Naga Markets



Pierwsze pojazdy silnikowe, na początku napędzane parą, powstały w XVIII wieku. Jednak prawdziwy rozwój motoryzacji nastąpił dopiero w wieku XX. Już w 1901 roku rozpoczęto masową produkcję aut. Konstrukcję takiego dwuosobowego auta z jednocylindrowym silnikiem o niewielkiej mocy opracował amerykański inżynier i przedsiębiorca Ransom Eli Olds, który stworzył markę Oldsmobile.


Samochody w zakładach Oldsa były konstruowane metodami dosyć prostymi, chałupniczymi. Dopiero wynalezienie taśmy produkcyjnej zrewolucjonizowało przemysł motoryzacyjny w Stanach Zjednoczonych, a następnie w Europie.

Ford Motor Company

Twórcą taśmy produkcyjnej w przemyśle motoryzacyjnym, która znacznie ograniczyła koszty produkcji aut był Henry Ford, który założył w 1903 roku fabrykę samochodów. Ford zdecydował się na produkcję jednego modelu i tylko w jednej wersji kolorystycznej, a mianowicie Forda T, który był pierwszym autem produkowanym seryjnie. Zastosowanie taśmy produkcyjnej oraz specjalizowanie się w jednym modelu spowodowało, że samochód był dużo tańszy od konkurencji.

Ford T zadebiutował w 1908 roku. Jego poprzednikiem był Model S z 1906 roku. Ford T był oferowany w przystępnej cenie, dzięki czemu przeciętnie zarabiającego Amerykanina było stać na jego kupno. Model sprzedał się w ponad 15 milionach egzemplarzy i był produkowany do 1927 roku, kiedy wprowadzono na rynek jego następcę, a mianowicie Model A. Oprócz pierwszego seryjnego auta Modelu T, jednym z bardziej popularnych samochodów tej marki jest Ford Mustang z 1964 roku, którego pierwsza generacja została wyprodukowana w ilości 1,5 miliona egzemplarzy.

Ze względu na kryzys finansowy w okresie 2010-2013 koncern Ford Motor Company otrzymał ok. 2,5 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych, co uplasowało go wśród 10 najbardziej dotowanych firm w USA.

Kilka istotnych danych rynkowych (stan na marzec 2017 roku)

  • Prezes firmy (od lipca 2014 roku) – Mark Fields
  • Liczba pracowników – 201 000
  • Siedziba główna – Dearborn, Michigan
  • Indeks – S&P 500, S&P 100
  • Wyemitowane akcje(Shares Outstanding) – 4,04 mld
  • Akcje w obiegu (Float)– 3,97 mld
  • Akcje w posiadaniu osób wtajemniczonych (Insiders) – 0,24%
  • Akcje w posiadaniu inwestorów instytucjonalnych (Institutions) – 55,74%
  • Kapitalizacja giełdowa (Market Cap) – 46,19 mld USD
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) – 10,12
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) dla całej branży – 13,64
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera – 17,38
  • Przez ostatnie 13 lata, wskaźnik P/E CAPE Shillera najwięcej wynosił 40.32, najmniej 1.78, a mediana wynosi 3.10.
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera dla całej branży – 23 ,78
  • Przychody (Revenue) za ostatni rok – 151,50 mld USD
  • Wzrost/spadek przychodów – 1,49%
  • EBITDA za ostatni rok – 13,43 mld
  • Dochód netto (Net Income) za ostatni rok – 4,59 mld USD
  • Zysk na akcję (Earnings Per Share) za ostatni rok – 1,14
  • Wzrost/spadek zysków za ostatni rok – (-36,90%)
  • Dywidenda (Dividend) za ostatni rok – 0,6 USD
  • Stopa dywidendy (Dividend Yield) – 5,17%
  • Stopa dywidendy za okres 4 lat (4 Year Average Yield) – 3,76%

General Motors

Spółka General Motors powstała w 1908 roku, jako kompania holdingowa dla firmy motoryzacyjnej Buick. Następnie doszło do fuzji z firmą Oldsmobile, a w 1909 roku General Motors przejął Cadillaca. W 1925 roku General Motors przejął brytyjskiego producenta samochodów Vauxhall, a w 1929 roku, niemiecki Opel. Obie marki zostały zakupione przez koncern PSA. Inne słynne marki, które należały do GM to Hummer, który został zlikwidowany w 2010 roku, Pontiac, który również został zamknięty w 2010 roku. Szwecki koncern Saab, który zakończył działalność w 2011 roku, czy świetnie znana polskim klientom południowokoreańska marka Daewoo, która zniknęła z rynku w 2004 roku. Obecnie GM dysponuje takimi markami, jak Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, czy australijski Holden.

