Naga Markets



Czy za kilka lat Black Friday będzie gromadził podobne tłumy?
Czy za kilka lat Black Friday będzie gromadził podobne tłumy?

Black Friday to określenie, które coraz częściej trafia również pomiędzy nasze półki sklepowe. Oryginalnie opisuje jednak piątek po Święcie Dziękczynienia – i tak naprawdę cały długi weekend z nim związany – kiedy Amerykanie popadają w prawdziwy szał zakupów. Wszystko wskazuje jednak na to, że legenda czarnego piątku powoli zaczyna się kończyć.


Coraz wcześniejsze promocje świąteczne oraz rosnąca rola sprzedaży internetowej spowodowała, że tradycyjni sprzedawcy coraz mniej zarabiają w trakcie black Friday. Przed sklepami nadal ustawiają się co prawda kilkusetmetrowe kolejki, a klienci potrafią pobić się o ostatnie sztuki produktu, statystyka jest jednak nieubłagana. Kupujący wydali w tym roku 6.4% mniej na szał wyprzedażowych zakupów niż w roku ubiegłym.

Średnio 380 dolarów na osobę

Jak podała Krajowa Federacja Sprzedawców, przeciętny klient, który w weekend świąteczny (27-30 listopada) pojawił się w sklepach, wydał niespełna 381 amerykańskich dolarów. W 2013 było to jeszcze 407USD. Ogólne wydatki spadły o 11% do 50.9 mld USD w przeciągu czterech dni długiego weekendu.

Prezydent Krajowej Federacji Sprzedawców – Matthew Shawy – stwierdził, że jesteśmy świadkami „zmiany ewolucyjnej” i zmiany podejścia do zakupów w wolne dni. Dotyczy to zarówno samych sprzedających, jak i kupujących.

Czytaj również: Słaby Black Friday odbija się negatywnie na SP500 futures

Dane pokazują, że sprzedaż online jest coraz istotniejsza, a black friday przestaje odgrywać tak dużą rolę. Tradycyjnie, jeszcze kilka lat temu, to właśnie czarny piątek rozpoczynał w stanach okres przedświątecznych zniżek.

Coraz silniejsza konkurencja sprawia jednak, że spora liczba sprzedawców postanowiła już przed Świętem Dziękczynienia przeprowadzić agresywne akcje marketingowe i promocyjne. Walka ze sklepami internetowymi jest bowiem niezwykle trudna. Według danych analitycznych zebranych w miniony weekend, sprzedaż online skoczyła o 32% (do 766 mln USD) w Dniu Dziękczynienia oraz o 26% (do 1.2 mld USD) w czarny piątek.

Co drugi klient kupuje online

Ludzie wybierają zakupy online z powodu na wygodę
Ludzie wybierają zakupy online z powodu na wygodę

Według przeprowadzonych ankiet, co drugi z pięciu badanych w trakcie Święta Dziękczynienia wolał spędzić czas z rodziną i nie marnować go na stanie w kolejkach. Właśnie dlatego wybiera możliwość dokonania zakupów online. Szczególnie, gdy zniżki są zbliżone albo jeszcze bardziej atrakcyjne.

Oczywiście tradycyjne sklepy nie są aż tak stratne jak mogłoby się wydawać. Większość z nich posiada punkty sprzedaży online, dzięki czemu nadrabia gorsze wyniki w sklepach tradycyjnych.



Conotoxia

Dołącz do dyskusji logując się za pomocą Facebook

To również Cię zainteresuje - Comparic24.tv

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here