierach wartościowych Spotify pod nazwą SPOT rozpoczęły się od 165,9 USD za akcję. Był on o 25,7% wyższy niż szacowana wartość przed wystawieniem na aukcję wynosząca 132 USD. W rezultacie wartość Spotify wzrosła z 23,5 miliarda do 29,5 miliarda dolarów.

Spójrzmy na wyniki z pierwszego miesiąca

Snapchat stracił ponad 15% ceny akcji w ciągu pierwszego miesiąca, do tej pory snapchat stracił ponad połowę swojej ceny od daty IPO z powodu słabej wydajności i źle przyjetej przez użytkowników aktualizacji aplikacji. Z drugiej strony, Spotify zyskał ponad 10% w ciągu pierwszego miesiąca.

Czym się różnią?

Podczas gdy Snapchat emituje dodatkowe akcje i prowadzi IPO, Spotify postanowił sprzedać istniejące akcje i przeprowadzić tzw. Direct Listing Process.

Istotna różnica między DLP a IPO polega na tym, że w przypadku bezpośredniego notowania spółka nie przyciąga dodatkowych funduszy, nie prowadzi road show dla inwestorów, nie obejmuje underwriterów i nie wyznacza okresu, w którym ich obecni akcjonariusze nie będą mogli sprzedać akcji .Główną zaletą tego podejścia są niższe koszty. Startup nie musi płacić bankowi organizującemu IPO, którego prowizja może sięgać od 2% do 8%. Dlatego DLP są często używane przez małe firmy startupowe.

Jednak DLP jest bardziej ryzykowne. W przypadku IPO po jego zakończeniu, subemitenci pomagają firmie szukać nabywców na akcje lub sami kupują papiery wartościowe i odsprzedają je inwestorom. Z reguły organizatorzy gwarantują również minimalną wielkość sprzedaży akcji według pierwotnego kosztu i kupują dla siebie w przypadku dużego popytu.

W przypadku DLP, Spotify, pozwalając akcjonariuszom na swobodną sprzedaż akcji od pierwszego dnia notowania, podjęło ryzyko dużej zmienności na swoich swoich papierach wartościowych. Jednak co ciekawe, według Bloomberg, liczba akcjonariuszy, którzy chcieli sprzedać swoje papiery wartościowe podczas DLP okazała się mniejsza niż oczekiwano. Tylko 5,6 miliona akcji zmieniło właścicieli po cenie otwarcia aukcji, a około 30,5 miliona zostało sprzedanych pierwszego dnia.

Miło nam poinformować, że dzięki Capital.com można było zacząć handlować CFD na SPOT od samego początku notowań. Według danych Capital.com w dniu wejścia na rynek Spotify użytkownicy platformy otworzyli 70% długich pozycji na rynku.


Capital.com to fintech startup dostarczający platformę transakcyjną wspieraną przez AI (sztuczna inteligencja), której celem jest trading na najwyższym poziomie. Dostępna na komputery i smartfony platforma transakcyjna pozwala użytkownikom handlować kontraktami CFD na największych światowych rynkach, w tym na rynku Forex, kryptowalutach, towarach, indeksach i innych. Firma została dokapitalizowana kapitałem 25 milionów USD od VP Capital i Larnabel Ventures. Capital.com jest licencjonowany przez CySEC.

STO

Zostaw komentarz logując się za pomocą Facebook

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here