Przemysł samochodowy USA skupił się w rękach trzech korporacji: General Motors, Chrysler i Ford, a General Motors był pierwszą amerykańską korporacją, która w 1955 roku ogłosiła zysk jednoroczny przekraczający miliard dolarów.

Po wybuchu kryzysu finansowego w 2008 roku firma borykała się z ogromnymi problemami finansowymi. 1 czerwca 2009 roku koncern ogłosił bankructwo i przeszedł w stan upadłości. 11 lipca 2009 roku GM zostało wykupione przez Departament Skarbu USA. W latach 2010-2013 przedsiębiorstwo otrzymało 3,5 mld dotacji z programów federalnych i stanowych, co uplasowało go na 4. miejscu wśród najbardziej dotowanych firm w Stanach Zjednoczonych.

Kilka istotnych danych rynkowych (stan na marzec 2017 roku)

  • Prezes firmy (od stycznia 2014 roku) – Mary Teresa Barra
  • Liczba pracowników – 225 000
  • Siedziba główna – Detroit, Michigan
  • Indeks – S&P 500, S&P 100
  • Wyemitowane akcje(Shares Outstanding) – 1,50 mld
  • Akcje w obiegu (Float)– 1,36 mld
  • Akcje w posiadaniu osób wtajemniczonych (Insiders) – 9,38%
  • Akcje w posiadaniu inwestorów instytucjonalnych (Institutions) – 74,39%
  • Kapitalizacja giełdowa (Market Cap) – 52,05 mld USD
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) – 5,73
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) dla całej branży – 13,64
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera – 0.00
  • Przez ostatnie 13 lata, wskaźnik P/E CAPE Shillera najwięcej wynosił 941.25, najmniej 0.00, a mediana wynosi 15.73.
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera dla całej branży – 11 ,78
  • Przychody (Revenue) za ostatni rok – 166,38 mld USD
  • Wzrost/spadek przychodów – 9,20%
  • EBITDA za ostatni rok – 20,67 mld
  • Dochód netto (Net Income) za ostatni rok – 9,42 mld USD
  • Zysk na akcję (Earnings Per Share) za ostatni rok – 6
  • Wzrost/spadek zysków za ostatni rok – (-0,97%)
  • Dywidenda (Dividend) za ostatni rok – 1,52 USD
  • Stopa dywidendy (Dividend Yield) – 4,41%
  • Stopa dywidendy za okres 4 lat (4 Year Average Yield) – 2,96%

Tesla Inc.

Firmy, takie jak GM, czy Ford słyną z produkowania paliwożernych aut. Praktycznie do lat 70. Amerykanie nie przejmowali się zużyciem paliwa, gdyż mieli pod dostatkiem zapasy ropy naftowej. Mniej więcej w latach 70. zaczęto dostrzegać, że ropy może zabraknąć szybciej, niż się wszystkim wydawało, a Stany Zjednoczone były zmuszone do importowania nawet 70% zużywanej ropy. Sytuacja poprawiła się po tak zwanej łupkowej rewolucji, kiedy USA stało się trzecią potęgą świata w wydobyciu ropy naftowej, ale i tak nie zdołało to zatrzymać zmian, które powoli zaczynają wkradać się do motoryzacji.

Jednym z symboli tego przełomu jest firma Tesla, która jest producentem samochodów elektrycznych. Spółka została założona w 2003 roku, a pierwsze w pełni elektryczne auto zostało wprowadzone na rynek w 2008 roku. Obecnie firma produkuje trzy modele, kompaktowy sedan Model 3, auto klasy średniej-wyższej Model S oraz crossover Model X.

Obecnie coraz więcej koncernów stawia na napęd elektryczny. Niektórzy oferują połączenie silnika spalinowego oraz elektrycznego, czyli hybrydy, inni nieśmiało zaczynają pracować nad stworzeniem w pełni elektrycznego auta. Jednak jedynie firma Tesla od lat produkuje i promuje w pełni elektryczne samochody, które mają coraz większy zasięg, nawet do 400 km. Wydaje się, że wyparcie standardowych silników spalinowych, które są zależne od nieodnawialnych źródeł energii oraz zatruwają środowisko jest kwestią czasu.

Kilka istotnych danych rynkowych (stan na marzec 2017 roku)

  • Prezes firmy (od października 2008 roku) – Elon Reeve Musk
  • Liczba pracowników – 17 782
  • Siedziba główna – San Carlos, Kalifornia
  • Indeks – NASDAQ 100
  • Wyemitowane akcje(Shares Outstanding) – 161,56 mln
  • Akcje w obiegu (Float)– 116,48 mln
  • Akcje w posiadaniu osób wtajemniczonych (Insiders) – 28,57%
  • Akcje w posiadaniu inwestorów instytucjonalnych (Institutions) – 64,13%
  • Kapitalizacja giełdowa (Market Cap) – 50,58 mld USD
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) – N/A
  • Wskaźnik Cena/Zysk (Price/Earnings) dla całej branży – 13,64
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera – N/A
  • Wskaźnik P/E CAPE Shillera dla całej branży – 11 ,78
  • Przychody (Revenue) za ostatni rok – 7,00 mld USD
  • Wzrost/spadek przychodów – 73,01%
  • EBITDA za ostatni rok – 233,55 mln USD
  • Dochód netto (Net Income) za ostatni rok – (-674,91) mln USD
  • Zysk na akcję (Earnings Per Share) za ostatni rok – (-4,86) USD
  • Wzrost/spadek zysków za ostatni rok – (-29,60%)
  • Dywidenda (Dividend) za ostatni rok – brak
  • Stopa dywidendy (Dividend Yield), prognoza – brak
  • Stopa dywidendy za okres 4 lat (4 Year Average Yield) – brak

Podsumowanie

Wydaje się, że branża motoryzacyjna stanęła z kolan po wielomiliardowych dotacjach, które zafundowała administracja Baracka Obamy. W 2016 roku sprzedano rekordową ilość nowych samochodów wynoszącą 17,6 mln aut. Jednak pierwszy kwartał 2017 roku już tak udany nie jest. W marcu sprzedaż nowych aut mocno spadła i gdyby ten trend się utrzymał, to w 2017 roku sprzedaż wyniosłaby w okolicach 16,6 mln aut. Nawet przy optymistycznych przewidywaniach spodziewany jest wynik na poziomie 17,2 mln samochodów. Nie ma powodów do paniki, ale pewne spowolnienie jest obserwowane.

W Stanach Zjednoczonych zwiększa się liczba samochodów na drogach. Ich liczba wynosi 270 mln w porównaniu z 249 mln w 2012 roku. Oznacza to, że coraz mniej aut trafia na złom i jest coraz większe zapotrzebowanie na używane auta. Teraz z amerykańskich dróg znika 11 mln samochodów rocznie w porównaniu do nawet 14 mln 10 lat temu. Trzeba podkreślić, że kryzys sprzedaży dotyczy samochodów osobowych. Modele użytkowe cały czas cieszą się niesłabnącą popularnością np. rynek pick-upów przez pierwsze trzy miesiące 2017 r. wzrósł o 6 proc. Powodów do obaw nie mają też inne firmy z branży motoryzacyjnej. Oponiarski koncern Goodyear przewiduje dobre wyniki w najbliższych latach.

Analitycy Deutsche Banku ostrzegają, że sytuacja, w której Amerykanie coraz przychylniej patrzą na używane auta może być groźna dla takich firm, jak Ford oraz General Motors, które dopiero co cieszyły się z wyjścia z ostatniego kryzysu. Z kolejną taką interwencję, jak w 2009 roku, rząd USA mógłby mieć problem. Już w tamtym okresie społeczeństwo bardzo się buntowało przeciw wielomiliardowym dotacjom. Większość Amerykanów uważało, że lepiej pozwolić upaść firmom motoryzacyjnym, niż bez żadnego umiaru pompować w ten sektor ogromne środki, gdy zwykli Amerykanie tracą domy i dorobki całego życia. Gdyby ówczesny rząd chciał ponownie przeprowadzić taką operację z pewnością spotkałoby się to z ogromnym sprzeciwem społeczeństwa, co stawia w dużo trudniejszej sytuacji firmy motoryzacyjne, niż w 2008 roku.

Partnerem cyklu jest TMS Brokers



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

Obejrzyj również:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here